0

چگونه NFT بسازیم و بفروشیم ؟ 

چگونه NFT بسازیم و بفروشیم
بازدید 852

فناوری بلاک چین درهایی را بر روی آینده هنر باز کرده است. با استفاده از این فناوری شما برای اولین بار می توانید دارایی های دیجیتالی که در فضای مجازی ایجاد می کنید را به صورت انحصاری در اختیار خود داشته باشید و با اطمینان مالکیت آن‌ها را بر عهده داشته باشید.

فناوری بلاک چین بسیار قدرتمند است، برای آن که بتوانید در مورد امنیت بالای این بستر درک درستی داشته باشید باید بگوییم که مالکیت یک NFT در بستر بلاک چین از امنیت بسیار بیشتری نسبت به مالکیت یک شی فیزیکی در دنیای واقعی خواهد داشت.  

NFT ها یا توکن های غیر قابل تعویض، این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید هنر دیجیتالی خود را به صورت اورجینال عرضه کنید.

این توکن ‌های رمزنگاری شده همگی منحصربه فرد و نادر هستند و همین ویژگی ها باعث تقویت ارزش این دارایی های دیجیتالی شده است در غیر این صورت، مانند JPEG هایی که بر روی هر پلتفرم وب هستند، به راحتی قابل کپی و تکرار بوده و ارزش خود را از دست می دادند.  

بلاک چین این بستر را فراهم آورده تا بتوانید مالکیت انواع دارایی های دیجیتالی مانند آثار هنری، کارت ‌های نسخه محدود، موسیقی، آیتم‌ های واقعیت مجازی و سرزمین دیجیتال را تنها با استفاده از یک رایانه ایجاد کنید.  

همچنین با روی کار آمدن این فناوری جدید، هنرمندان و افراد مشهوری مانند Beeple، Gronkowski و 3Lau ثروت زیادی به دست آورده ‌اند. با افزایش رشد بیت کوین و ورود فناوری بلاک چین به فرهنگ لغت اصلی، به نظر نمی رسد که فعلا وقفه ای در گسترش و فراگیری این فناوری به وجود بیاید.

برای آن که شما هم بتوانید بخشی از این صنعت باشید، می توانید آثار هنری دیجیتالی خود را ایجاد کرده و عرضه نمایید. اما برای ایجاد یک NFT چه مراحلی باید طی شود و چگونه باید آن را عرضه کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات، در ادامه این راهنما قصد داریم تا به طور کامل فرآیند ایجاد و عرضه NFT ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید هم اکنون وارد این صنعت شوید.  

نگاهی جامع بر NFT Marketplace 

چگونه NFT بسازیم و بفروشیم
چگونه NFT بسازیم و بفروشیم

هنرمندان کنونی با استفاده از NFT ها قادر خواهند بود به بازارهای پیشرفته ای دسترسی پیدا کنند که هر روز در حال پیشرفت هستند.

همانطور که این مقاله نشان خواهد داد، شما به راحتی می توانید یک گالری از هنر NFT خود را تنها با کمی دانش ایجاد کنید. با دیدن فعالیت و اشتیاق جامعه ارزهای دیجیتال در مورد دارایی‌ های دیجیتال، وسوسه بر انگیز است که بگوییم شما فقط به اندازه یک GIF از ثروت فاصله دارید. 

قبل از آن که بخواهید برای موفقیت خود برنامه بریزید، باید توجه داشته باشید هنرمندانی که معمولا در این مسیر موفق هستند، دنبال کنندگان قابل توجهی در رسانه های اجتماعی دارند.

از همین رو این هنرمندان از آن رسانه های اجتماعی به عنوان اهرمی برای افزایش ارتباطات خود در بازارهای NFT استفاده می کنند و این امر ارزش بالایی برای هنر آن‌ها ایجاد می کند. با این حال، این موضوع نباید یک کاربر معمولی در رسانه های اجتماعی را از ایجاد NFT ها منصرف کند. حتی اگر دنبال کننده ای ندارید، بازارهای NFT یک راه عالی برای افرادی است که می خواهند بیاموزند چگونه آثار هنری، موسیقی، یا کلیپ های ویدیویی خود را ایجاد کنند و بفروشند. همچنین خوب است بدانید که برخی از کارشناسان، NFT ها را یک انقلاب هنری می دانند و ممکن است با آغاز کار خود در بازار NFT ها درگیر یک انقلاب هنری نیز شوید.  

اگر شما تازه‌ کار هستید و می ‌خواهید یک NFT بسازید، راهنمایی که در ادامه می آوریم آموزش هایی را برای شروع سفرتان در اختیار شما قرار می دهد. این احتمال وجود دارد که بلاک چین به یک ستون اصلی زندگی روزمره تبدیل شود. فناوری بلاک چین توسط مؤسسات مالی سنتی مانند BNY Mellon و Visa پذیرفته شده است و شروع به نفوذ در ورزش و فرهنگ عمومی کرده است. اگر با استفاده از یک فناوری هنری جدید، گالری خود را ایجاد کنید، به طور بالقوه در حال مشارکت در گسترش تاریخ هنر خواهید بود.  

چه یک نقاش کلاسیک قدیمی باشید یا استاد رسانه های ترکیبی آینده نگر، یادگیری در مورد NFT راه های تعامل شما با هنر را به طور کلی گسترش می دهد. چه کسی می داند؛ ممکن است در این مسیر چند صد دلار هم برای فروش یک اثر هنری دیجیتالی به دست آوردید و راه خود را با خوشحالی بیشتری طی کردید.  

Mint یا ضرب کردن NFT ها ( توسط شخص یا سپردن آن به یک موسسه؟) 

چگونه NFT بسازیم و بفروشیم
چگونه NFT بسازیم و بفروشیم

این ‌که NFT ها را خودتان ضرب کنید و یا این کار را بسپارید به یک موسسه تا برای شما انجام دهد به این معنی است که از رسانه های اجتماعی شخصی خود برای عرضه هنر دیجیتالی خود استفاده نمایید به جای آن که این کار را به یک موسسه حرفه ای بسپارید تا آن‌ها پس از آن که مجموعه شما را انتخاب کردند اقدام به ضرب NFT های شما نمایند. شما در بازارهایی مانند Mintable، Rarible، و Opensea، مجموعه خود را می ‌سازید و پس از آن به هر روشی که بخواهید می توانید مجموعه خود را به فروش برسانید.

پس از آن Nifty Gateway، Superrare، و دیگر بازارهای سرپرست، درخواست می ‌دهید و می‌ بینید که آیا برای ایجاد مجموعه انتخاب شده ‌اید یا خیر. اگر فقط به دنبال فروش هستید، همه روش های موجود برای ضرب کردن و فروش NFT می تواند به یک اندازه برایتان مفید باشد.

شما می توانید هر نوع هنری را که می خواهید ایجاد و در بازارهای آزاد شروع به فروش کنید. حتی NFT هایی که در بازارهای نا مرغوب عرضه شده اند نیز آمار فروش چشمگیری را در پی داشته اند. افراد مشهوری مانند مارک کوبان NFT ها را در Rarible قرار داده اند. 

در نظر سایر هنرمندان، اگر کار شما در بازار NFT انتخاب شود، ممکن است در جامعه هنر دیجیتال احترامی کسب کنید. این بازارها مانند متصدیان موزه‌ ها به صورت گزینشی مجموعه ها را انتخاب می کنند و علاقه‌مند به پذیرش سبک‌ های خاصی هستند که علاقه‌مند هستند در بین کلکسیون ها قرار دهند.

اگر فکر می کنید بینش شما در مورد آثار هنری با بینش آن‌ها مطابقت دارد و یا حتی فقط می خواهید شانس خود را در این زمینه امتحان کنید، می توانید از این شیوه برای عرضه NFT های خود استفاده نمایید. 

چگونه می توان یک اثر هنری NFT ایجاد کرد ؟ ( آموزش گام به گام ) 

OpenSea به عنوان اولین پلتفرم غیرمتمرکز برای NFT ها در ژانویه 2018 شناخته شد و این پلتفرم امروزه انتخاب اول بسیاری از افراد برای ایجاد آثار هنری NFT می باشد. شما می توانید راهنمایی که می خواهیم در ادامه بررسی کنیم را به عنوان پایه کلی ایجاد و عرضه NFT ها در نظر بگیرید و با استفاده از آن NFT های خود را در وب سایت های دیگری مانند Rarible و Mintable ایجاد کنید. 

OpenSea تا پایان سال 2020 دستخوش تغییراتی شد که به شما امکان می ‌دهد هنر NFT خود را روی پلتفرم ایجاد کنید. در نسخه قدیمی OpenSea، شما نیاز داشتید تا NFT های خود را در جای دیگری ضرب کنید و سپس مجموعه شما در پلتفرم آپلود می شد.

اما در حال حاضر، یک سری ویژگی های جدید به این پلتفرم اضافه شده است که می توانید به روشی ساده NFT های خود را ایجاد کنید و شروع به فروش آن‌ها نمایید. NFT ها به غیر از تصاویر ثابت، می توانند ویدیویی و صوتی نیز باشند. OpenSea به شما این امکان را می دهد تا بتوانید NFT های خود را به هر روشی که می خواهید ایجاد نمایید.  

  1. هزینه ضرب کردن یا مینت کردن NFT 

قبل از این ‌که کار خود را آغاز کنید، بهتر است از هزینه ساخت یک NFT اطلاعات کافی را داشته باشید. برای این کار باید هزینه های گاز را در نظر بگیرید و می توان گفت که کارمزد گاز همان کارمزد تراکنش است. NFT ها در OpenSea و بسیاری از پلتفرم های دیگر بر روی بلاک چین اتریوم کار می کنند.

هزینه ضرب کردن یا مینت کردن NFT 
هزینه ضرب کردن یا مینت کردن NFT 

با محبوبیت NFT ها و برنامه های غیرمتمرکز، هزینه های گاز افزایش یافته است. در زمان‌ های شلوغ، هزینه‌ های گاز ممکن است بر اساس ارزش اتریوم به بیش از 100 دلار برسد. بنابراین چگونه باید در هزینه های گاز صرفه جویی کرد ؟ بهترین کار این است که ساعاتی از هفته را انتخاب کنید که کمترین فعالیت را داشته باشد. یک دانشمند ارشد در استارتاپ بلاک چین DEXTF نشان می دهد که فعالیت در صبح زود آخر هفته بهترین زمان برای صرفه جویی در هزینه های گاز خواهد بود.

به زمان هایی که فعالیت اتریوم در ساعات هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان و چین به اوج می رسد یا UTC + 8 توجه داشته باشید، زیرا بلاک چین به طور گسترده در این مناطق دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین اگر می خواهید از هزینه های گاز بکاهید و در هزینه ایجاد NFT خود صرفه جویی کنید، پیشنهاد می دهیم از ساعات شلوغی بلاک چین دوری کنید.  

یکی دیگر از راه‌ های صرفه‌جویی در هزینه ‌های گاز، استفاده از بلاک چین‌ های جدید است. Zilliqa پروتکلی است که با فناوری جدیدتری نسبت به اتریوم فعالیت می کند. Mintable نه تنها برای بلاک چین اتریوم، بلکه برای بلاک چین Zilliqa نیز قابل دسترسی می باشد. هزینه های گاز این بلاک چین بسیار ارزان تر از بلاک چین اتریوم است.

با این حال، نقطه ضعف انتخاب بلاک چین های غیر اتریوم این است که پروتکل های جدید به اندازه اتریوم مورد استفاده قرار نمی گیرند. بنابراین، شما خریداران بالقوه کمتری برای آثار خود خواهید داشت. همچنین احتمال شنیدن خبری مبتنی بر این ‌که یک NFT در پلتفرم های غیر مبتنی به اتریوم با قیمت باور نکردنی به فروش رفته است، بسیار کم خواهد بود.  

اگر می خواهید دقیقاً از میزان کارمزدی که باید پرداخت کنید با خبر شوید، باید همیشه شرایط کارمزدهای گاز را در بازار انتخابی خود بررسی کنید. به عنوان مثال، OpenSea پس از خرید، هزینه گاز را از شما دریافت می کند و بازارهای دیگر فوراً از شما پول می گیرند. 

  1. ایجاد کیف پول 

برای باز کردن حساب در بسیاری از پلتفرم ‌ها، اگر مبتدی هستید، باید از کیف پول Metamask استفاده کنید. اگرچه کیف پول ‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما Metamask ساده‌ ترین راه برای شروع استفاده از NFT بر روی هر پلتفرم مبتنی بر اتریوم است.

ایجاد کیف پول 
ایجاد کیف پول 

در حالی که Metamask یک برنامه شگفت انگیز برای استفاده از چندین برنامه غیرمتمرکز است، نگهداری از پول در Metamask توصیه نمی شود. درواقع، اگرچه احتمال هک شدن کیف پول متامسک شما بسیار پایین است اما از طرفی این کیف پول معتبرترین کیف پول هم نیست و باید حواس خود را بیشتر جمع کنید.  

سعی کنید از آن برای ایجاد حساب در پلتفرم ‌های مختلف و فروش NFT استفاده کنید، اما توصیه می ‌شود که سود خود را در صورت امکان به یک کیف پول سخت ‌افزاری منتقل کنید. کیف پول ‌های سخت ‌افزاری بیشتر در موارد ضروری مورد استفاده قرار می گیرند و امنیت پول شما را تا حد زیادی حفظ می کنند.  

برای دانلود Metamask، ابتدا باید به فروشگاه وب کروم بروید. رمز عبور خود را تنظیم کنید تا یک عبارت seed برای شما ایجاد شود. این عبارت را یادداشت کنید و آن را در جایی که ذخیره کنید تا کسی به آن دسترسی نداشته باشد.

وقتی برای اولین بار وارد Metamask خود می‌ شوید، متوجه خواهید شد که هیچ اتریومی درون کیف پول خود ندارید، بنابراین باید به صرافی خود بروید، اتریوم را خریداری کنید و اتریوم را به کیف پول Metamask خود منتقل کنید.  

برای آن که بتوانید NFT های خود را ایجاد کنید نیاز دارید تا حداقل 250 دلار اتریوم را به کیف پول خود واریز نمایید. هزینه گاز نیز در کمترین حالت در حدود بالای 50 دلار تخمین زده می شود.

اگر می خواهید یک مجموعه کامل از NFT ها را بسازید ممکن است علاقه‌مند باشید تا ویژگی های بیشتری را نیز در نظر بگیرید و هزینه آن‌ها را هم باید محاسبه نمایید.  

3. ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 

بنابراین پس از راه اندازی کیف پول خود، می توانید روی My Profile کلیک کنید و Metamask خود را به OpenSea متصل کنید. پس از آن، می توانید برای ایجاد مجموعه خود اقدام کنید. هنگامی که به این مرحله رسیدید، می توانید تصویری را برای مجموعه خود انتخاب کنید و نام و همچنین توضیحات را در بخش مربوطه اضافه کنید.

 ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 
ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 

هنگامی که صفحه مجموعه شما راه اندازی شد، می توانید با کلیک بر روی افزودن آیتم جدید شروع به ایجاد موارد کنید. پس از آن شما به صفحه ای فرستاده می شوید که می توانید فایل خود را به عنوان یک مورد جدید در مجموعه پست کنید. 

 ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 
ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 

از آنجا، می ‌توانید یک تصویر، ویدیو، صدا یا مدل سه‌ بعدی را به‌ عنوان NFT خود آپلود کنید و برای آن نامی در نظر بگیرید. اگر لینکی دارید که به تصویر مربوط می شود، می توانید آن را نیز به عنوان منبع ارائه دهید. ارائه اطلاعات کامل به خریداران و بازدید کنندگان بالقوه شما اطلاعات کاملی می دهد و آن‌ها را بیشتر جذب آثار شما می کند. همچنین می توانید توضیحاتی را اضافه کنید که وقتی خریداران شما پیشنهاد خرید NFT را ارسال می کنند برای آن‌ها نمایش داده می شود.

 ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 
ایجاد یک مجموعه در بازار OpenSea NFT 

اضافه کردن خصوصیات مربوط به NFT های شما باعث می شود تا NFT شما به صورت کامل تری قابل تعریف باشد. به عنوان مثال، کلکسیون Hashmask رنگ چشم، رنگ پوست، رنگ ماسک و اطلاعات دیگر را در مورد هر یک از آثار خود درج کرده است.  

معمولاً کسانی که اقلام کلکسیونی آن‌ها از کاراکترهایی با ویژگی های خاص و متفاوتی تشکیل شده است نسبت به سایرین توجه بیشتری را به خود جلب می کنند. در نهایت، می توانید عرضه یا تعداد نسخه هایی را که قرار است ضرب شود را تعیین کنید. 

4. فروش به بازار عمومی 

فروش به بازار عمومی
فروش به بازار عمومی

پس از ضرب کردن یا مینت آثار هنری خود، می توانید قیمت را به روش های مختلفی مانند ثابت، حراج برای بالاترین قیمت پیشنهادی یا به صورت بسته بندی تعیین کنید. اگرچه اتریوم ارز رایجی است که برای ارائه پیشنهاد‌های مورد استفاده قرار می گیرد، اما شما می توانید از Dai یا USDC نیز بهره‌مند شوید.

این فرصت را دارید تا قیمت پایانی را درج کنید و یا قیمت را در طول زمان با یافتن خریدار کاهش دهید. همچنین می توانید تاریخی را برای فروش NFT خود اضافه کنید تا بتوانید آن را در تاریخی مشخص به فروش برسانید و یا با فعال کردن قابلیت حریم خصوصی، NFT مورد نظر خود را تنها برای یک آدرس واحد قابل دسترسی کنید. زمانی که NFT شما به فروش رفت 2.5٪ از هزینه را OpenSea دریافت می کند. 

نکته ای که در مورد مزیت تراکنش های ردیابی شده در بلاک چین باید به آن توجه کرد، تعیین حق امتیاز برای آثار هنری است. این مزیت به مالک این امکان را می دهند که هر بار که NFT آن‌ها در پلتفرم به فروش می رود، بتوانند درصدی از پول را به دست آورند. برای تنظیم این ویژگی ابتدا باید به مجموعه‌ خود بروید، پس از آن در صفحه مواردی مانند مجموعه جدید و ویرایش را مشاهده خواهید کرد.

اکنون به پایین بیایید تا کلمه کمیسیون را ببینید و نرخ خود را در زیر آن تنظیم کنید. می توانید حق امتیاز در OpenSea را تا 10 درصد تنظیم کنید. در پلتفرم های دیگر، مانند Rarible، می توانید حق امتیاز خود را تا 30٪ تعیین کنید. 

5. NFT در بازار 

NFT در بازار 
NFT در بازار 

در بازار ، ما می توانیم ببینیم که یک محصول از دیدگاه خریدار چگونه به نظر می رسد.همه جزئیاتی که در مرحله ایجاد NFT اضافه کرده اید، مانند توضیحات و سایر ویژگی ها در بازار به نمایش در می آیند.

  شما حتی می توانید تاریخچه قیمت و پیشنهاد‌های ارائه شده برای انواع NFT ها را نیز در بازار مشاهده نمایید.  کاربر می تواند انتخاب کند که NFT را خریداری کند و پس از آن این امکان را داشته باشد تا دوباره آن را به فروش برساند.  

کلام آخر 

امروزه، ساخت NFT بسیار ساده تر از همیشه است. اگرچه هنوز هم می ‌توانید یک NFT را به روش های قدیمی مانند استفاده از کد نویسی و برنامه‌ نویسی، ایجاد کنید، اما امکان ایجاد NFT بدون در اختیار داشتن دانش فنی می تواند بخشی از آغاز یک حرکت جدید در هنر باشند.

فرقی نمی‌کند هنرمند، موسیقی ‌دان یا سازنده ویدیو باشید، دنیای NFT فضایی دارد که در آن می ‌توانید هنر و فناوری را در کنار یکدیگر در اختیار داشته باشید.  

(1 امتیاز) - 2/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *