0

آیا ادغام اتریوم استخراج ارزهای دیجیتال را به خوبی از بین برده است؟ 

ادغام اتریوم استخراج ارزهای دیجیتال
بازدید 593

آیا ادغام اتریوم ماینینگ کریپتو را از بین برد یا واقعا راهی رو به جلو وجود دارد؟  ادغام اتریوم استخراج ارزهای دیجیتال را از بین می برد؟

در 15 سپتامبر 2022، سرانجام ادغام اتریوم که مدت ها در انتظار آن بودیم اتفاق افتاد. پس از مدت ها استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار، بالاخره بلاک چین اتریوم به اثبات سهام تبدیل شد، همان سیستمی که توسط ارزهای دیجیتال دیگر مانند Cardano، Solana و Polygon استفاده می شود. با آن، مصرف انرژی اتریوم به طور چشمگیری کاهش یافت. 

همچنین قربانی دیگری نیز گرفت: استخراج ارزهای دیجیتال. 

اما آیا استخراج کریپتو در نتیجه ادغام مرده است؟ یا اینکه ماینرهای اتریوم شانس استخراج ارزهای دیجیتال دیگر را دارند؟ 

استخراج اتریوم چیست و چرا متوقف شده است؟ 

ادغام اتریوم استخراج ارزهای دیجیتال

پیش از ادغام، دو بلاک چین برتر، بیت کوین و اتریوم، بر روی مکانیزم اثبات کار کار کردند. این بدان معناست که مردم می ‌توانند در ازای دریافت پاداش، ماینینگ کنند – قدرت محاسباتی را به بلاک چین بدهند تا تراکنش‌ها را تأیید کند. هر بلاک استخراج شده به کاربران مقدار معینی از ارزهای دیجیتال را پاداش می دهد – هزاران دلار در هر بلوک (به اضافه کارمزد تراکنش). برای آسان‌ تر کردن ماینینگ، برخی از ماینرها در «پول‌هایی» سازماندهی شدند که در آن قدرت محاسباتی را جمع می ‌کردند و پاداش هر بلوک را تقسیم می‌ کردند، با پاداش ‌هایی که بسته به میزان قدرت محاسباتی هر ماینر پرداخت می‌شد. 

بیت کوین در ابتدا با سخت افزار مصرف کننده (CPU) قابل استخراج بود، اما در ادامه، دشواری استخراج به حدی افزایش یافت که سخت افزارهای استخراج هدفمند مانند ASIC برای داشتن سود قابل قبول از راه دور مورد نیاز است. با این حال، دشواری اتریوم چندان افزایش نیافته است. این، همراه با این واقعیت که قیمت ارز دیجیتال اتر به طور سرسام آور افزایش یافت (به بالاترین حد خود یعنی 4800 دلار در اوج خود رسید)، به این معنی بود که اتریوم یک بلاک چین آسان برای استخراج بود، که سودهای شگفت انگیزی را حتی به ماینرهای در مقیاس کوچک می داد. 

به عنوان مثال، با کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3070، می توانید تا 25 دلار در هفته یا 100 تا 125 دلار در یک ماه (بسته به هزینه های برق خود) استخراج کنید. با یک RTX 3090 گران ‌قیمت، می‌توانید به راحتی بیش از دو برابر آن درآمد کسب کنید. هنگامی که پولی را که سرمایه گذاری کرده اید بازیابی کردید، اساساً درآمدی کاملاً بی دردسر و پایدار بود. عجله ماینینگ اتریوم تا حدی مقصر این واقعیت بود که پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3000 در زمان عرضه در سال 2020 در قفسه‌های فروشگاه‌ها وجود نداشتند، و استخراج ‌کنندگان رمزارز بلافاصله تعداد معدودی از پردازنده‌های گرافیکی را که به خرده‌ فروشی راه یافتند، ربودند. 

البته، همه چیز (خوب؟) در نهایت به پایان می رسد. همانطور که استخراج اتریوم سودآور بود، مصرف برق تولید شده توسط آن عمل بسیار زیاد بود و در نهایت به محیط زیست آسیب می رساند. و خود شبکه بی ثبات بود، تا جایی که قیمت گاز می توانست افزایش پیدا کند و معاملات را به طرز عجیبی گران کند. هدف ادغام اتریوم 2.0 رفع هر دو مشکل به نفع بیشتر است و کارها را به سمت اثبات سهام پیش می برد. اما در این فرآیند، ماینرها را بدون منبع درآمد اصلی خود پشت سر می گذارد. 

جایگزین های استخراج اتریوم 

منطق رایج حکم می کند که اگر استخراج اتریوم از بین برود، مردم می توانند بروند و چیز دیگری را استخراج کنند. و در حالی که آنها می توانند (ماینرهای اتریوم 1.0 بسیار تلاش می کنند تا یک جایگزین پیدا کنند)، به این سادگی نیست. 

بیایید به برخی از جایگزین هایی که استخراج کنندگان در نظر گرفته اند نگاه کنیم. 

بلاک چین / سکه های جایگزین 

ادغام اتریوم استخراج ارزهای دیجیتال

اول از همه، گزینه واضح: چیز دیگری را امتحان کنید. ارزهای رمزپایه زیادی مانند Ravencoin، ZCoin و غیره وجود دارد. 

استخراج بیت کوین قابل بحث نیست، زیرا استخراج آن به قدری دشوار است که تلاش برای انجام این کار با یک ریگ معمولی مبتنی بر GPU بی معنی است، به خصوص اگر شما یک ماینر در مقیاس کوچک هستید. اگر می خواهید سود قابل قبولی داشته باشید، به یک دکل مبتنی بر ASIC نیاز دارید که می تواند هزینه بر باشد. با نوسانات شدید قیمت بیت کوین، حتی اگر در یک نقطه خاص سودآور باشد، افت شدید می تواند صحنه را کاملاً تغییر دهد. 

در مورد سایر ارزهای دیجیتال، دشواری ممکن است زیاد نباشد، اما اکثر آنها فاقد یک جامعه ملموس هستند و در نتیجه آنقدرها ارزشمند نیستند. وقتی چیزی را استخراج می‌کنید، آن را انجام می‌دهید تا از آن پاداش بگیرید، و اگر آن پاداش اساساً هیچ ارزشی ندارد، انجام این کار فایده‌ای ندارد. بیشترین سودی که می‌توانید با RTX 3090 از Ravencoin بگیرید، 25 دلار در ماه است و سایر ارزهای دیجیتال حتی کمتر ارائه می‌دهند. آیا واقعاً پول در می آورید یا فقط به سخت افزار خود آسیب می زنید و منابع را هدر می دهید تا در ازای آن چند دلار اضافی دریافت کنید؟ 

فورک های اتریوم 

ادغام اتریوم استخراج ارزهای دیجیتال

البته فورک اتریوم هم داریم. دو فورک خاص از زمان ادغام سرفصل خبرها شدند. اتریوم کلاسیک (ETC)، بلاک چین اصلی اتریوم، چند سال قبل از ادغام است و ادامه اولین تکرار اتریوم است. اتریوم 1.0 در واقع یک فورک ETC بود و به گزینه محبوب ‌تر تبدیل شد. 

علاوه بر این، پس از ادغام، یک فورک جدید نیز ظاهر شد که “اثبات کار اتریوم” (ETHW) نامیده شد. 

هر دو ETC و ETHW جایگزین های بالقوه ای برای اتریوم برای حفظ خمیر گرد هستند. و در واقع، به دلیل توجه رسانه ها و تجمع ماینرها در اطراف هر کریپتو، قیمت آنها افزایش یافته است. ETHW در زمان ادغام تقریباً 5 دلار معامله می شد و قیمت آن تا زمان نگارش، طبق CoinMarketCap حدود 8 دلار بود. با نگاهی به نمودار CoinMarketCap ETC، قیمت آن ارز کاهش یافته است. حتی اگر آنها موفق به صعود شوند، این که آیا آنها شتاب را حفظ خواهند کرد یا خیر، چیز دیگری است. استخراج چیزی به تنهایی تضمینی برای افزایش ارزش آن نیست. مسئله عرضه و تقاضا است—ممکن است عرضه زیادی وجود داشته باشد، اما اگر تقاضا نباشد، ارزشی نخواهد داشت. 

بر اساس گزارش TheNewsCrypto، یکی از سازمان دهندگان فورک ETHW، چندلر گوئو، معتقد است که قیمت ETHW در نهایت در دهه آینده به قیمت اتریوم خواهد رسید. او در مورد آن بسیار خوشبین است، اما چشم انداز برای ما تیره تر است. همچنین باید در نظر داشته باشیم که برای بسیاری از ماینرها، ماینینگ منبع اصلی درآمد آنها بوده است. اکثر ماینرهای رمزنگاری برای مدت طولانی در آن نیستند و چیزی را با اعتقاد کورکورانه به یک مفهوم یا امید به افزایش قیمت آن در 10 سال آینده استخراج نمی کنند. الان پول می خواهند. و در حال حاضر، تا زمان نگارش، نه ETC و نه ETHW برای من سودآور نیستند. شما حداکثر هر روز چند سنت دریافت خواهید کرد. 

استخراج کریپتو مرده است (حداقل در حال حاضر) 

اگر جایگزین جدید و درخشانی برای اتریوم ارائه نشود، جایگزینی که مردم واقعاً بخواهند از آن برای اهداف دیگری استفاده کنند که فقط ماینینگ نیستند، استخراج کریپتو GPU عملاً به پایان رسیده است. اگر یک ریگ مبتنی بر GPU دارید، اساساً در حال حاضر هدفی برای استخراج وجود ندارد. 

به سخت افزار خود صدمه می زنید، قبض برق خود را بالا می برید، و همه اینها برای چند سنت. ارزشش را ندارد، اگر از ما بپرسید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *