0

سرمایه گذاری تسلا در بیت کوین برای تسلا سود آور است؟

آیا تسلا از سرمایه گذاری بیت کوین خود سود می برد؟ 
بازدید 765

تسلا شرکت سازنده خودروهای الکتریکی 75 درصد از بیت کوین (BTC) خود را در سه ماهه دوم به منظور “سود تحقق یافته” فروخت و گمانه زنی هایی را در مورد چگونگی انجام این سرمایه گذاری برای شرکت ایجاد کرد. گفته شده است این فروش با قیمتی در حدود 29000 دلار انجام شده است که بالاتر از پایین ترین قیمت مشاهده شده در طول سه ماهه است ولی آیا سرمایه گذاری تسلا در بیت کوین برای تسلا سودآور است؟ 

در گزارش درآمدی که روز چهارشنبه منتشر شد، تسلا اعلام کرد که بیت کوین به ارزش ۹۳۶ میلیون دلار را در سه ماهه دوم واگذار کرده است. این فروش دارایی های دیجیتالی به ارزش 218 میلیون دلار را برای شرکت باقی می گذارد که احتمالاً بیشتر آن بیت کوین است. 

Zachary Kirkhorn مدیر ارشد مالی تسلا گفت: ما اکثر دارایی‌های بیت کوین خود را برای سود تحقق یافته به فیات تبدیل کردیم که با هزینه‌های کاهش ارزش باقی مانده دارایی‌هایمان جبران می‌شود و 106 میلیون دلار برای [سود و زیان] بدست می آید. 

” سود تحقق یافته” نشان می دهد که تسلا بیت کوین را به قیمتی بیشتر از آنچه برای آن پرداخت کرده است فروخته است. 

برخی معتقدند که بیت کوین احتمالاً با ضرر فروخته شده است. با این حال با فاکتور گرفتن سود حاصل از فروش بیت کوین تسلا که قبلاً انجام داده بود، نتیجه کلی می تواند کم و بیش ثابت باشد.

بر اساس برآوردهای مختلف تسلا حدود 42000 بیت کوین را تا سه ماهه دوم حفظ کرده است. در این صورت پس از فروش 75 درصد از آن احتمالاً حدود 10500 بیت کوین برای شرکت باقی می ماند. 

علاوه بر این 936 میلیون دلار درآمد حاصل از فروش نشان دهنده قیمت فروش حدود 29000 دلار به ازای هر بیت کوین است. 

تسلا برای اولین بار در فوریه 2021 زمانی که 1.5 میلیارد دلار ارز دیجیتال خریداری کرد، بیت کوین را به ترازنامه خود اضافه کرد. در آن زمان BTC در محدوده 30000 تا 40000 دلار معامله می شد.

با این حال در سه ماهه اول سال 2021 تسلا 10 درصد از دارایی های BTC را فروخت و ادعا کرد که این شرکت می خواهد از BTC برای افزایش نقدینگی خود در صورت نیاز استفاده کند. 

این شرکت بیت کوین را به عنوان دارایی ارزش بازار در نظر نمی گیرد، در واقع نوسانات قیمت بیت کوین تنها هنگام خرید یا فروش بر درآمد تأثیر می گذارد. 

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا اعلام کرد این فروش به دلیل از دست دادن اعتماد به ارز دیجیتال نیست، بلکه به دلیل نیاز به افزایش نقدینگی بوده است.

ماسک گفت که تعطیلی کارخانه تسلا در شانگهای به دلیل کووید، باعث بلاتکلیفی و عدم اطمینان شده است و افزایش نقدینگی ضروری است. 

او افزود که تسلا “مطمئنا” آماده است تا در آینده دوباره بیت کوین را به دارایی شرکت اضافه کند. او گفت: ما فقط نگران نقدینگی کلی شرکت به دلیل تعطیلی کارخانه شانگهای در چین بودیم.

با این حال برخی معتقدند که ماسک دلایل دیگری نیز برای فروش سهام BTC این شرکت داشته است: 

“منطقی است که بیت کوین به عنوان گزینه ای برای فروش برای افزایش نرخ بهره در نظر گرفته شود.

مارکوس سوتیریو تحلیلگر گلوبال بلاک و دارایی دیجیتال گفت: تصمیم تسلا با ماکسیمالیسم بیت کوین یا تفکر متعصبانه در مورد بیت کوین سازگار نیست، زیرا برای بسیاری از موسسات این تصور را ایجاد می کند که بیت کوین یک ذخیره ارزش مناسبی نیست. 

با این حال به گفته کریس تری، عضو هیئت مدیره BPSAA (Blockchain Privacy, Security & Adoption Alliance) و معاون راه حل های سازمانی در SmartFi تصمیم به فروش بیت کوین “کاربرد بیت کوین را به عنوان یک دارایی مالی ثابت می کند.” 

همچنین به گفته سوتیریو این تصمیم برای فروش BTC نمونه ای از مدیریت ریسک خوب از سوی ثروتمندترین مرد جهان است. 

سوتیریو گفت : بدون فروش بیت کوین خالص تغییر نقدینگی تسلا منفی 89 میلیون دلار بود که مطلوب نیست و بیت کوین پس از فروش تسلا حدود 40 درصد کاهش یافت. 

ماسک همچنین گفت که این شرکت هیچ یک از دوج کوین های خود (DOGE) را نفروخته است. تسلا هرگز خرید DOGE را اعلام نکرده است، اما مشخص است که این شرکت میم کوین را به عنوان پرداخت برای برخی از کالاهای خود می پذیرد. هنوز مشخص نیست که تسلا دقیقاً چقدر DOGE در اختیار دارد. 

با انتشار خبر فروش بیت کوین تسلا در روز چهارشنبه پس از ساعات بازار در وال استریت، بیت کوین سقوط کرد. در همان زمان سهام تسلا در معاملات پیش از بازار با 2.09 درصد افزایش به 757.99 دلار رسید. 

بیت کوین اکنون یک دارایی کلان جهانی است و به همین دلیل توسط افراد و شرکت هایی بسیار بزرگتر از ماسک هدایت می شود.

Mikkel Morch مدیر اجرایی صندوق تامینی ارزهای دیجیتال ARK36 گفت: مسلماً قیمت بیت کوین واکنش شدیدی به این خبر داشت، اما در واقع پس از 7 روز افزایش متوالی انتظار پولبک (pullback) وجود داشت. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *