0

آلت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ 

آلت کوین چیست
بازدید 1147

جالب است بدانید در حال حاضر بیش از 2000 آلتکوین در بازار وجود دارد. آنها چه هستند؟ و مهمتر از آن، تفاوت آنها با بیت کوین چیست؟ پس به هر حال آلتکوین چیست؟ آیا آنها خوب هستند یا فقط کپی های ارزان قیمت اصلی، بیت کوین یکتا هستند؟ 

آلت کوین چیست
آلت کوین چیست

شاید تعجب کنید که بدانید اولین آلت کوینی که در کنار بیت کوین وارد بازار شد در سال 2011 ایجاد شد. Namecoin (NMC) برای تمرکز زدایی ثبت نام دامنه در وب در نظر گرفته شد و همچنین به عنوان یک ارز دیجیتال جایگزین مورد استفاده قرار گرفت. 

امروزه بیش از 2000 آلت کوین در بازار های ارزهای دیجیتال در گردش است. ممکن است تعجب کنید که آیا ما به تعداد زیادی از آنها نیاز داریم، اما حقیقت این است که این فقط رقابت در بازار آزاد در عمل است. هرکسی آزاد است که ارز دیجیتال خود را راه اندازی کند.

و هر کسی که این کار را می کند فکر می کند یا حداقل وانمود می کند که چیزی منحصر به فرد برای ارائه دارد. اما در عمل، بیشتر آنها یا ارز های رمزنگاری شده هستند یا توکن های سودمند و پاداش برای برنامه ها و پلتفرم های خاص. با وجود اعداد بالا، تنها قوی ترین ها زنده می مانند تا به پذیرش توسط انبوه افراد برسند. 

رقابت رو به رشد به بیت کوین لطمه ای نمی زند. در بیشتر موارد، تنها فضای ارزهای دیجیتال را به جلو می راند. علاوه بر این، همه آلت‌ کوین ‌ها برداشت‌ های مستقیمی از بیت‌کوین نیستند و اغلب با گزاره‌ های ارزش منحصر به ‌فردی همراه هستند. 

آلت کوین چیست
آلت کوین چیست

در این مقاله با ده آلت کوین برتر آشنا خواهید شد، آنها چه کاری انجام می دهند و می خواهند به چه چیزی برسند. آلت کوین های مورد بحث در این مقاله عبارتند از: لایت کوین (LTC)، اتریوم (ETH)، EOS (EOS)، ریپل (XRP)، تتر (USDT)، آیوتا (MIOTA)، کاردانو (ADA)، بیت کوین کش (BCH)، ترون (. TRX) و Monero (XMR). 

لایت کوین (LTC) 

 مانند بیت کوین، لایت کوین یک ارز دیجیتال با هدف یگانه است که آن هدف چیزی نیست جز پرداخت های دیجیتال غیرمتمرکز. در سال 2011 به عنوان پاسخی به کاستی های درک شده بیت کوین ایجاد شد، این رمزارز تراکنش های سریع تر، کارمزد کمتر و عرضه بیشتر سکه را ارائه می دهد.

چارلی لی، بنیانگذار لایت کوین و مهندس سابق گوگل، به سادگی می گوید: (BTC طلای دیجیتال است. LTC نقره ای دیجیتال است.)

اتریوم (ETH)

اتر یک ارز دیجیتال پیشرفته تر و نسل دوم غیرمتمرکز است. این پلتفرم اتریوم را اجرا می کند که به آن “کامپیوتر جهان” نیز می گویند. این ارز برای اجرای قرارداد های هوشمند، برنامه ‌های غیرمتمرکز (dapps) استفاده می‌ شود و همچنین محبوب‌ ترین ارز دیجیتال برای تامین مالی پیشنهادات اولیه سکه (ICO) است. مانند سایر ارز های رمزنگاری شده، به طور گسترده ای به عنوان یک وسیله پرداخت پذیرفته شده است. 

توکن EOS (EOS)

 EOS یکی دیگر از نسل دوم بلاک چین و ارز دیجیتال نیمه غیر متمرکز است که برای تامین انرژی dapps و DAO (سازمان های غیرمتمرکز) طراحی شده است. برای کسب عنوان بهترین پلتفرم قرارداد هوشمند جهان با اتریوم رقابت می کند. اساسا، EOS سریعتر و مقیاس پذیرتر از اتریوم است، اما تمرکز زدایی را فدای چنین عملکردی می کند. به همین دلیل، EOS توسط اجماع اثبات سهام (dPoS) اداره می شود و از قانون اساسی EOS برای تعریف قوانین پلتفرم استفاده می کند. علاوه بر این، EOS بسیار جوانتر از اتریوم است و هنوز به طور گسترده پذیرفته نشده است. 

بیت کوین کش (BCH)

مانند لایت کوین، بیت کوین کش نیز فورکی از بیت کوین است که در تابستان 2017 از سخت کوشی بد نام متولد شد. بنیانگذاران آن، آن را “بیت کوین واقعی” می نامند. در نهایت، BCH با زمان ‌های آهسته تراکنش ‌های بیت‌ کوین، مصرف انرژی بالا و مسائل مربوط به کارمزد مقابله می‌ کند، اما تاکنون نتوانسته است به رسمیت شناخته شود. مانند بیت کوین، قرار است یک ارز دیجیتال برای پرداخت باشد. 

ریپل (XRP) 

ریپل (XRP) 
ریپل (XRP) 

XRP یکی دیگر از رمز های دیجیتال برای پرداخت است. علاوه بر این، آزمایشگاه های ریپل نیز از آن به عنوان منبع نقدینگی برای پرداخت های فیات زمان واقعی برون مرزی استفاده می کنند. به همین دلیل، اغلب به آن “سکه بانکداران” نیز گفته می شود. خود سکه به گونه ای طراحی شده است که سریع ترین و مقیاس پذیرترین دارایی دیجیتال باشد. 

تتر (USDT)

 Tether محبوب ترین دارایی دیجیتال پایدار در این بازار است. این یک استیبل کوین است که با نسبت 1:1 به دلار آمریکا گره خورده است. یک تتر همیشه یک دلار ارزش دارد و می‌ توان آن را در هر زمانی برای فیات باز خرید کرد. اساساً، مزایای فناوری بلاک چین و ثبات ارز های فیات را ترکیب می ‌کند، بنابراین نوسانات را در بازار های ارز های دیجیتال بسیار بی ‌ثبات کاهش می‌ دهد. معامله گران اغلب از آن برای محافظت از سرمایه خود در دوره های نامشخص استفاده می کنند. علاوه بر این، می توان از آن به عنوان یک وسیله پرداخت استفاده کرد، زیرا می تواند از طریق بلاک چین به هر نقطه از جهان ارسال شود. با این وجود، برخلاف بیت‌کوین یا اتریوم، تتر بسیار متمرکز است و تراکنش ‌های آن می ‌تواند در هر زمان توسط شرکت تتر محدود شود. 

TRON (TRX) 

 TRONیک ارز دیجیتال نیمه متمرکز برای سرگرمی های دیجیتال و سیستم های تولید محتوا است. پروتکل TRON مقیاس پذیری، در دسترس بودن بالا و پشتیبانی از محاسبات با توان بالا (HTC) را برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز در اکوسیستم TRON ارائه می دهد. علاوه بر این، با قرارداد های هوشمند اتریوم سازگار است. هدف اصلی شبکه، غیر متمرکز کردن تحویل در وب است. سکه TRX برای به اشتراک گذاری محتوا در شبکه و جبران خسارت سازندگان محتوا که در شبکه مشارکت دارند استفاده می شود. بنابراین، می توان آن را هم به عنوان ارز دیجیتال و هم به عنوان توکن ابزار طبقه بندی کرد. 

مونرو (XMR)

مونرو (XMR)
مونرو (XMR)

این یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با محوریت حریم خصوصی است که برای انجام پرداخت ‌های غیر قابل ردیابی طراحی شده است. این یکی از ارز های قدیمی در بازار است که در سال 2014 راه اندازی شد. هر کاربر XMR می تواند سطح دید و داده های شخصی خود را کنترل کند. علاوه بر این، بسیار سریعتر و مقیاس پذیرتر از بیت کوین است. با وجود این، ویژگی‌ های حفظ حریم خصوصی سکه‌ ها همیشه برای مسائل خوبی استفاده نمی ‌شوند، زیرا محبوبیت فزاینده آن در وب تاریک و سایر حوادث شرور نیز  مورد نشان می ‌دهد.

کاردانو (ADA)

 ADAنماد اصلی پلتفرم کاردانو است. این ارز دیجیتال نسل سومی طراحی شده است که می‌ تواند قرارداد های هوشمند، dapps، زنجیره‌ های جانبی، ابرداده‌ ها و محاسبات چند جانبه توزیع ‌شده را تامین کند. اگر چه این پروژه هنوز در حال توسعه است، اما هدف این پروژه این است که یک بیت کوین جدید، توانمند تر، سریع تر، مقیاس پذیرتر و کارآمدتر با امنیت بی نقص ایجاد کند. 

آیوتا (MIOTA)

آیوتا یک پروژه جدید برای اینترنت اشیا آینده (IoT) است. تراکنش ‌های بی ‌حساب و سریع ماشین به ماشین بین دستگاه ‌های اینترنت اشیا را امکان ‌پذیر می ‌کند. اگر چه این قابلیت هنوز کمی جلو تر از زمان خود است، اما MIOTA همچنین می تواند به عنوان ارز دیجیتال برای پرداخت های معمولی استفاده شود، که آن را به یک ارز دیجیتال قانونی تبدیل می کند. 

همانطور که در مثال های بالا مشاهده می شود، اکثر ارزهای رمزپایه محبوب در ایده ها و موارد استفاده متفاوت هستند.

اگرچه برخی از آنها جایگاه تخصصی تری نسبت به سایرین دارند، اما عمدتاً به دنبال کسب مزیت نسبت به بیت کوین با مبادله برخی جنبه های تکنولوژیکی هستند.

با نگاهی به ده سکه برتر، احتمالاً پلتفرم‌های dapp و ارزهای پرداخت بیشتری و همچنین توکن ‌های کاربردی و دارای پشتوانه دارایی با موارد استفاده خاص ‌تر پیدا خواهید کرد. 

اکنون که با محبوب ترین آلتکوین ها بیشتر آشنا شدید، می توانید نگاهی به نحوه به دست آوردن آنها در دیگر مقالات ما بیاندازید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *