0

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟ 

شبکه لایتنینگ
بازدید 736

آیا می توان با بیت کوین یک فنجان قهوه خرید ؟ این سوالی است که احتمالا برای خیلی از افراد تا به حال به وجود آمده، در حال حاضر این امر امکان پذیر است، اما باید بدانید که قبل از ظهور شبکه لایتنینگ بیت کوین، پاسخ به این سوال قطعا “نه” بوده است.

شبکه لایتنینگ بیت کوین یک راه حل لایه دوم است که از کانال های پرداخت برای تسویه سریع تراکنش ها بدون نیاز به منتظر ماندن برای تائید بلوک استفاده می کند.

ارزش روزافزون و پذیرش همگانی BTC، استفاده از آن را برای تراکنش‌ های خرد و پرداخت‌ های کوچک برای کالاهای روزمره  دشوار کرده بود.

این جا بود که کارشناسان به این نتیجه دست یافتند که اگر قرار است بیت‌ کوین یک سیستم پرداخت همتا به همتای جهانی باشد، باید مقیاس ‌پذیر شود.

کارمزدهای بالا، شبکه شلوغ، زمان طولانی تائید تراکنش، جامعه بیت کوین را به دنبال راه حل های جدید برای استفاده راحت تر و سریع تر از آن سوق داده است که شبکه لایتنینگ یکی از آنها است.  

نگاهی بر شبکه لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Network) 

شبکه لایتنینگ بیت کوین یک راه حل لایه دوم است که از کانال های پرداخت برای تسویه سریع تراکنش ها استفاده می کند و در این روش نیازی به منتظر ماندن برای تائید بلوک نخواهد بود.

شبکه لایتنینگ
شبکه لایتنینگ

این سیستم برای اولین بار توسط Joseph Poon و Thaddeus Dryje در سال 2015 پیشنهاد شد و اکنون توسط Blockstream، Lightning Labs، ACINQ و سایر مشارکت کنندگان در جامعه بیت کوین در حال توسعه است. 

بر کسی پوشیده نیست که بیت کوین با هفت تراکنش در ثانیه (TPS)، میانگین پردازش پایینی دارد. این عدد به هیچ وجه به میانگین پردازش پردازنده های اصلی پرداخت جهانی مانند (VISA (2400 TPS، پی پال (193 TPS)، ارزهای دیجیتال جایگزین مانند XRP (1500 TPS) یا حتی اتریوم (ETH) (20 TPS) نزدیک نیست.

در حال حاضر، یک کانال در شبکه لایتنینگ بیت کوین می تواند بیش از 250 TPS را پردازش کند و محدودیتی برای تعداد کانال ها برای پیوستن به شبکه وجود ندارد. 

شبکه لایتنینگ چگونه کار می کند ؟ 

اساساً، شبکه لایتنینگ به کاربران این امکان را می دهد که در چندین تراکنش خارج از زنجیره شرکت کنند و تنها موجودی اولیه و نهایی کیف پول در بلاک چین بیت کوین نوشته شود. چنین رویکردی به طور قابل توجهی توان عملیاتی شبکه را افزایش می دهد و کارمزد تراکنش ها را کاهش می دهد.

علاوه بر این، از طریق این فناوری لایه دیگری از امنیت نیز به سیستم اضافه شده است و هویت کاربر به صورت ناشناس خواهد بود.

با این حال، شبکه لایتنینگ نیز نمی تواند همه جوانب را پوشش دهد و درواقع بدون عیب و ایراد نیست، منتقدان این شبکه نقص هایی مانند تمرکز بالقوه و مشکلات امنیتی در برخی جوانب را از ایرادات این سیستم می دانند. 

چگونه از شبکه لایتنینگ بیت کوین می توان استفاده کرد ؟ 

شما می توانید با استفاده از کیف پول های دیجیتالی که از شبکه لایتیتنگ بیت کوین پشتیبانی می کنند، از این شبکه استفاده نمایید. کیف پول های بیت کوینی که از شبکه لایتنینگ بیت کوین پشتیبانی می کنند عبارت اند از : 

  • لایتنینگ هلو ( اندروید، iOS، ویندوز، مک، لینوکس ) 
  • Spark ( اندروید، ویندوز، مک، لینوکس ) 
  • Tippin.me ( وب ) 
  • Bluewallet ( اندروید و Ios ) 
  • Breez ( اندروید و iOS ) 
  • کیف پول ساتوشی ( اندروید و iOS ) 
  •  Zap (iOS  ، Windows، Mac، Linux ) 
  • کیف پول لایتنینگ بیت کوین ( اندروید ) 
  • Eclair ( اندروید ) 
  • شانگو ( اندروید و iOS ) 
  • Casa Node ( سخت افزار ) 
  • Joule ( افزونه مرورگر برای کروم (از جمله Brave)، فایرفاکس، اپرا )  

قبل از اینکه بتوانید از این شبکه استفاده کنید، باید سپرده ای را در کیف پول خود داشته باشید؛ برای این کار کافی است یک تراکنش معمولی BTC را به آدرس کیف پول لایتنینگ جدید خود انجام دهید. هنگامی که مقداری سپرده در کیف پول خود قرار دادی، باید یک کانال لایتنینگ باز کنید.

هر کیف پول روش کار متفاوتی با دیگری خواهد داشت، بنابراین برای انجام این کار، پیشنهاد می دهیم آموزش های لازم که در وب سایت کیفت پول دیجیتال مورد نظرتان آمده است را مطالعه کنید.

پس از باز شدن کانال لایتنینگ، می ‌توانید پرداخت ‌ها را به شخص دیگری ارسال کنید. علاوه بر این، محدودیتی برای ارسال و دریافت پول از طریق شبکه لایتنینگ وجود دارد که در حال حاضر، 0.168 BTC  است. 

توجه داشته باشید که در اکثر کیف ‌پول ‌ها، تا زمانی که در آن اقدام به انجام تراکنش های بیت کوین ننمایید، کانال لایتینگ باز نکنید و پرداختی انجام ندهید، نمی ‌توانید پرداخت‌ های لایتنینگ را دریافت نمایید.

علاوه بر این، ممکن است برای پذیرش پرداخت‌ هایی با اندازه معین نیاز به نقدینگی کافی داشته باشید. در این مورد، تنها استثنا در بین همه کیف پول ها، کیف پول Tippin.me است که تحت وب می باشد و همچنین به شما این امکان را می دهد تا نکاتی کاربردی را در توییتر دریافت کنید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *