0

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین
بازدید 464

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) که به آن شبکه لایه دوم بیت کوین نیز گفته می‌شود، از طریق کانال‌ها و نودهای لایتنینگ خود امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان را در شبکه بیت کوین فراهم می‌کند. کیف پول شبکه لایتنینگ به کاربران امکان می‌دهد که تراکنش‌ها و پرداخت‌های خود را از طریق شبکه لایتنینگ انجام دهند. در این پست به بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین می پردازیم.

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

عمدتا دو نوع کیف پول لایتنینگ وجود دارد که کاربران بر اساس نیاز خود می‌توانند از آن‌ استفاده کنند؛ کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی. وقتی از کیف پول حضانتی استفاده می‌کنید، در واقع سرمایه خود را به شرکت ارائه‌دهنده کیف پول می‌سپارید؛ بنابراین علی‌رغم وجود ریسک‌هایی مثل سرقت سرمایه از طرف شرکت یا مدیریت نادرست و ورشکستگی، باید به آن اعتماد کنید.

کیف پول‌های حضانتی هم راه‌اندازی نود و مدیریت کانال‌ها را برای کاربران انجام می‌دهند. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که برای ارسال و دریافت دارایی، از یک رابط کاربری (UI) ساده پیروی کند. تمام کارهای پیچیده توسط کیف پول انجام می‌شود. اگر دو کاربر از کیف پول یکسان برای ارسال وجه استفاده کنند، نیازی به کانال نیست و کیف پول می‌تواند با استفاده از سیستم حسابداری کاربران، دارایی‌ها را از یک حساب به حساب دیگر منتقل کند. از طریق شبکه لایتنینگ و بدون اینکه مجبور به تامین نقدینگی و فعال کردن کانال باشید، می‌توانید بیت کوین دریافت کنید.

در کیف پول‌های غیرحضانتی حفظ امنیت سرمایه کاملا بر عهده خود کاربر است. هر کیف پول غیرحضانتی نود مخصوص خود را دارد. برخی از کیف پول‌ها به کاربران امکان می‌دهند به جای نود کیف پول، از نود دلخواه خود استفاده کنند. ضمنا برای کسانی که نمی‌خواهند درگیر کارهای پیچیده شوند، کیف پول‌ غیرحضانتی می‌تواند عملیات مدیریت کانال (مثل باز و بسته کردن و کنترل ظرفیت کانال‌‌ها) را به جای آن‌ها انجام دهد. در بعضی از کیف پول‌ها، کاربران حرفه‌ای می‌توانند تنظیمات مربوط به کانال را تغییر دهند.

در تغییر تنظیمات، یکی از مواردی که کاربران باید در نظر بگیرند این است که هنگام باز کردن یک کانال چه مقدار بیت کوین به آن اختصاص دهند؛ چون برای باز نگه داشتن کانال به مقداری ساتوشی (Sat) نیاز دارید. این مسئله در مورد کانال‌هایی که برای مدت طولانی باز می‌مانند محسوس‌تر است؛ مثل یک صورت‌حساب باز در یک رستوران یا مغازه‌های کوچکی که فقط ماهی یکبار در آن‌ها پرداخت انجام می‌شود.

مزایا و معایب کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

از جمله مزایا کیف پول لایتنینگ بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان در امن‌ترین شبکه بلاک چین جهان
رابط کاربری ساده
دانلود رایگان
البته معایبی هم برای کیف پول لایتنینگ بیت کوین بیان می‌شود که می‌توان از این موارد نام برد:

نیاز به سرمایه اولیه برای باز کردن کانال‌ها
نرخ پذیرش پایین


کیف پول های لایتنینگ بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟

شبکه لایتنینگ این امکان را فراهم می‌کند که ریزپرداخت‌های بیت کوین به صورت آف‌چین (خارج از زنجیره) و از طریق نودها و کانال‌ها انجام شود؛ همان کاری که زنجیره‌های جانبی برای اتریوم انجام می‌دهند. این ریزپرداخت‌ها به صورت آنی انجام می‌شوند و در مقایسه با شبکه اصلی بیت کوین، تراکنش‌ها هزینه بسیار کمتری دارند. به جز تراکنش‌ باز و بسته کردن کانال‌ها که مقدار بیت کوین مورد نیاز برای پیگیری موجودی کل را در بر دارد، سایر تراکنش‌های شبکه لایتنینگ در شبکه اصلی بیت کوین ثبت نمی‌شوند. مثل این است که ماهیانه یک مبلغ ثابت را به عنوان بودجه غذایی تعیین کرده باشید و نیازی نباشد که مبالغ هزینه شده برای غذا را تک‌به‌تک پیگیری کنید.

هر کیف پول لایتنینگ بیت کوین معمولا نود لایتنینگ خودش را دارد که از طریق آن پرداخت‌ها را به نودها یا مقاصد دیگر هدایت می‌کند. در عین حال، این نود کانال‌ها را باز می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد که تراکنش ارسالی به اشخاص دیگر را آغاز کنند. وظیفه نود لایتنینگ، مدیریت و هدایت پرداخت‌هاست. هزینه دریافت‌شده توسط این نودها، همان کارمزدی است که توسط اپراتورهای نود تعیین می‌شود. برای اینکه به یک اپراتور نود موفق تبدیل شوید، باید مقدار مشخصی سرمایه به عنوان نقدینگی ارائه کنید. اگر نقدینگی نود کافی نباشد، پرداخت‌ها با شکست مواجه می‌شوند و اپراتور نود هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند.

برای حفظ تعادل وجوه در یک نود، بهتر است پرداخت‌های ورودی و خروجی آن باهم مساوی باشند. طبیعتا اگر تعداد پرداخت‌های نود زیاد و کارمزد دریافتی شما کم باشد، سرمایه موجود در نود به تدریج تخلیه می‌شود. اینجاست که مسئله کارمزدها‌ پیش می‌آید.

کارمزدها عمدتا توسط شبکه و کیف پول دریافت می‌شوند. شاید این‌طور به نظر برسد که ارزش نقدی کارمزدهای دریافتی به‌صورت ساتوشی چندان زیاد نباشد، اما با افزایش قیمت بیت کوین تفاوت زیادی بین ۱۲۰ ساتوشی و ۱۲,۰۰۰ ساتوشی وجود خواهد داشت. کارمزدهای شبکه و کیف پول شامل کارمزد مدیریت کانال و کارمزد انجام تراکنش یا پرداخت هستند.

در این بخش، تعدادی از بهترین کیف پول‌های لایتنینگ (حضانتی و غیرحضانتی) را به شما معرفی خواهیم کرد. با توجه به اینکه معیار اصلی ما سهولت پرداخت در خریدهای روزمره است، در این مقاله بیشتر بر معرفی کیف پول‌های موبایلی تمرکز کرده‌ایم؛ چون اکثر افراد خریدهای خود را با کیف پول‌های الکترونیکی و از طریق موبایل انجام می‌دهند

۱. کیف پول ساتوشی (Wallet of Satoshi)

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

وبسایت رسمی Wallet of Satoshi ادعا می‌کند که «ساده‌ترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین در جهان» است و به نظر می‌رسد که واقعا هم همینطور باشد. این کیف پول از نوع حضانتی است و فقط برای موبایل (اندروید و iOS) ارائه شده است.

پس از دانلود برنامه، صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود که با گزینه‌های آن می‌توانید بیت کوین را به صورت آنی ارسال و دریافت کنید. برای مشاهده منوی کامل، گزینه سه خط را از گوشه بالا و سمت راست صفحه انتخاب کنید. با ارائه یک آدرس ایمیل می‌توانید از حساب خود در چند دستگاه مختلف استفاده کنید.

از ۳ طریق می‌توانید به این کیف پول بیت کوین اضافه کنید:

۱. دریافت بیت کوین از یک کیف پول دیگر و از طریق شبکه اصلی بیت کوین
۲. دریافت بیت کوین از طریق شبکه لایتنینگ
۳. خرید مستقیم بیت کوین از کیف پول

خرید و فروش بیت کوین در این کیف پول از طریق درگاه Moonpay انجام می‌شود. قبل از وارد کردن مشخصات کارت اعتباری خود، یک کد تایید به ایمیل شما ارسال می‌شود. البته این مسئله به مناطق تحت پشتیبانی مون‌پی بستگی دارد.

با مراجعه به سایت Btcmap.org از داخل کیف پول، می‌توانید ببینید که کدام خودپردازها یا فروشگاه‌ها در منطقه شما بیت کوین را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند. از نظر امنیت، این کیف پول از تنظیمات بیومتریک و قابلیت مخفی کردن موجودی برخوردار است. به طور کلی، کیف پول ساتوشی رابط کاربری ساده و جذابی دارد و کاربران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

۲. الکتروم (Electrum)

الکتروم یک کیف پول غیرحضانتی است که صرفا برای ذخیره کردن بیت کوین طراحی شده است. این کیف پول در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی و توسط بسیاری از بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اولیه بیت کوین استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های عالی این کیف پول امنیت آن است. الکتروم از قابلیت Watching-only برای ردیابی تراکنش‌ها و قابلیت چند امضایی (Multisig) برخوردار است و از کیف پول‌های سخت‌افزاری برتر پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم برای دسکتاپ و هم برای موبایل (فقط اندروید) ارائه شده است و پرداخت‌های روزمره را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

الکتروم قدیمی‌ترین کیف پولی است که پرداخت‌های شبکه لایتنینگ را (در سال ۲۰۲۰) اضافه کرد. این کیف پول متن ‌باز و رایگان است، اما برای افراد مبتدی مناسب نیست؛ چون تنظیمات زیادی برای کارهای مختلف دارد. با این حال برای کسانی که می‌خواهند کنترل کاملی بر کیف پول و دارایی‌های خود داشته باشند، الکتروم انتخاب خوبی است.

۳. بریز موبایل (Breez Mobile)

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

بریز موبایل یک کیف پول لایتنینگ غیرحضانتی و متن باز است که برای iOS و اندروید ارائه شده است. با استفاده از Breez، در واقع یک نود لایتنینگ را در موبایل خود راه‌اندازی می‌کنید. برای فعال نگه داشتن این کیف پول باید یک کانال باز کنید و موجودی شما حداقل ۶۰۰ ساتوشی باشد.

برای اضافه کردن بیت کوین به کیف پول می‌توانید از یک آدرس دیگر واریز کنید، از خود کیف پول خرید کرده و یا از کوپن FastBitcoins استفاده کنید. توجه داشته باشید که هنگام واریز و برداشت وجه، با شبکه اصلی بیت کوین نیز تعامل خواهید داشت.

از کیف پول بریز می‌توانید برای کارهایی مثل پرداخت‌های همتا به همتا، پذیرش بیت کوین در ازای خدمات یا حمایت از پادکست موردعلاقه خود استفاده کنید. می‌توان در فضاهای ذخیره‌سازی ابری مثل Google Drive از این کیف پول بک‌آپ گرفت؛ بنابراین کیف پول بریز برای ناشناس ماندن یا قطع دسترسی شرکت‌های بزرگ فناوری مناسب نیست. برای محافظت بیشتر، در طول فرآیند پشتیبان‌گیری می‌توانید یک عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای به آن اضافه کنید. در نتیجه، می‌توانید کیف پول را از حساب گوگل خود بازیابی کنید. توجه داشته باشید که این کیف پول فعلا به صورت نسخه بتا عرضه شده است؛ بنابراین با مسئولیت و ریسک‌پذیری خودتان از آن استفاده کنید.

جالب است که بریز صرفا یک کیف پول موبایل نیست. تاجرانی که بیت کوین را برای محصولات و خدمات خود می‌پذیرند، می‌توانند از این برنامه به عنوان یک پایانه فروش (POS) استفاده کنند. علاوه بر این، در بریز می‌توانید به پادکست‌های موردعلاقه خود گوش کنید و با پرداخت ساتوشی از آن‌ها حمایت کنید. حمایت از پادکست‌ها از طریق یک پرداخت یک‌طرفه به نام Boost و یا واریز کردن مقداری ساتوشی در حین گوش دادن به آن‌ها انجام می‌شود.

۴. زپ والت (Zap Wallet)

کیف پول زپ توسط Jack Mallers ساخته شده است. جک ملرز همان سازنده شبکه پرداخت Strike است که توسط Shopify استفاده می‌شود. او جزو اولین کسانی بود که شبکه لایتنینگ را به عموم معرفی کرد. کیف پول غیرحضانتی زپ، هم برای دسکتاپ (MacOS, Windows, Linux) و هم برای موبایل عرضه شده است و بیشتر برای کاربران متوسط تا پیشرفته مناسب است. برای راه‌اندازی کیف پول، تنظیمات مختصری باید انجام شود. جک ملرز در یوتیوب چند ویدیوی آموزشی درباره کیف پول و موضوعات دیگر ساخته است. توجه داشته باشید که نسخه موبایل این کیف پول نود لایتنینگ ندارد و برای استفاده از آن به یک نود مجزا نیاز خواهید داشت.

قبل از باز کردن یک کانال در کیف پول، می‌توانید آن را به یک نود متصل کنید. در آینده قابلیت اجرای کامل نود لایتنینگ تنها با یک کلیک و امکان استفاده از شبکه Tor به کیف پول زپ اضافه خواهد شد. این قابلیت‌ها، ناشناس ماندن، امنیت حداکثری و خرید مستقیم بیت کوین از کیف پول را ممکن خواهند کرد.

۵. مون والت (Muun Wallet)

کیف پول مون، یک کیف پول لایتنینگ غیرحضانتی است که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده است. این کیف پول پس از توییت جک دورسی در سال ۲۰۲۲، بیشتر معروف شد. امنیت، یک معیار بسیار مهم در والت‌های ارز دیجیتال است؛ به همین دلیل کیف پول مون تدابیر بسیار مهمی برای حفاظت از سرمایه کاربران تدارک دیده است.

مون از قابلیت چندامضایی ۲ به ۲ برخوردار است؛ یعنی یکی از کلیدها در دست شما و کلید دیگر در اختیار خود کیف پول است. کیت اضطراری مون، در مواقع لازم کلید خصوصی و اطلاعات حساب شما را به جای دیگری منتقل می‌کند. بعدا با ترکیب کردن اطلاعات موجود، می‌توانید دارایی‌های خود را از شبکه بیت کوین بازیابی کنید. برای بک‌آپ گرفتن، می‌توانید گزینه‌ کد تصادفی یا احراز هویت چندعاملی را انتخاب کنید.

صورت حساب‌های لایتنینگ کیف پول مون، در مدت ۱ تا ۲۴ ساعت منقضی می‌شوند. از طریق ابزار تخمین ممپول (Mempool Estimator) می‌توانید مقدار کارمزد مناسب برای تراکنش‌ها را بفهمید و هزینه بیش از حد یا کمتر از حد نصاب پرداخت نکنید.

یک ویژگی جالب دیگر در کیف پول مون، قابلیت Submarine Swap است که امکان پرداخت از طریق سرویس‌های شخص ثالث (ارائه‌دهندگان سواپ) را فراهم می‌کند. در شرایطی که می‌خواهید وجهی را به شخصی ارسال کنید اما با آن فرد کانال مستقیم ندارید، دارایی‌ها با کمک یک ارائه‌دهنده سواپ به حساب شخص موردنظر منتقل می‌شوند. ارائه‌دهنده سواپ، اول دارایی‌ها را به گیرنده ارسال می‌کند و سپس با ارائه رمزی که توسط گیرنده در یک بازه زمانی مشخص ایجاد شده است، معادل همان مبلغ را از فرستنده درخواست می‌کند.

۶. فونیکس والت (Phoenix wallet)

بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

کیف پول فونیکس محصولی از تیم ACINQ است. این تیم همان سازنده کیف پول Eclair است و به توسعه شبکه لایتنینگ نیز کمک کرده است. فونیکس یک کیف پول لایتنینگ غیرحضانتی برای موبایل است که برای کاربران iOS و اندروید ارائه شده است. این کیف پول نود لایتنینگ کامل است و باز و بسته کردن کانال‌ها را به صورت خودکار مدیریت می‌کند. حداقل سرمایه موردنیاز برای باز کردن کانال و فعال کردن حساب فونیکس ۱۰,۰۰۰ ساتوشی است.

امکان ایجاد آنی کانال نیز در فونیکس وجود دارد؛ اما برای آن باید کارمزد پرداخت کرد. البته بهتر است که این قابلیت غیرفعال باشد؛ چون هنگام دریافت مبالغی که از حد موجودی کانال بیشتر است، باعث ساخته شدن کانال‌های متعدد و غیرضروری می‌شود. اگر این قابلیت غیرفعال باشد، پرداخت‌های ناموفق کلا انجام نمی‌شوند و دارایی‌ها از کیف پول فرستنده خارج نمی‌شوند.

۷. زئوس والت (Zeus Wallet)

کیف پول زئوس بیشتر شبیه یک برنامه مدیریت نود لایتنینگ برای موبایل است که امکان انجام پرداخت‌های لایتنینگ را فراهم می‌کند. این برنامه نود ندارد و باید به یک نود خارجی متصل شوید. همین ویژگی باعث می‌شود که زئوس برای مبتدی‌ها مناسب نباشد. این کیف پول بیشتر برای کسانی مناسب است که دوست دارند نود دلخواه خود را راه‌اندازی کنند.

زئوس یک کیف پول متن باز و غیرحضانتی است که از شبکه لایتنینگ و خود شبکه بیت کوین پشتیبانی می‌کند. زئوس با ارائه ارتباط Tor و قابلیت مخفی کردن داده‌های ارسالی، تمرکز خود را بیشتر بر حفظ حریم خصوصی کاربران معطوف کرده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *