0

بلاکچین چیست | بلاک چین چگونه کار می کند؟

بلاکچین
بازدید 797

قطعا می دانید که فناوری بلاکچین فقط مربوط به رمز ارز بیت کوین نیست. در این مقاله نحوه کار آن برای شما توضیح داده شده است.

بلاکچین

“بلاک چین” یکی از بزرگترین کلمات در فناوری امروز است. برخی می گویند این یک مد است. برخی افراد می گویند این آینده محاسبات است. البته باید گفت که برای اکثر مردم، این یک جعبه سیاه است.

این مقاله در هزار کلمه به شما یک آغازگر در مورد چیستی فناوری بلاک چین و نحوه عملکرد آن می دهد. پس از مطالعه ی این مقاله، اگر علاقه مند هستید یا فقط تمایل دارید موضوع را دنبال کنید، همه چیزهایی را که برای ادامه کاوش نیاز دارید، می توانید در وبلاگ اول پرداخت بیابید.

یک بلاک چین چگونه کار می کند؟

اصطلاح «بلاکچین» تصویر مفیدی از نحوه عملکرد این فناوری به تصویر می‌کشد. زنجیره ای از بلوک ها را تصور کنید که به هم متصل شده اند، مانند جای یک سری واگن قطار.

این یک تصور به اندازه کافی ساده است. اما، در مورد فناوری بلاک چین، چه چیزی این بلوک ها را تشکیل می دهد و چه چیزی آنها را به هم مرتبط می کند؟

درک مفهوم بلوک

“بلوک” در اصل فقط مجموعه ای از اطلاعات است. برای اکثر خوانندگان، مورد استفاده از بلاکچین که احتمالاً بیشتر در مورد آن صحبت می شود، یک ارز دیجیتال است. در مورد ارز دیجیتال، داده های ذخیره شده در هر بلوک، تراکنش هایی هستند که با استفاده از آن ارز انجام می شوند.

اگر می خواهید درک کاملی از فناوری بلاک چین داشته باشید، وایت پیپر بیت کوین مکانی عالی برای شروع است، به عنوان سند فنی اصلی که فناوری بلاک چین را به جهان معرفی کرده است. همچنین لازم به ذکر است که تصاویر استفاده شده در این مقاله از آنجا آمده است.

درواقع چیزی که بلاک ها را در یک بلاک چین خاص می کند، داده ها نیستند. این کادربندی در بلاک چین است که باعث خاص شدن می شود. علاوه بر داده ها، هر بلوک:

  • با یک “هش” شروع می شود
  • دارای بازه ی زمانی است
  • با یک ” Nonce ” به پایان می رسد

Nonce عددی است که کامپیوتر هنگام فهرست‌بندی بقیه داده‌های بلوک تولید می‌کند. دستیابی به nonce برای یک بلوک، یک بازه ی زمانی ایجاد می کند، درست مانند بازه زمانی در یک عکس دیجیتال. جالب است بدانید  nonce که به یک بلوک پایان می‌دهد به عنوان هش که بلوک بعدی را شروع می‌کند دو برابر می‌شود.

درک مفهوم زنجیره

ممکن است قبلاً بخشی را که مفهوم بخش «زنجیره» وارد می‌شود، کنار هم قرار داده باشید. در قیاس واگن قطار از قبل، Nonce در انتهای یک بلوک داده با هش در ابتدای بلوک بعدی داده جفت می‌شود.

بنابراین، فرض کنید شخصی می‌خواهد داده‌ای را از یک بلوک جعل یا حذف کند. در مورد ارز رمزنگاری شده، این مورد به فرد اجازه می‌دهد تا سابقه انجام یک تراکنش خاص را حذف کند، زیرا داده‌های هر بلوک، سابقه تراکنش‌هایی است که از زمان تایید بلوک قبلی انجام شده است.

بلاکچین

برای تغییر آن تکه داده، آن‌ها باید یک nonce جدید تولید کنند، کاری که درواقع نمی‌توانستند انجام دهند، زیرا nonce قدیمی از قبل در بلاک چین ثبت شده است و یک بازه زمانی نیز در این میان کامل می‌شود. تا زمانی که مردم می توانند بلاک چین را ببینند و بیش از یک نفر در آن مشارکت داشته باشند، هر قطعه داده ای برای همیشه با اضافه شدن nonce حفظ می شود.

نحوه عملکرد یک بلاک چین به کاری که انجام می دهد بستگی دارد

باید این مورد را در نظر داشته باشید که اینکه هر بلاک چین دقیقاً چگونه کار می کند بستگی به این دارد که چه کسی و چرا آن را می سازد.

به عنوان مثال، اینکه چه داده‌هایی ذخیره می‌شوند، چه کسی آن‌ها را تأیید می‌کند، چگونه به آنها پاداش داده می‌شود، چگونه توزیع می‌شود و چه کسی می‌تواند بلاک چین را ببیند، کاربرد آن بلاک چین را تعریف می‌کند.

در اکثر ارزهای دیجیتال، هر کسی که نرم‌افزار مناسبی را اجرا می‌کند، می‌تواند به ایجاد و تایید بلاک چین کمک کند. پاداش نیز بخشی از ارز دیجیتال است که هر بار که یک بلوک تأیید می شود، ایجاد می شود.

ارز دیجیتال تنها مورد استفاده برای فناوری بلاک چین نیست و از نظر تئوری، داده های ذخیره شده در یک بلوک می تواند تقریباً هر چیزی باشند. همه چیز به این بستگی دارد که چه کسی بلاک چین را می سازد و چه کاری می خواهد با آن انجام دهد.

در مورد پروتکل Codex، صاحب یک اثر هنری، ورودی هایی را در زندگی یک مصنوع، مانند تغییرات مالکیت و مبالغ پرداخت، مشارکت می دهد. این رکوردها بلوک را تشکیل می دهند. مالک مستقیماً با مشارکت در منشأ بلاک‌چین «پاداش» دریافت نمی‌کند، اما وقتی می‌خواهد کار را بفروشد، درواقع منشأ بلاک چین قابل تأیید و تغییرناپذیری که به ایجاد آن کمک کرده است، به ارزش قطعه کمک می‌کند.

مزایای فناوری بلاک چین چیست؟

پیاده سازی فناوری بلاکچین مزایای متعددی دارد. تعداد کمی از موارد استفاده در واقع از همه آنها استفاده می کنند.

فناوری بلاک چین راهی امن برای سازمان‌ها برای فهرست‌نویسی، ایمن سازی و احراز هویت داده‌های خود است. راه حل های بلاک چین IBM تا حد زیادی این فناوری را به عنوان شکلی از مدیریت زنجیره تامین ترویج می کنند. با در دسترس قرار دادن بلاک چین ها برای عموم، سازمان ها همچنین می توانند از این فناوری برای شفاف سازی و قابل اعتماد کردن سوابق و اطلاعات خود نیز استفاده کنند.

بلاکچین

علاوه بر قدرتمند بودن و بالقوه شفاف بودن، فناوری بلاک چین می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا هزینه‌ها و ریسک‌های محاسباتی خود را با جمع‌سپاری ذخیره‌سازی داده‌ها، امنیت و راستی‌آزمایی کاهش دهند. بلاک چین‌هایی که بخشی از یک «دفتر کل توزیع‌شده» هستند به رایانه‌های فردی اجازه می‌دهند تا داده‌ها را بدون نگرانی در مورد سرورهای متمرکز نگهداری کنند.

موانع پیاده سازی فناوری بلاک چین

بسیاری از جنبه های منفی فناوری بلاک چین به جای اجرای واقعی آن، ناشی از تصورات مربوط به این فناوری است.

بسیاری از مردم «بلاک چین» را می شنوند و به «ارز رمزنگاری» فکر می کنند، که با توجه به تطبیق پذیری بلاک چین در موارد دیگر، مایه شرمساری است. همچنین این تمایل وجود دارد که ارزهای دیجیتال را به عنوان یک مد گذرا در نظر بگیریم، که باعث می‌شود بسیاری از افراد از موارد استفاده دیگر برای بلاک چین غافل شوند.

علاوه بر این، بلاک چین به عنوان یک فناوری جدید، فضای نامحسوسی را به همراه دارد. بسیاری از مردم می دانند که این یک موضوع پیچیده است، بنابراین سعی نمی کنند آن را درک کنند.

علیرغم این واقعیت که فناوری بلاک چین را می توان به عبارات نسبتاً ساده ای تقسیم کرد که می تواند با درک فرد رشد کند، درست مانند بسیاری از مفاهیم تکنولوژیکی دیگر که با ساده سازی امکان درک آن برای افراد محیا می شود.

پیاده سازی فناوری بلاک چین یک نقطه ضعف تکنولوژیکی دارد و آن هزینه ی آن و همچنین هزینه انرژی در آن است. یک برنامه کاربردی در مقیاس بزرگ مانند بیت کوین مقدار باورنکردنی انرژی مصرف می کند. حتی برنامه‌های کاربردی در مقیاس کوچک‌تر که یک بلاک چین را اجرا و تأیید می‌کنند، به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارند، که بیشتر آنها فقط به تولید هش می‌پردازند.

بلاک چین در حال حاضر و در آینده کاربردهای زیادی دارد

فناوری بلاک چین برای کامپیوتر مقداری پیچیده است، اما تا آنجا که درک نحوه عملکرد آن در سطح عملکردی را بخواهید بررسی کنید، چندان این موضوع ترسناک نیست.

بلاک چین بلوک‌ هایی از داده‌ ها است که توسط شناسه ‌های فردی به هم متصل شده‌اند. این تمام چیزی است که یک فرد معمولی واقعاً باید مفهوم آن را بفهمد.

منبع : makeuseof

(3 امتیاز) - 5/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *