0

تفاوت اتریوم کلاسیک با اتریوم در چیست؟ اثبات سهام در مقابل اثبات کار

تفاوت اتریوم کلاسیک با اتریوم
بازدید 592

اتریوم پرکاربردترین بلاک چین موجود و دومین ارز رمزنگاری شده محبوب در جهان بعد از بیت کوین است. اما مشتقات مختلف اتریوم نیز مانند بیت کوین، عملکردهای مختلفی از جمله اتریوم کلاسیک (ETC) و اثبات کار اتریوم (ETHW) را انجام می دهند. اما دقیقاً تفاوت بین ETC و ETHW چیست؟ هدف آنها چیست و آیا مفید هستند؟ 

اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟ 

تفاوت اتریوم کلاسیک با اتریوم

Ethereum Classic همانطور که از نام آن پیداست، اولین بلاک چین اتریوم بود که توسعه یافت. این بلاک چین اکنون برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می شود، قراردادهای هوشمند برنامه هایی هستند، که زمانی اجرا می شوند که شرایط از پیش تعیین شده بین خریدار و فروشنده برآورده شود. شبکه Ethereum Classic در جولای 2016 پس از افزایش تنش بین کاربران با دیدگاه‌ های متفاوت در شبکه، از طریق هارد فورک شروع به کار کرد.  

در سال 2016، یک پروژه مبتنی بر اتریوم به نام DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) از طریق یک سوء استفاده در کدها، هک شد و 50 میلیون دلار از پول سرمایه گذاران به سرقت رفت. جامعه اتریوم نتوانست در مورد نحوه جبران خسارت کاربران به توافق برسد. 

برخی خواهان معکوس شدن بلاک چین بودند، از جمله بنیانگذاران اتریوم، ویتالیک بوترین و گاوین وود، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند که سیستم اصلی باید تغییرناپذیر باقی بماند (که با ایدئولوژی ارزهای دیجیتال همسو است). در پایان، توافقی حاصل شد که منجر به هارد فورک کلاسیک اتریوم شد. 

کسانی که طرفدار فورک بودند به نسخه اصلی اتریوم رفتند، نسخه ای که اکثر مردم آن را می‌شناسند و از آن استفاده می ‌کنند و کسانی که مخالف آن بودند در زنجیره اصلی باقی ماندند که به اتریوم کلاسیک تغییر نام داد. گروهی از ماینرها تصمیم گرفتند که مسئولیت انتقال اتریوم کلاسیک به اتریوم را در مسیری متفاوت ولی در عین حال با حفظ کدهای اصلی بر عهده داشته باشند. در نتیجه، اتریوم کلاسیک به ‌روزرسانی‌ های بلاک چین اتریوم، مانند ادغام اتریوم 2.0 را در بر نمی گیرد. ارز بومی این بلاک چین با نام (Ethereum Classic (ETC نیز شناخته می شود. Ethereum Classic نیز مانند اتریوم، می تواند برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز (DApps) که می توانند از توکن های ERC-20 بومی استفاده کنند، مورد استفاده قرار بگیرد.  

استخراج کلاسیک اتریوم 

اتریوم کلاسیک در طول تابستان 2022 به دلیل ادغام بلاک چین اثبات سهام Ethereum محبوبیت خاصی پیدا کرد. از آنجایی که بلاک چین اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام تبدیل شده است، ماینرها دیگر نیازی به تأیید تراکنش ها ندارند. در عوض، اتریوم از اعتبار سنجی ها برای ایمن سازی بلاک چین استفاده می کند. این بدان معناست که اکنون هزاران ماینر برای کسب سود به دنبال توکن هستند.  اتریوم کلاسیک همچنان با استفاده از اثبات اجماع کار اجرا می شود که می تواند با استفاده از GPU و ASIC استخراج شود و همچنین سودآور باشد. ادغام اتریوم همچنین جای خود را به یک بلاک چین جدید به نام اتریوم اثبات کار داده است و بنابراین، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه تفاوتی با Ethereum Classic وجود دارد؟ 

اثبات کار اتریوم (ETHW) چیست؟ 

تفاوت اتریوم کلاسیک با اتریوم

اثبات کار اتریوم (ETHW) در نتیجه ادغام اتریوم که مدت ها پیش بینی می شد، به دست آمد. بلاک چین اصلی اتریوم از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می کرد که ماینرها را ملزم به کار می کرد. ماینرها برای تأیید بلوک های حاوی تراکنش ها، مسائل پیچیده ریاضی را حل می کنند و برای انجام این کار پاداش دریافت می کنند. 

با این حال، اتریوم قصد داشت برای مدت طولانی به مکانیسم اثبات سهام روی بیاورد، زیرا این پروتکل از لحاظ انرژی کارآمدتر است. 

علاوه بر این، یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط با بلاک چین اتریوم، هزینه های گاز است که بسته به وضعیت شبکه می تواند بسیار بالا باشد. هزینه های گاز برای جبران توان محاسباتی مورد نیاز برای اجرای شبکه پرداخت می شود. بنابراین، با یک مکانیسم اجماع انرژی کارآمدتر، این هزینه‌ ها می‌توانند کاهش یابند (اگرچه انتظار نمی ‌رود تا زمانی که به ‌روزرسانی‌ های بعدی بلاک چین Ethereum PoS فناوری صرفه‌ جویی در مصرف گاز مانند تقسیم بلاک چین را معرفی کند، کارمزدهای پایین ‌تری آغاز شود). علاوه بر این، روی آوردن به اثبات سهام می تواند به اتریوم کمک کند تا به طور کلی تبدیل به یک سیستم دوستدار محیط زیست شود. اما همه از ادغام اتریوم 2.0 راضی نیستند، به ویژه ماینرهایی که اکنون دیگر منبع درآمدی ندارند. بنابراین، در کنار اتریوم کلاسیک، اثبات کار اتریوم نیز می تواند به جهت کسب سود استخراج شود. 

هدف اصلی اثبات کار اتریوم این است که برای ماینرهای قبلی اتریوم فرصت کسب سود را فراهم کند. یک ماینر به نام Chandler Guo، Ethereum Proof of Work را ایجاد کرد تا بتواند ماینرهایی را که به دلیل ادغام بیکار شده بودند، بپذیرد. اثبات کار اتریوم دارای یک توکن بومی است که به نام ETHW شناخته می شود.  

قیمت ETHW پس از عرضه در آگوست 2022 تقریبا به 140 دلار افزایش یافت، اما از آن زمان به حدود 9 دلار کاهش یافته است. چنین نوساناتی برای یک ارزهای دیجیتال کاملاً جدید غیرعادی نیست، اگرچه اطلاعی از قیمت آن وجود ندارد. 

نمودار قیمت بلاک چین اثبات کار اتریوم در اکتبر 2022 

تفاوت اتریوم کلاسیک با اتریوم

به طور کلی، بلاک چین اثبات کار اتریوم خبر خوبی برای ماینرها به نظر می رسد، اما قبلاً با یک چالش مهم که مرتبط با شناسه زنجیره خود بود، مواجه شده است. اثبات کار اتریوم از همان شناسه زنجیره ای که شبکه آزمایشی بیت کوین کش (BCH) استفاده می کند، بهره مند است، به این معنی که کیف پول نرم افزار MetaMask نمی تواند رمزگشایی کند که کدام بلاک چین است. 

اتریوم اثبات کار استخراج 

استخراج ETHW یک سرمایه گذاری بسیار جدید است و می تواند با استفاده از ماینر ASIC یا GPU انجام شود. مجموعه ای از استخرهای استخراج ETHW قبلاً برای ماینرهای جدید ایجاد شده است. مهم‌تر از همه، Binance اکنون به کاربران اجازه می‌ دهد تا Ethereum Proof of Work را از طریق Binance Pool استخراج کنند. جوایز استخراج ETHW را می توان از طریق Binance Convert به Binance USD یا Tether تبدیل کرد که هر دو استیبل کوین هستند. miners2 همچنین اکنون یک استخر استخراج ETHW ارائه می دهد. 

با این حال، بایننس هنوز اثبات کار اتریوم را برای معامله گران فهرست نکرده است. بسیاری دیگر از صرافی ‌های رمزنگاری معروف، ETHW را برای معامله گران اضافه نکرده ‌اند. در حال حاضر، به نظر می رسد ETHW بیش از هر چیز صرفاً یک توکن پاداش برای استخراج است. 

ETC در مقابل ETHW: شما چه چیزی را استخراج خواهید کرد؟ 

در حالی که هر دو Ethereum Classic و Ethereum Proof of Work از مکانیزم اجماع یکسانی استفاده می کنند، این دو بلاک چین یکسان نیستند. اتریوم کلاسیک می ‌تواند هم یک بلاک چین برای ساخت DApps و هم یک گزینه استخراج به شما ارائه دهد، در حالی که اثبات کار اتریوم عمدتاً به عنوان یک رمز ارز در فرآیند استخراج عمل می ‌کند. اما بسته به کاری که می خواهید در صنعت ارزهای دیجیتال انجام دهید، هر یک از این بلاک چین ها و رمزارزها می توانند برای شما مناسب باشند. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *