0

هزینه های Gas اتریوم 

هزینه های Gas اتریوم 
بازدید 642

آیا تا به حال به اخبار ارزهای دیجیتال گوش کرده اید و سپس متوجه شوید چیزی در مورد هزینه های Gas اتریوم نمی‌دانید؟ نگران نباشید. شما چیزی را از دست ندادید، چیزی به نام هزینه گاز وجود دارد.

این هزینه توسط بلاکچین های خاصی در ازا هزینه خدمات، دریافت می‌شوند. این هزینه را معادل هزینه بنزین یک وسیله نقلیه در نظر بگیرید. این مقاله نقشه راه شما برای هزینه های گاز است. 

هزینه های گاز چیست؟ 

گاز اصطلاحی است که در ارز های دیجیتال استفاده می شود. هزینه های گاز، هزینه ای است به عنوان حق العمل انجام تراکنش ها. هزینه های گاز می‌توانند نام ها یا کارکردهای متفاوتی بر اساس بلاکچین مورد استفاده داشته باشند و همه بلاکچین ها از هزینه های گاز به همان معنایی که بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند، استفاده نمی‌کنند، که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم. 

EVM چیست؟ 

در این مقاله، ما بر روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) تمرکز خواهیم کرد. در زمان نوشتن این مقاله، EVM یک بلاکچین لایه 1 اثبات کار است (که قصد دارد در آینده نزدیک به اثبات سهام تبدیل شود) که سکه اصلی آن اتر با نام ETH است. بلاکچین های اثبات کار دارای شخصی هستند که هر تراکنش را تأیید و تکمیل می کند. 

EVM چگونه کار می‌کند، اثبات کار چیست؟ 

ماینرها، اعتبارسنج ‌ها و اپراتورهای گره سهامدارانی هستند که در این تراکنش ها «کار» را انجام می‌دهند که نیاز به کارمزد دارند.

دستمزد در اینجا با ساعت کار اندازه گیری نمی‌شود، بلکه با کار انجام شده اندازه گیری می‌شود. افراد یا شرکت هایی که در تکمیل تراکنش ها مشارکت می‌کنند، ETH به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

در آنجا، ما یک اجماع سبک اثبات کار و هزینه گاز داریم. هرچه تراکنش بزرگ تر باشد یا فضای بلوک بیشتری را اشغال کند، کارمزد گاز بیشتر خواهد بود. در صورت شلوغی شبکه، هزینه های گاز تراکنش ها نیز می‌تواند بسیار بیشتر شود. 

ضرورت اتریوم برای استفاده از بلاکچین به سبک اثبات کار به بهترین وجه در “کاغذ زرد” آنها توضیح داده شده است. آخرین نسخه در آوریل 2022 منتشر شد: 

اثبات کار ماینینگ (PoW) وجود دارد که ثابت می‌کند مقدار خاصی از محاسبات برای تعیین مقدار توکن n صرف شده است.

برای تقویت امنیت بلاکچین با دادن معنا و اعتبار به مفهوم دشواری استفاده می‌شود. با این حال، از آنجایی که استخراج بلاک های جدید با یک پاداش همراه است، اثبات کار نه تنها به عنوان روشی برای اطمینان از اینکه بلاکچین در آینده متعارف باقی می‌ماند عمل می‌کند، بلکه به عنوان یک مکانیسم توزیع ثروت نیز عمل می‌کند. 

هزینه گاز چگونه محاسبه می شود؟ 

اکنون که زمینه بیشتری برای اجماع بلاکچین اثبات کار داریم، می‌توانیم نگاهی به نحوه تقسیم هزینه های گاز بیندازیم. خوشبختانه برای ما، اتریوم ابزارهای عالی برای یادگیری در مورد هزینه های گاز ارائه می‌کند! در اینجا دو جدول آورده شده است که نحوه محاسبه هزینه گاز را نشان می‌دهد: 

جدول بالا نشان می‌دهد که چگونه هر تراکنش یک کارمزد پایه دارد. این کارمزد پایه بر اساس اندازه تراکنش در رابطه با تعداد تراکنش های انجام شده در هر بلوک محاسبه می‌شود.

می‌بینیم که حداکثر کارمزد پایه 12.5٪ افزایش یافته است که تا رسیدن به بلوک هدف در آن حداکثر باقی می‌ماند. سپس کارمزد پایه افزایش می‌یابد و گاز مصرف شده در معاملات قبلی سوزانده می‌شود. 

در بالا نشان داده شده است که چگونه قیمت گاز می‌تواند با بسته بندی تعداد بیشتری از معاملات در هر بلوک به نرخی غیرقابل اجرا افزایش یابد.

این امر باعث افزایش نرخ قیمت گاز و همچنین کاهش سرعت شبکه می شود. EVM برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده است، زیرا برای اکوسیستم و همچنین مصرف کنندگان مضر است. 

چگونه هزینه های گاز پرداختی در یک معامله را کاهش دهیم؟ 

در زیر تصویری از کیف پول MetaMask است که در شرف انجام تراکنش ارسال ETH است. ما از MetaMask به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد زیرا یک کیف پول نگهداری از اتریوم و ارزهای دیجیتال مرتبط است. 

MetaMask همچنین گزینه هایی برای تنظیم قیمت بنزین با مسئولیت خود شما دارد. تعرفه گاز باید حداقل 21000 باقی بماند، اما اگر محدودیت گاز کمتر از 21000 باشد، MetaMask به شما اجازه نمی‌دهد که به قسمت بعدی تراکنش بروید. با این حال، گاهی اوقات متوجه خواهید شد که مقدار حد گاز بسیار بالاتر از 21000 است.

مطمئناً می‌توانید این مقدار را کاهش دهید، اما احتمال وجود دارد که شبکه نتواند تراکنش شما را به زودی تکمیل کند، بنابراین ممکن است تراکنش شما رد شود. در چنین مواردی، باید به کیف پول خود برگردید و سقف گاز را افزایش دهید. 

در سمت چپ حد گاز، قیمت گاز (GWEI) را مشاهده می‌کنید که کوچک ترین واحد ETH است و برای پرداخت هزینه گاز استفاده می‌شود.

Gwei مخفف Gigawei است و 1 ETH معادل 1 میلیارد Gwei است. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، 0.03 قیمت گاز در Gwei است که قیمت گاز خوبی است.

اغلب مواقعی که شبکه شلوغ است متوجه می‌شوید که نمی‌توانید قیمت گاز را در Gwei به زیر 1 کاهش دهید. 

در Metamask اگر بخواهید این هزینه ها را بپذیرید و به صفحه بعدی بروید، یک گزینه پیشرفته وجود دارد که به شما امکان می‌دهد یک نکته اضافه کنید، همچنین معمولاً گزینه هایی برای ارسال تراکنش آهسته تر با نرخ ارزان تر یا البته سریع تر وجود دارد. اغلب اوقات MetaMask به طور پیش فرض به نرخ بالاتر “بازار” می رسد که درست در وسط این دو قرار دارد. 

مروری بر نحوه عملکرد EVM 

می‌توانید یک جزوه PDF  ۱۱۶ صفحه‌ای عالی - Ethereum EVM Illustrated در GitHub پیدا کنید. نمودارهای زیر همگی از PDF در GitHub تهیه شده‌اند و به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از فرآیندی که یک تراکنش باید قبل از تأیید در کیف پول‌هایمان انجام شود، داشته باشیم. علاوه بر این، توضیحی در مورد اینکه چرا باید هزینه گاز را در EVM بپردازیم،‌ ارائه می‌دهد.  

با شروع یک مدل پایه از EVM، می‌توانید سه جزء اصلی: تغییرناپذیر، فرار و پایدار را مشاهده کنید. 

کد EVM به صورت مجازی ذخیره می‌شود و برای هر تراکنش EVM ضروری است. حالت Machine رایانه ای است که برای تراکنش استفاده می‌شود.

این جایی است که برخی از اطلاعات برای ساخت پشتیبان و همچنین گاز، نوعی کیف پول یا ارز دیجیتال ذخیره می‌شود. مؤلفه سوم «وضعیت جهانی» است که داده ها را برای یک تراکنش ذخیره می‌کند. 

نمودار زیر کد (تراکنش) در حال اجرا بر روی EVM را نشان می‌دهد. این یک مثال عالی برای نشان دادن این است که چرا هر تراکنش انجام شده در EVM نیاز به پرداخت هزینه گاز دارد. 

همانطور که در نمودار بالا می‌بینید دو کانتینر حالت جهانی وجود دارد، در وسط، نوعی پیام وجود دارد، در سمت راست می‌توانید “به‌روزرسانی” را مشاهده کنید. 

از طریق جریان اطلاعات، نسخه اول World State در دو کانال مجزا به EVM ارسال می‌شود که یکی با کد و دیگری ذخیره سازی است. سپس تغییری در قرارداد هوشمند (یا بخشی از تراکنش) ایجاد می‌شود. این تغییر به همراه حالت اصلی به EVM ارسال می‌شود.

حالت جهانی اصلی تراکنش دیگری را ایجاد می‌کند تا با داده های به روز شده، حالت جهانی به روز شده را ایجاد کند. هر بار که خطی را روی نمودار می‌بینید، شخصی وجود دارد که کار را انجام می‌دهد، بنابراین، هزینه گاز پرداخت می‌شود.

 

گاز و عوارض 

در زیر چند نمودار دیگر برای نشان دادن کارمزدهای گاز با اعداد، موک، و تصویر فنی نحوه محاسبه هزینه های گاز در EVM داریم. 

همانطور که در زیر می‌بینید، یک تراکنش (خارج از کانتینر دولتی جهان) به EOA (حساب دارای مالکیت خارجی) می‌رود. به عنوان مثال، این کیف پول حضانت شما خواهد بود. نشان داده شده است که EOA در حال ارسال پیام همراه با هزینه گاز است. به یاد داشته باشید که محدودیت گاز وجود دارد، بنابراین هر تراکنش باید محدودیت گاز 21000 داشته باشد. در نمودار زیر به نظر می رسد که معامله فقط برای امضای قرارداد است. این تراکنش از محدودیت 21000 استفاده نکرده است، بنابراین مبلغ باقیمانده به EOA بازپرداخت می‌شود. شما مجبور نخواهید بود بیشتر از مقدار مورد نیاز گاز بپردازید – مگر اینکه بخواهید به اعتبارسنج انعام بدهید یا تراکنش خود را سرعت بخشید. 

عکس 

در زیر یک نمودار اساسی از نحوه شارژ گاز در مراحل مختلف تراکنش آورده شده است. شما با گاز در رایانه خود شروع می‌کنید. کد EVM در تراکنشی که از شما خواسته شده تعبیه شده است، اولین کارمزد گاز وجود دارد. نوع عملیات یا تراکنش در یک پشته قرار می‌گیرد و در حافظه داخلی ذخیره می‌شود (برای ذخیره در حافظه رایانه شما هزینه گاز دریافت نمی‌شود). 

با این حال، برای انتقال آن از پشته به ذخیره سازی در EVM هزینه گاز وجود دارد. در این تراکنش یک کارمزد گاز دیگر وجود دارد تا عملیات به صورت پیامی انجام شود، به عبارت دیگر، تراکنش به مرحله عمل درآید. نمودار زیر ما را در مقیاس متمرکز بر گاز نشان می‌دهد، همان سری از وظایف انجام شده در نمودار قبلی که اجرای کدگذاری در EVM را نشان می‌دهد.

دو فلش از حالت جهانی (ذخیره سازی در EVM) به EVM می‌روند. یکی از آن پیکان ها (کارمزد گاز) برای داده های تراکنش است. فلش دیگر برای ذخیره سازی در EVM است، جایی که پشته با داده های تراکنش شما در یک بلوک قرار می‌گیرد. 

مواد اولیه و ابزارهای کلیدی 

هزینه های گاز کمی پیچیده تر از آنچه به نظر می‌رسند هستند. اما این فناوری، کیف پول های نگهبانی، قراردادهای هوشمند و فناوری بلاکچین است، برای استفاده از آن نیازی به درک کامل کدنویسی پشت EVM یا هزینه های گاز آن نداریم. 

اصل اساسی این است که شخصی وجود دارد که برای تکمیل هر تراکنش، داده ها را تأیید، تأیید می‌کند و در ازای این کار، از اتریوم پاداش دریافت می‌کند. وقتی مفهوم را ساده کنید، EVM شبیه اتوبوس است، اتوبوس برای رانندگی در اطراف و سوار کردن یا پیاده کردن افرادی که در آن هستند به سوخت نیاز دارد. مردم مانند داده ها هستند. هزینه های گاز عبارتند از سوختی که اتوبوس برای رانندگی از مبدا به مقصد مصرف می‌کند. 

اتریوم یک ارائه دهنده عالی اطلاعات و همچنین ابزاری برای پیمایش هزینه های گاز است. در زیر لینک های چند سایت وجود دارد که می‌توانید برای بررسی میانگین هزینه گاز در آن لحظه خاص مراجعه کنید، می‌توانید ببینید که آیا شبکه شلوغ است یا خیر، در صورت بالا بودن هزینه های گاز باید برای خلوت شدن شبکه منتظر بمانید. اگر نیاز دارید که یک تراکنش سریع انجام شود، پس می‌دانید که ممکن است برخی از هزینه های گاز اضافی را برای انجام به موقع تراکنش خود اعمال کنید. 

Blocknative ETH Gas Estimator 

https://etherscan.io/gastracker

ETH Gas Station 

https://github.com/takenobu-hs/ethereum-evm-illustrated

https://ethereum.org/en/

در پایان، گاهی اوقات هزینه های گاز می‌تواند دردسرساز باشد، گاهی اوقات آنها بسیار کم هستند و ارزش معامله سریعی را که برای انجام آن پرداخت کردند، دارند.

بسیاری از بلاکچین های لایه یک و حتی لایه دو با پروتکل هایی برای کارکرد با EVM و برای به حداقل رساندن یا حذف هزینه های گاز وجود دارد. نه تنها در بازار ارزهای دیجیتال، بلکه در تمامی بازار ها و زمینه های اقتصادی بهترین کار این است که همیشه هنگام سرمایه گذاری پول خود تحقیق کنید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *