0

blockchain bridge چیست | آشنایی با پل بلاک چینی

blockchain bridg
بازدید 514


یکی از معضلات تکنولوژی بلاکچین،عدم تعامل بلاک‌ چین‌های مختلف با یکدیگر است. پل‌های بلاک چینی (Blockchain Bridge) نرم‌افزارهایی هستند که برای انتقال توکن‌ها از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر استفاده می‌شوند. این نرم‌افزار سرویسی را برای کاربران فراهم می‌کند، که در هر دو شبکه و به طور همزمان عمل صدور و انتقال توکن‌ها، انجام می‌شود. زمانی که کاربر می‌خواهد توکن‌های خود را بین دو شبکه جابجا کند، بریج آن‌ها را در شبکه اصلی انتخاب کرده و به شبکه مورد نظر خود انتقال می‌دهد.

blockchain bridge چیست

فناوری بلاک چین از سال ۲۰۰۸ و زمانی که وایت پیپر بیت کوین منتشر شد، مسیر طولانی را طی کرده است. در آن زمان شبکه‌های مختلف بلاکچینی با اهداف و قابلیت‌های متنوع ایجاد شدند. یکی از ارزش‌های کلیدی فناوری بلاک چین تمرکززدایی از اداره شدن و کنترل پول و داده‌ها توسط یک سازمان مرکزی است. اکنون شبکه‌های مختلف به این امر دست پیدا کرده و بسیاری از آن‌ها توسط هزاران نفر در سراسر دنیا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اما از آنجایی که تعداد شبکه‌های بلاک چین همچنان در حال افزایش است، آنها تا حد زیادی از یکدیگر جدا می‌مانند. هر کدام از این شبکه‌ها قابلیت‌های متفاوتی دارند و جدا ماندن آن‌ها از یکدیگر باعث می‌شود تا نتوانند اطلاعات یا توکن‌های خود را با سایر بلاک چین‌ها به اشتراک بگذارند. این مساله باعث می‌شود تا یکی از اصول اولیه بلاکچین یعنی عدم تمرکز نقض شود و هر کدام از شبکه‌ها به تنهایی و بدون ارتباط با یکدیگر به فعالیت خود ادامه دهند.

blockchain bridg

 در حقیقت فقدان تعامل بین شبکه‌های بلاک چین نه تنها تمرکززدایی را محدود می‌کند، بلکه باعث می‌شود نوآوری، تجارت آزاد و ارتباط فناوری‌های مختلف با یکدیگر محدود شود. به طور کلی در حال حاضر برنامه‌های کاربردی طراحی شده برای یک شبکه فقط در آن شبکه کار می‌کنند و این مساله  پتانسیل آنها را برای پذیرش گسترده‌تر محدود می‌کند.

با بلوغ تکنولوژی بلاک چین و امکان ساخت بریج بین شبکه‌های مختلف این مشکلات برطرف می‌شوند. با استفاده از بریج‌ها بلاک چین‌ها با یکدیگر قابلیت همکاری پیدا کرده و برنامه‌ها می‌توانند از مزایا و خدمات بلاکچین‌های مختلف بهره‌مند شوند. ساخت پل بلاک چینی تاثیر عمده‌ای در توسعه بلاک چین خواهد داشت؛ زیرا قابلیت‌های جدید، غیرمتمرکز و قابل تعامل با یکدیگر شروع به شکل‌گیری می‌کنند. به طور مثال برنامه‌هایی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، می‌توانند در چندین شبکه بلاکچینی بنا شوند، با شبکه‌های مختلف تعامل داشته باشند و کاربران بتوانند به طور همزمان از امکانات بسیاری از شبکه‌ها بهره‌مند شوند.

پل بلاک چینی چیست؟

پل بلاک چین اتصالی است، که امکان انتقال توکن‌ها یا داده‌های دلخواه از یک زنجیره به زنجیره دیگر را فراهم می‌کند. هر دو زنجیره می‌توانند پروتکل‌ها، قوانین و مدل‌های حاکمیتی متفاوتی داشته باشند، اما با استفاده از بریج‌ها یک راه ایمن برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها با یکدیگر داشته باشند.

پل‌های بلاکچینی به منظور انجام اهداف مختلفی ایجاد می‌شوند. از این پل‌ها می‌توان برای دستیابی به اهداف زیر استفاده کرد:

1)انتقال یک توکن از یک شبکه به شبکه دیگر

2)تبادل داده‌های مختلف بین بلاک چین‌ها

3)ارتباط با قراردادهای هوشمند

4)تایید هویت دیجیتال غیرمتمرکز (Decentralized Identifiers)

5)استفاده از اطلاعات خارج از زنجیره مانند اوراکل‌ها

کارکرد blockchain bridge چگونه است؟

پل‌های بلاک چینی معمولا با پروتکلی به نام ایجاد و قفل کردن (Mint And Lock) فعالیت می‌کنند. در بریج‌ها واقعا انتقالی انجام نمی‌شود؛ به طور مثال هنگام انتقال استیبل کوین USDT با استفاده از بریج شبکه آوالانچ به شبکه اتریوم، واقعا توکن USDT از شبکه آوالانچ به شبکه اتریوم تبدیل نمی‌شود. فرایندی که در حقیقت در بریج‌ها انجام می‌پذیرد این است، که توکنی که در حال انتقال است، در شبکه اول قفل شده و در شبکه بعدی به همان تعداد ایجاد (Mint) می‌شود. در ادامه عملکرد بریج‌ها را به طور کامل تشریح می‌کنیم:

نحوه عملکرد بریج‌ها

به طور مثال اگر یک کاربر با استفاده از بریج شبکه آوالانچ (Avalanche) قصد انتقال ۱۰۰ واحد تتر به شبکه اتریوم را داشته باشد، ۱۰۰ واحد تتر او در شبکه آوالانچ قفل شده و ۱۰۰ واحد توکن تتر در شبکه اتریوم ایجاد می‌شود و سپس به حساب کاربر انتقال می‌یابد.

تصور کنید آلیس دارای ETH در شبکه اصلی اتریوم است و می‌خواهد از آن در شبکه آوالانچ استفاده کند. این دو زنجیره دارای پروتکل‌ها، قوانین و مکانیسم‌های اجماع خاص خود هستند و بنابراین امکان همکاری بین آنها وجود ندارد. در چنین حالتی، پروتکلی باید به عنوان واسطه عمل کرده و راهی برای انتقال اطلاعات از شبکه اصلی اتریوم به Avalanche ارائه دهد. برای انجام این کار آلیس باید دارایی‌ها خود را از طریق یک blockchain bridge به منظور انتقال ایمن ETH از شبکه اصلی اتریوم به Avalanche منتقل کند. با استفاده از این blockchain bridge، آلیس می‌تواند کوین ETH روی شبکه اتریوم را به رپد اتر (wETH) در شبکه آوالانچ تبدیل کند.

پل ها اساسا ارتباط بین بلاک چین‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. بدون وجود بریج‌ها از نظر عملی هیچ راه واحدی برای برقراری ارتباط بین بلاک چین‌ها وجود ندارد. پل‌ها دارای خصوصیات مختلف با نقاط قوت منحصر‌به‌فرد خود هستند. بریج‌ها با ایجاد کانال‌های ارتباطی بین دو بلاک چین کار می‌کنند. در حالت ایده‌آل بلاک چین‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ اما در واقعیت این امر امکان‌پذیر نیست، زیرا یک بلاک چین نمی‌تواند وضعیت بلاکچین دیگری را ذخیره کند.

ارتباط بین بلاکچین‌ها

فرض کنید یک برنامه غیر متمرکز (DApp) در شبکه اتریوم می‌خواهد با یک DApp در شبکه سولانا (Solana) ارتباط برقرار کند. به دلیل تفاوت ساختار بین اتریوم و سولانا، آنها نمی‌توانند به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دلیل عدم توانایی شبکه‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر عبارت است از:

شبکه اتریوم و سولانا از وضعیت یکدیگر اطلاعی ندارند.

هر دو شبکه فقط می‌توانند اطلاعات زنجیره خودشان را ذخیره و بررسی کنند و هیچ‌کدام راهی برای دریافت اطلاعات خارج از زنجیره خود ندارند.

برای هر دو بلاک چین، دریافت پیام از شبکه دیگر مانند تعامل با دنیای خارج است، که هیچ چیز درباره آن نمی‌دانند. از این رو نمی‌توان تراکنش‌ها و داده‌ها بین دو شبکه مختلف را به یکدیگر انتقال داد. علاوه بر این بلاک چین‌ها فقط می‌توانند داده‌ها را در یک جهت ارسال کنند. به عبارت ساده‌تر یک بلاک چین می‌تواند در یک کانال به بلاک چین دیگر پیام ارسال کند؛ اما راهی برای بلاک چین دریافت کننده پیام وجود ندارد، که در همان کانال پاسخ دهد و تایید کند که پیام دریافت شده است.

blockchain bridg

بنابراین برای ایجاد اعتماد بین بلاک چین‌ها و امکان ارتباط دو طرفه، به یک واسطه نیاز است. واسطه‌ای که بتواند شکاف بین این بلاک چین‌ها را پر کند، بریج‌ها هستند. اینجاست که پل‌های بلاک چینی نه تنها انتقال پیام‌ها، داده‌ها و منابع را بین بلاک چین‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کنند، بلکه انتقال دارایی‌های زنجیره‌ای را نیز انجام می‌دهند. با وجود پل‌ها بلاک‌چین‌ها دیگر محدود به ارتباطات یک طرفه نیستند، زیرا پل‌ها آن‌ها را قادر می‌سازند تا با سایر بلاک‌چین‌ها و به صورت رفت و برگشتی ارتباط برقرار کنند.

پل‌ها از مکانیسم‌ها یا واسطه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که نقش تاییدکننده‌های بین بلاک چین‌ها را برای فعال کردن ارتباطات و ایجاد اعتماد بین آن‌ها ایفا می‌کنند. بدون این واسطه‌های خارج از زنجیره ارتباط بین بلاک چین‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع : theverge

(1 امتیاز) - 5/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *