0

معرفی10 بازار برتر NFT 

بازدید 660

سال 2021 ممکن است در آینده به عنوان یک سال محوری در تاریخ هنر ثبت شود. احتمالاً مورخان به گذشته نگاه خواهند کرد و انفجار  NFT ها در صحنه جهانی را یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات هنری اخیر به شمار می آورند. NFT ها ناگهان شروع به جمع کردن مقادیر سرسام آوری از ثروت کردند. بازار برتر NFT در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین را بشناسید.

در ژانویه 2021، مجموع فروش NFT در 6 بازار اصلی که توسط cryptoart.io مورد بررسی قرار گرفته بود، 12 میلیون دلار بود. تا مارس 2021، این رقم به بیش از 200 میلیون دلار افزایش یافت.

بازار برتر NFT 
بازار برتر NFT 

این افزایش شانزده برابری تنها در دو ماه اتفاق افتاد و موضوع تأمل بر انگیز این‌ است که NFTها هنوز پدیده جوانی در اکوسیستم غیرمتمرکز هستند. درواقع بیت کوین در سال 2009 متولد شد و NFT ها تنها از سال 2017 قابل دسترسی بوده اند که همین موضوع پیشرفت چشمگیر آن‌ها را نشان می دهد.  

برترین بازارهای NFT در حال حاضر کدامند؟ 

با بررسی همه موارد مربوط به پیشرفت چشمگیر NFT  ها، برای خیلی از افراد این سؤال پیش می آید که اصلاً بهترین بازار NFT ها در حال حاضر کدام است ؟ درواقع هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. این فضا به قدری جدید است که در حال حاضر همه بازارها در حال آزمایش نحوه ارائه NFT های خود هستند. هیچ بازاری نسبت به بازار دیگر برتری خاصی ندارد و لیستی که در ادامه قصد داریم به شما معرفی نماییم تنها لیستی از بزرگ‌ترین بازارهای NFT هستند که در کنار معایب و مزیت هر کدام، آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بنابراین اگرچه این بازارها از نظر کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرند، اما تنها به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرند که کاربران و حجم پولی آن‌ها بیشتر از سایر بازارها می باشد. به عبارت دیگر، بازارهای NFT عمدتاً با معیارهای عینی انتخاب شده اند و  به صورت کلی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. ما 10 بازار را انتخاب کرده ایم که هر یک از آن‌ها به چهار دسته تقسیم بندی می شوند : 

  • بازارهای باز ( Open marketplaces ) 
  • بازارهای انتخاب شده ( Curated marketplaces ) 
  • بازارهای کلکسیونی ( Collectibles marketplaces ) 
  • بازارهای بازی ( Games marketplaces ) 

بازارهای باز بازارهایی هستند که می توانید هر چیزی از هنرهای تجسمی گرفته تا فایل های موسیقی، کلکسیون ها و آیتم های بازی را در آن‌ها پیدا کنید. به این ترتیب، این بازارهای NFT برای هر فردی که می خواهد وارد فضای NFT شود، بازتر و یا به عبارتی آزادتر خواهند بود. کلکسیون ‌ها مجموعه‌ ای از NFT‌ها هستند که همگی با کیفیت مشابهی مانند کریپتوپانک ‌ها مارک ‌گذاری می‌ شوند. بازار کلکسیونی CryptoPunks همه به یک سبک ساخته شده اند، اما چهره ها و رنگ های متنوعی دارند. بخش بازارهای بازی شامل دسته ای از بازارهای NFT می شود که دارایی های دیجیتالی در آن‌ها خریداری می شود که می توان از این دارایی ها در اپلیکیشن های مربوط به بازی ها استفاده کرد.  

بازارهای باز   ( Open marketplaces ) 

1.  OpenSea معروف ترین بازار NFT 

OpenSea
OpenSea

OpenSea اغلب به عنوان اولین بازار NFT در نظر گرفته می شود و این ادعا را دارد که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار NFT است. بر اساس تجزیه و تحلیل DappRadar این ادعا صحت دارد و بازار OpenSea بزرگ‌ترین بازار توکن های غیر مثلی به شمار می آید. در بین بازارهای عمومی، OpenSea بیشترین حجم پولی را در کارنامه خود ثبت کرده است. 

رابط کاربری وب سایت OpenSea بسیار آرام ‌بخش است زیرا پس‌ زمینه سفید و آبی، تجربه دلپذیری را برای کاربر رقم می زند. از آنجایی که شاید OpenSea قدیمی‌ ترین بازار باز فعال در این زمینه است، رابط کاربری آن به ‌طور شگفت‌ انگیزی به صورت بصری طراحی شده است. همچنین این بازار یک فضای خوب برای مبتدیان در نظر گرفته می شود زیرا آموزش هایی که ارائه می دهند به راحتی قابل درک هستند. با استفاده از این پلتفرم می‌ توانید چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد بازارهای NFT بیاموزید. 

ایجاد مجموعه NFT در این بازار نیازی به پرداخت هزینه گاز ( هزینه تراکنش ) در هر مرتبه که یک NFT می‌ سازید، نخواهد داشت. در عوض، به محض این که NFT شما برای فروش بر روی پلتفرم رفت، از شما درخواست می شود که یک مرتبه هزینه گاز را بپردازید. خریدار باید هزینه گاز را هنگام خرید هنر شما بپردازد. 

با این حال، حق امتیازی که می توانید برای هر مورد دریافت کنید، به اندازه پلتفرمی مانند rarible نیست و به 10٪ محدود شده است، در حالی که حق امتیاز rarible می تواند تا 30٪ هم افزایش یابد. همچنین، می‌توانید آیتم‌ هایی از پلتفرم‌ های دیگر مانند Mintable و Rarible را به OpenSea اضافه کنید و فعالیت خود را به صورت گسترده تر در این بستر دنبال کنید.  

2. Rarible 

Rarible
Rarible

بازار Rarible به عنوان یک بازار آزاد دارای بیشترین تعداد کاربر است که به دلیل ویژگی های خوب این بازار به آن جذب شده اند. رابط کاربری این بازار را می توانید با OpenSea مقایسه کنید، در Rarible قسمتی برای جستجو قرار دارد که با کیلیک بر آن می توانید ببینید چه آثار هنری بیش از همه پیشنهاد می ‌شوند. رابط کاربری در Rarible بسیار چشمگیر است و فضای سرگرم کننده ای دارد. تم زرد سایت، این موضوع را برجسته تر می کند و باعث می شود پلتفرم سریع، شلوغ و راحت به نظر برسد. 

همچنین فروشندگان برتر روز و برخی از مشتریان بالقوه NFT در قسمت بالای سایت به شما نشان داده می شوند که تعامل با بازار را آسان می کند. این رابط کاربردی مناسب و بازار پسند Rarible احتمالاً یکی از مهمترین دلایل زیاد بودن کاربران آن به شمار می رود. ممکن است در برخی مواقع مشاهده کنید که افراد مشهور مانند مارک کوبان و لیندسی لوهان در ترکیب فروشندگان و خریداران قرار بگیرند. Rarible فضای کار راحتی در زمینه NFT را برای کاربران به وجود آورده است و به نظر می رسد طوری طراحی شده است که کمتر القا کننده یک فناوری هنری پیچیده باشد و بیشتر انعکاس تعامل ساده با جامعه هنرمندان است. 

با این حال، ضرب NFT بر روی پلتفرم، نیاز به گاز دارد. اگر هنوز اول کار هستید و می خواهید تازه شروع کنید، هزینه ضرب NFT می تواند برای شما فوق العاده گران تمام شود. برای درک این موضوع، تنها کافی است در یک روز شلوغ اقدام به ضرب NFT نمایید و سپس با هزینه 100 دلاری اتریوم رو به رو شوید. با این حال، شما می توانید حق امتیاز خود را بسیار بالا یعنی تا 30٪ تعیین کنید. اگر مطمئن هستید که ارزش NFT شما بالا خواهد ماند می توانید حق امتیاز خود را بالا تعیین کنید.  

بازارهای انتخاب شده ( Curated marketplaces ) 

3. Foundation 

Foundation
Foundation

بهتر است بازار Foundation را دست کم نگیرید. جامعه فعال در Foundation، به آثار هنری که در برنامه نمایش داده می ‌شوند، رأی می‌ دهد و آن را به یک شبکه همتا-به-همتا، دقیقاً همان‌طور که فناوری NFT ها بر اساس آن بنا شده ‌است، تبدیل می کنند. برای درخواست هنرمند شدن، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و نام خود را به انجمن اضافه کنید. پس از ایجاد حساب کاربری، این شانس شماست که نشان می دهد اعضای رأی دهنده به هنر شما چگونه امتیاز خواهند داد. اگر می‌خواهید پس از اینکه عضویت خود را تأیید کردید قادر به رأی دادن به سایرین باشید، کافی است به قسمت فهرست سازندگان بروید و سپس حمایت خود را به هنرمندانی که هنر آن‌ها را به سایرین ترجیح می دهید، نشان دهید. هدف Foundation قرار دادن “قدرت در دست سازندگان” است. اگرچه در حال حاضر، فعالیت های این پلتفرم به طور کامل توسط کاربران تنظیم نمی شود، اما هدف این است که پس از رشد جامعه، عملکردی کاملاً همتا به همتا را ارائه دهد. تعداد کاربران این پلتفرم همچنان در حال رشد است و حجم پولی بسیار بالایی در آن در جریان است.  

رابط کاربری Foundation سیاه رنگ بوده و حس آینده نگرانه ای را القا می دهد. تصاویر موجود در صفحات، بزرگ، واضح و حرفه ای هستند. گوشه بالا سمت چپ دارای اشکال سیاه و یکدست مثلث، دایره، مربع است. در زیر هر NFT یک نوار سیاه و سفید برای مناقصه وجود دارد و هر NFT در حراجی با فاصله خوبی از هم قرار گرفته اند. زیبایی مینیمالیستی و مشکی Foundation پلتفرم را بسیار پیشرفته و حرفه ای جلوه می دهد.  

4. SuperRare 

SuperRare
SuperRare

SuperRare که در سال 2017 تأسیس شد، عملکردی مشابه نامش را به نمایش گذاشته است و این مفهوم را انعکاس می دهد که هر اثر هنری در نوع خود بی نظیر است. به این معنی که آثار هنری موجود در سایت هیچ کپی دیگری ندارند و به اصطلاح فوق العاده نادر (SuperRare ) هستند. این پلتفرم به عنوان ترکیبی از کریستیز ( خانه حراج معروف و پرفروش ) و اینستاگرام در بین بازارهای NFT شناخته شده است. در SuperRare می توانید نگاهی گذرا به هنرمندان، سبک‌ ها، ویژگی های خاص و داستان‌ های آن‌ها نیز داشته باشید. 

در این پلتفرم بر خلاف دیگر بازار ها، هنرمند برای آن که بتواند تأییدیه فروش کار خود را بگیرد نیازی به اخذ رأی از یک جامعه هنری نخواهد داشت و باید آثار خود را برای کارشناسان SuperRare ارسال کند تا آن‌ها تصمیم بگیرند که آن اثر مناسب فروش خواهد بود یا خیر. این موضوع باعث می شود میانگین کیفیت هنر واقعاً بالا باشد. کارشناسان SuperRare علاقه زیادی به کالکشن کردن آثار هنری متنوع دارند. در واقع این پلتفرم، ایجاد کالکشن را نوعی عمل اجتماعی که کاربران در آن شرکت خواهند کرد، در نظر می گیرد و معتقد است که این موضوع می تواند جامعه هنری را به یکدیگر پیوند دهد. گالری 15 درصد از کمیسیون فروش اول را دریافت می کند، در حالی که هنرمند 85 درصد را دریافت می کند. از فروش اول به بعد، هنرمند اصلی اثر 3 درصد از حق امتیاز را دریافت خواهد کرد. 

SuperRare از یک رابط کاربری مینیمال و حرفه ای استفاده می کند. با این حال، رابط کاربری آن به تمیزی Foundation به نظر نمی رسد. نام SuperRare نیز به اندازه Foundation گیرا و قابل توجه نیست چرا که SuperRare عبارت است از “stating-the-obvious” در حالی که کلمه Foundation حس یک پلتفرم جهانی را القا می کند. با این وجود، SuperRare می تواند یک پلتفرم عالی در نظر گرفته شود که شباهت زیادی به کریستی در زمینه آثار هنری دیجیتال و ارزهای رمز نگاهی شده دارد. 

5. Nifty Gateway 

Nifty Gateway
Nifty Gateway

بر اساس داده ها و آمار بر روی نمودار، Nifty Gateway چشمگیرترین اعداد و ارقام فروش را نسبت به تمام بازارهای NFT این لیست به خود اختصاص داده است. Nifty Gateway به همراه نام‌ های بزرگی مانند Steve Aoki، Calvin Harris، Grimes و The Weeknd، توانسته در لیست بهترین پلتفرم های NFT جای خود را باز کند. 

افراد سرشناس و سلبریتی های بسیاری آثار هنری خود را در این بازار به حراج گذاشته ‌اند؛ اما چه چیزی Nifty Gateway را به چنین پلتفرم عظیمی در دنیای NFT تبدیل کرده است ؟ جواب ساده است، دلیل این است که شما می توانید با کارت اعتباری پرداخت های خود را در این پلتفرم انجام دهید. کاربران مجبور نیستند برای پرداخت در این بازار متامسک خود را فعال کنند و یا از طریق اتریوم پرداخت ها را انجام دهند و همین امر باعث ارتباط بیشتر کاربران با بازار شده است. Nifty Gateway کار تبدیل فرآیندهای متمرکز به فرآیندهای غیرمتمرکز را برای شما انجام می دهد. به این ترتیب، شکاف بین هنرمندان، کلکسیونرها و جهان غیرمتمرکز را پر می کند. با این حال، کسانی که آرزوی دنیای غیرمتمرکزی را دارند، ممکن است از ایده چنین بازار بزرگی برای NFT ها که آثار هنری را با کارت اعتباری می فروشند، خوششان نیاید. استفاده از کارت های اعتباری در یک شبکه غیرمتمرکز احساس متناقضی می دهد. اگرچه پلتفرم Nifty Gateway میزبان برخی از هنرمندان مشهور است، اما طراحی ساده و سفید رنگی که دارد کمی خسته کننده به نظر می رسد. با این حال، Nifty Gateway یک پلتفرم الهام بخش است و فعالیت های زیادی را در زمینه آشنا کردن مردم با NFT ها انجام داده است.  

بازارهای کلکسیونی  ( Collectibles marketplaces ) 

6. CryptoPunks 

CryptoPunks
CryptoPunks

CryptoPunks با دارا بودن انواع NFT‌ منحصر به فرد هنوز هم یکی از ارزشمندترین  کلکسیون هایNFT موجود به شمار می رود. این پرتره‌ های ساده و پیکسلی که توسط LarvaLabs ایجاد شده اند، ارزش بسیاری را در بازار NFT ها کسب کرده اند و دلیل آن هم این است که  CryptoPunks از جمله اولین NFT‌ های موجود در بلاک چین اتریوم می باشند. فقط 9 CryptoPunks منحصر به فرد وجود دارد. این نسخه ‌ها در ابتدا با قیمت کمتر از 100 دلار فروخته شدند و تنها پس از چهار سال، ارزش آن‌ها به میلیون‌ ها دلار رسید. اگرچه این وب سایت از نظر تنوع NFT های موجود در آن، چندان جذاب به نظر نمی آید، اما رابط کاربری آن دارای رنگ صورتی بنفش است که تجربه خوبی را برای کاربر رقم می زد.  

شما می ‌توانید برخی از این کریپتوپانک ‌ها را در OpenSea بیابید و همچنین این NFT ها در larvalabs.com نیز قرار گرفته ‌اند. در مجموع فقط به دلیل اینکه CryptoPunks یک نقطه انقلابی در تاریخ بلاک چین است، سزاوار جایگاهی در بین لیست بازارهای برتر در جهان می باشند. 

7. NBA Top Shot 

NBA Top Shot
NBA Top Shot

اگرچه NBA Top Shot  یک پلتفرم نسبتاً جدید است، اما در حال حاضر یکی از موفق ترین بازارهای NFT از نظر مالی به شمار می رود که بیش از 340000 کاربر دارد. طبق گزارش DappRadar، NBA Top Shot در ماه گذشته بیش از 180 میلیون دلار درآمد داشته است. باید اشاره کرد که Cryptopunks دارای حجم پولی در حدود 250 میلیون دلار است. با این تفاوت که NBA Top Shot در اواخر سال 2020 منتشر شده و CryptoPunks از سال 2017 وجود داشته است! 

این پلتفرم از نظر بصری و زیبایی ‌شناسی بسیار پیشرفته ‌تر از کریپتوپانک است، کلکسیون‌ ها به صورت حلقه ‌های برجسته سه بعدی الهام گرفته شده از NBA طراحی شده اند. Dapper Labs طراحی های خیره کننده ای را در این پلتفرم انجام داده است که واقعاً شبیه آینده کلکسیون های NFT به نظر می رسد. تنها مشکلی که ممکن است برای افراد حامی تمرکززدایی پیش بیاید این است که شما می توانید NFT های مورد علاقه خود را با پرداخت ارزهای فیات خریداری نمایید. در غیر این صورت چیدمان و ارائه کلکسیون های NFT در این وب سایت، بسیار حرفه ای و دیدنی انجام گرفته است.   

8. Ether Cards 

Ether Cards
Ether Cards

Ether Cards مرز بین هنر و NFT ها را از میان برداشته است و یک پلتفرم بدیع در زمینه ارائه کلکسیون های NFT به شمار می آید. این پلتفرم توسط تیم Ether Cards سرپرستی می ‌شود و کیفیت کار هنرمندانی که در آن قرار داشته می شوند در سطح بالایی قرار دارد. هنرمندان می ‌توانند آثار هنری خود را با ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد در قالب کارت‌ های تریدینگ، شخصی سازی کنند. طراحی وب سایت شیک و حرفه ای است و در حال حاضر می تواند رقیب هر وب سایت دیگری در این زمینه باشد. 

هر یک از هنرمندان بیوگرافی خود را ارائه می دهند که کار آن‌ها را معرفی می کند و دیدگاه آن‌ها را به خوبی شرح می دهد. همچنین Ether Cards تأکید بیشتری بر جمع آوری مجموعه های کامل از یک مالک دارند. هر کارتی که دارید ویژگی های خاص خود را دارد. بسته به چیزی که به دست می آورید، می توانید قفل های امکانات موجود در وب سایت را باز کنید. همچنین در صورت داشتن یک مجموعه کامل از کارت ها، پاداش دریافت خواهید کرد. این پلتفرم بیشتر برای افرادی طراحی شده است که در زمینه NFT ها فعالیت داشته اند، اما تازه کاران نیز می توانند ایده های منحصر به فردی و خلاقانه ای را از آن به دست آورند.  

بازارهای بازی ( Games marketplaces ) 

9. Axie Infinity 

Axie Infinity
Axie Infinity

اگر به بازی های استراتژیک و موجودات بامزه علاقه دارید، Axie Infinity بازی مورد علاقه شما خواهد بود. در این بازی، می توانید یک تیم از هیولاها یا Axie ایجاد کنید تا با استفاده از کارت های Axie جمع آوری شده شما، با هیولاهای دیگر مبارزه کنند. شما حتی می توانید هیولاهای خود را برای ایجاد یک Axie جدید پرورش دهید. هنگامی که با مکانیزم بازی به طول کامل آشنا شدید، می توانید از موجودات بامزه خود برای مبارزه با سایر بازیکنان نیز استفاده کنید. 

در بازار این بازی هیولاهای Axie، اقلام مختلف و قطعات زمین به حراج گذاشته می شود. این پلتفرم برای کسانی که معمولاً به دنیای غیرمتمرکز علاقه ندارند نیز می تواند جذاب باشد. آیتم ‌های بزرگ و طراحی گیرای وب سایت باعث می‌ شود تا رابط کاربری آن آسان تر به نظر برسد. Axie Infinity با داشتن حجم فروش مناسب و کاربران بسیار، توانسته است به عنوان یک بازی برجسته و بازار NFT به رسمیت شناخته شود. 

10. Decentraland 

Decentraland
Decentraland

ممکن است برخی افراد با قرار دادن Decentraland در بین بازی ها مخالف باشند، اما به هر حال، دنیای واقعیت مجازی آن بسیار شبیه یک بازی ویدیویی sandbox است. در یک بازی sandbox مانند Minecraft، مجموعه ‌ای از ابزارها و قوانین به شما ارائه می ‌شود تا با استفاده از آن‌ها بتوانید جهانی را بر اساس تخیل خود بسازید. در Decentraland، می‌ توانید زمین‌ های دیجیتال NFT بخرید و هر آنچه را که می ‌خواهید بر روی آن بسازید. برخی از بازیکنان موزه ‌هایی ساخته‌ اند و در آن آثار هنری NFT خود را به نمایش می گذارند، این امکان را دارید تا بازی هایی را در زمین های خود قرار دهید یا بازی هایی را به سلیقه خود ایجاد نمایید. تعداد کمی از کاربران نیز تا به حال با خرید قطعات زمین دیجیتال توانسته اند پول زیادی به دست آورده اند. 

ممکن است بپرسید، چگونه زمین دیجیتال می تواند این ‌قدر ارزشمند باشد ؟ در پاسخ به این سوال باید در نظر داشته باشید هر بار که کاربر وارد این دنیای مجازی می شوید، به طور خودکار درگیر تعامل با بازی می شود و از همین رو شرکت ها و موسسات مختلف از این موضوع استفاده می کنند و تبلیغات خود را در قسمت های مختلف این دنیای مجازی قرار می دهند. به عنوان مثال زمانی که در بازی وارد یک ساختمان مجازی می شوید، می توانید برخی تبلیغات را مشاهده نمایید. همچنین، می توانید روی تبلیغات بیلبورد کلیک کنید و به وب سایت تبلیغ کننده هدایت شوید. مسلماً این نوع تبلیغ جذاب تر از عبور از کنار یک بیلبورد فیزیکی عظیم در دنیای واقعی است و قطعاً از خلاقیت بیشتری برخوردار است.  گفته می ‌شود که Decentraland یک پلتفرم نسبتاً پیچیده است، بنابراین ممکن است برای کسانی که به دنیای ‌بازی ها عادت ندارند کمی سخت باشد. با این حال، کاربران قادر به خلق جهان و لذت بردن از امکانات بی پایان موجود در بازی خواهند بود.  

(2 امتیاز) - 5/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *