0

zkSync چیست؟ آیا می تواند به افزایش مقیاس اتریوم کمک کند؟

zkSync چیست؟
بازدید 925

کارمزد گاز اتریوم بالاست و پردازش تراکنش های آن زمان زیادی طول می‌کشد.  zkSync چیست و چگونه می تواند راهکاری مناسب باشد؟

از آنجایی که اتریوم افراد بیشتری را به سمت برنامه های کاربردی مبتنی بر قرارداد هوشمند خود، از بازارهای NFT گرفته تا وام دهی و گیمینگ، جذب می کند، شبکه آن هر روز شلوغ تر می شود.

تاثیر افزایش کاربران در سرعت پایین تراکنش و کارمزد بالای تراکنش آشکار می شود. برای کاهش ازدحام، اتریوم از تعدادی بلاکچین موازی استفاده می‌کند که راه حل های مقیاس پذیری لایه ۲ نامیده می‌شوند. 

یکی از آنها zkSync است، یک سلاح دیگر در زرادخانه اتریوم در برابر پلتفرم های قراردادی هوشمند رقیب مانند Solana یا Avalanche

سوالی که پیش می‌آید این است، zkSync چیست و چگونه به کاهش هزینه های گاز اتریوم کمک می کند؟ 

راه حل های لایه 2 برای نجات 

راه حل های لایه 2 برای نجات 
راه حل های لایه 2 برای نجات 

با ادامه انتقال اتریوم به ETH 2.0، برای حفظ مشتریان به کمک نیاز دارد. تا کنون، کاربران با هزینه های گزاف گاز ETH دلسرد شده‌اند. 

برای تراکنش های ساده، مانند انتقال توکن از کیف پول A به کیف پول B، کارمزد ها کمتر است. اما همچنان بسیار بالاتر از هر سرویس سنتی غیر بلاکچینی مانند Western Union است.

میتوانیم بگوییم بگوییم، این کاملاً مخالف هدف سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که قرار بود جهان را از کارمزد بانکی خارج کند. 

امسال، اتریوم می‌خواهد شبکه قدیمی اثبات کار خود را با زنجیره Beacon اثبات سهام متصل کند. سال آینده، اتریوم باید شاردینگ را ادغام کند. هر دو ارتقا می توانند هزینه تراکنش های آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. 

در این بین، اتریوم باید به تعدادی جاده فرعی متصل شود تا ترافیک را از بزرگراه اصلی خود کاهش کند. به همین دلیل است که زنجیره اصلی اتریوم لایه 1 نامیده می شود، در حالی که جاده های اضافی که بار ترافیکی را تحمل می کنند، راه حل های مقیاس بندی لایه 2 نامیده می شوند. 

راه حل های لایه 2 برای نجات 
راه حل های لایه 2 برای نجات 

در میان 10 مورد برتر، zkSync در جایگاه هفتم به عنوان راه حل لایه 2 پرداخت تخصصی با 88.3 میلیون دلار ارزش کل در قراردادهای هوشمند قرار دارد. 

zkSync چیست و چگونه به تراکنش های اتریوم کمک می کند؟ 

همانطور که از نمودار بالا می بینید، zkSync از فناوری ZK Rollup پشتیبانی می کند. درست مانند zkSync، ZK مخفف Zero-Knowledge است، در حالی که Rollups نشان دهنده قراردادهای هوشمند است. 

ZK-Rollups قراردادهای هوشمندی هستند که هدف خاصی دارند. آنها صدها تراکنش را از زنجیره اصلی لایه 1 جمع می کنند و آنها را در یک تراکنش ترکیب می کنند.

سپس، آنها این تراکنش را به زنجیره اصلی ارسال می کنند. بخش Zero-Knowledge یک راه حل رمزنگاری بسیار پیچیده است. 

ZK به این معنی است که طرف A می تواند به طرف B ثابت کند که مقدار X درست است، اما بدون افشای اطلاعات دیگری به جز این واقعیت که مقدار X وجود دارد.

ویدئوی زیر توضیح مفیدی در مورد نحوه عملکرد اثبات های Zero-Knowledge در رابطه با فناوری بلاکچین ارائه می‌دهد. 

آنچه مهم است در نظر داشته باشید این است که هم تراکنش های Rollup و هم Zero-Knowledge، پهنای باند داده زیادی را در اختیار شبکه قرار می‌دهند.

علاوه بر این، مجموعه های ZK امنیت بلاکچین را به خطر نمی‌اندازند زیرا اثبات تراکنش ها همچنان در لایه 1 اتفاق می‌افتد. بنابراین، با جمع کردن تراکنش ها، zkSync تضمین می‌کند: 

  • کارمزد گاز بسیار کمتر: تا 1/100 کارمزد زنجیره اصلی اتریوم. 
  • سرعت توان بالاتر: تا 2000 تراکنش در ثانیه (tps) در مقابل 13 تا 17 تراکنش فعلی اتریوم. این سرعت همتراز با شبکه پرداخت ویزا است که بسیار چشمگیر است. 
  • امنیت: zkSync از امنیت اتریوم محافظت می‌کند. برخلاف Solana و سایر رقبا هرگز آفلاین نبوده است. 
  • انتقال توکن: انتقال تقریباً فوری توکن ها بین لایه 2 zkSync و لایه 1 اتریوم DApp. 

آیا می توانید همین الان از zkSync استفاده کنید؟ 

درست مانند Arbitrum یا Loopring، اینها شبکه هایی هستند که به عنوان لایه 2 به اتریوم متصل شده اند. آنها نسخه های خاص خود را از DApps دارند که از زنجیره اصلی اتریوم به اکوسیستم هایشان وارد شده است.

zkSync هنوز در حال نصب آن DApps است، اما تقریباً همه اصلی ها قرار است در پیشنهاد zkSync ظاهر شوند. در حال حاضر، می‌توانید از zkSync از طریق کیف پول Argent استفاده کنید. 

به همین ترتیب، صرافی غیرمتمرکز ZigZag از zkSync برای فعال کردن مبادله توکن های ارزان استفاده می‌کند. چیزی که در شرکت هایی مانند Uniswap به شدت نادیده گرفته می‌شود.

در این مورد، می‌توانید کیف پول MetaMask خود را به کیف پول zkSync متصل کنید. از آنجا، با استفاده از DApp های قدرتمند موجود در zkSync مانند ZigZag از هزینه گاز ETH اجتناب می‌کنید. 

با توجه به این واقعیت که Matter Labs، تیم مسئول zkSync، از خود بنیاد اتریوم بودجه دریافت می‌کند، میتوان گفت که به زودی DApp‌ های مقرون به صرفه تر و سریع تر راه اندازی می‌شوند و پروژه هایی مانند zkSync به حفظ اتریوم کمک می‌کنند. با استفاده از zksync هزینه های تراکنش خود را کاهش دهید. 

(8 امتیاز) - 4.5/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *