0

7 توکن برتر حاکمیتی 

توکن برتر حاکمیتی 
بازدید 608

در دنیای ارز دیجیتال، همه سکه ها یکسان نیستند. برخی از دارایی ها برای ذخیره ارزش استفاده می‌شوند، اما برخی دیگر می‌توانند برای پرداخت هزینه خدمات استفاده شوند و برخی در چیزی به نام حاکمیت قدرت دارند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که توکن های حاکمیتی چیست و در حال حاضر کدام یک توکن برتر حاکمیتی هستند. 

 توکن حاکمیتی چیست؟ 

 توکن های حاکمیتی را میتوان برای تصمیم گیری در یک اکوسیستم خاص مورد استفاده قرار داد. بسیاری از پلتفرم های آنلاین تصمیم گیری را به مدیران اجرایی، اعضای هیئت مدیره یا سایر افراد مهم واگذار می‌کنند، اما بسیاری از سرویس های DeFi یک مدل حاکمیتی را اتخاذ کرده‌اند. این مدل به کسانی که مقدار معینی از یک توکن داده شده را در اختیار دارند، اجازه می‌دهد تا در مورد تصمیمات درون شبکه رأی دهند. 

 توکن های حاکمیتی در سازمان های مستقل غیرمتمرکز (DAO) به وجود می‌آیند. DAO ها بر عدم اعتماد تمرکز دارند و هیچ قدرت مرکزی ندارند. در عوض، اعضای DAO که دارای توکن DAO هستند می‌توانند در مورد تصمیمات درون اکوسیستم رأی دهند، به این معنی که پیشرفت یک سازمان به نظر اعضای آن وابسته است. 

 این یک توضیح کلی از نحوه عملکرد توکن های حاکمیتی بود. بیایید اکنون به محبوب ترین توکن های حاکمیتی در بازار بپردازیم. 

 1.توکن برتر حاکمیتی : AAVE 

Aave یک پلتفرم وام دهی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. در آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه، هم وام دهند و هم وام بگیرند. اکوسیستم Aave کاملا غیر متمرکز است و توسط جامعه ای متشکل از 120000 دارنده توکن حکومتی اداره می‌شود. توکن بومی پروتکل Aave که به نام AAVE شناخته می‌شود، می‌تواند برای رای دادن در فرآیندهای تصمیم گیری در اکوسیستم استفاده شود. 

 دارندگان توکن AAVE می‌توانند در مورد نگهداری پلتفرم، افزودن ویژگی های جدید، افزودن دارایی های جدید و موارد دیگر رأی دهند. اساسا، Aave در دست هزاران مالک است که آن را به یک پلتفرم واقعاً غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. 

 2.توکن برتر حاکمیتی : Maker 

ممکن است قبلاً نام Maker یا MakerDAO را شنیده باشید. MakerDAO یکی دیگر از پلتفرم های وام دهی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. در آن کاربران می‌توانند انواع مختلفی از رمزارزها از جمله استیبل کوین Dai و اتریوم را قرض دهند. 

 حاکمیت بخش بزرگی از پلتفرم MakerDAO را تشکیل می‌دهد. بسیاری Dai را با MakerDAO مرتبط می‌دانند، توکن حاکمیت آن، Maker (MKR) نیز بسیار مهم است. کسانی که در اکوسیستم MakerDAO حضور داشته و مالک وجوه MKR هستند می‌توانند در فرآیند رای گیری این پلتفرم شرکت کنند. شرکت در رای گیری به آنها اجازه می‌دهد در توسعه آن نقش ایفا کنند. 

 3. Decred (DCR) 

Decred (DCR) یک ارز دیجیتال است که با استفاده از کد بیت‌کوین طراحی شده است. این رمزارز دارای بلاکچین خاص خود است و نقش مهمی در مدل حاکمیتی شبکه ایفا می‌کند. 

 Decred از یک مدل رای گیری مبتنی بر بلیط استفاده می‌کند، که در آن دارندگان DCR می‌توانند وجوه خود را برای مدت معینی قفل کنند تا بلیط های رای را خریداری کنند. رای گیری Decred می‌تواند هم در داخل و هم خارج از زنجیره انجام شود. رای گیری زنجیره ای Decred شامل انتخاب تصادفی بلیط های رای گیری از طریق استخراج است. هنگامی که بلیط انتخاب می‌شود، وجوه DCR آن عضو به طور موقت قفل می‌شود و بلیط صادر می‌شود. 

 در فرآیند رای گیری خارج از زنجیره Decred، پیشنهادات از طریق Politeia، یک پلتفرم مربوط به Decred ارائه می‌شود. دو نوع رای گیری برای اتخاذ تصمیمات دارند، یکی شامل ارائه پیشنهاد با هزینه است و دیگری بدون هزینه می‌باشد. 

 4. Compound 

پروتکل Compound یکی دیگر از پلتفرم های وام دهی و وام گیری مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. همچنین یک DAO برجسته است که از توکن COMP ERC-20 استفاده می‌کند. 

 در سیستم حاکمیت Compound، دارندگان توکن COMP می‌توانند وجوه خود را به آدرس یا نماینده دلخواه خود واگذار کنند. سپس این نمایندگان می‌توانند از دارندگان توکن در فرآیند رای گیری نمایندگی کنند. هر چه یک نماینده توکن بیشتری داشته باشد، قدرت رای بیشتری دارد. 

 هر پیشنهادی که در سیستم حاکمیت Compound ارائه می‌شود باید از یک دوره رای گیری سه روزه بگذرد که طی آن یک نماینده می‌تواند موافق یا مخالف آن رای دهد. با این حال، اگر بیش از 400000 رای در مورد یک پیشنهاد خاص داده شود، دوره رای گیری می‌تواند به دو روز کاهش یابد. در هر صورت، سیستم حاکمیت Compound نشان دهنده نحوه عملکرد سازمان های غیرمتمرکز است. 

 5.توکن برتر حاکمیتی : Uniswap 

Uniswap یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز (DEX) در بازار ارزهای دیجیتال است که میلیون ها کاربر دارد. Uniswap بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک اکوسیستم غیرمتمرکز تجارت کنند. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. Uniswap همچنین دارای یک فرآیند حاکمیتی برای حفظ ماهیت غیرمتمرکز پلتفرم است. 

 مدل حاکمیت Uniswap از توکن بومی Uniswap استفاده می‌کند که با نام UNI شناخته می‌شود. همانند سایر سیستم های حاکمیتی، کسانی که توکن های UNI دارند می‌توانند در فرآیند رأی گیری Uniswap که شامل سه مرحله است، نظر خود را بیان کنند. مرحله اول که به عنوان بررسی شناخته می‌شود، تعیین می‌کند که آیا حمایت کافی پشت یک موضوع وجود دارد یا خیر. 

 مرحله دوم در فرآیند حاکمیت، بررسی اجماع نامیده می‌شود. این فرآیند اجازه می‌دهد تا در مورد یک پیشنهاد بالقوه بحث شود. این مرحله همچنین شامل رای گیری خارج از زنجیره است تا ببینند آیا پیشنهادی ارائه خواهد شد یا خیر. 

 مرحله سوم، پیشنهاد حکومت که پس از ارائه یک پیشنهاد اتفاق می‌افتد. این مرحله شامل نمایندگانی می‌شود که حداقل به دو میلیون UNI برای نمایندگی نیاز دارند. در این مرحله است که به پیشنهادات موافق یا مخالف رای می‌دهند. 

 6. PancakeSwap 

PancakeSwap یکی دیگر از صرافی های غیرمتمرکز محبوب است، اما برخلاف Uniswap، بر روی زنجیره (BNB) ساخته شده است. این صرافی از یک مدل حکومتی استفاده می‌کند تا به دارندگان توکن های CAKE قدرت رای دهد. CAKE ارز دیجیتال بومی PancakeSwap است و به عنوان یک توکن حاکمیتی در اکوسیستم استفاده می‌شود. 

 در مدل حاکمیتی PancaeSwap، کاربران می‌توانند پیشنهاداتی را برای تغییرات در پلتفرم ارائه دهند. به عنوان مثال، ممکن است پیشنهادی برای PancakeSwap برای پشتیبانی از یک ارز جدید وجود داشته باشد، یا ممکن است پیشنهادی برای حذف یکی از ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد. تیم PancakeSwap همچنین پیشنهاداتی در صورت لزوم ارسال می‌کند. 

 کاربران می‌توانند در فرآیند مدیریت PancakeSwap بدون انتخاب نماینده، به صورت مستقیم رأی دهند. 

 7.توکن برتر حاکمیتی : eCash 

eCash یک ارز دیجیتال است که از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. این ارز در اصل یک تغییر نام تجاری از بیت کوین کش  (BCHA) است که از طریق هارد فورک بیت‌کوین ایجاد شده است. این ارز برای استفاده روزمره در خرید کالاها و خدمات طراحی شده است. 

 سیستم مدیریت eCash از رمز بومی پلتفرم، XEC استفاده می‌کند. حکمرانی از طریق اشتراک گذاری XEC امکان پذیر می‌شود که اعضای شبکه می‌توانند از آن برای رای دادن استفاده کنند. افرادی که دارای سهام XEC هستند می‌توانند از طریق مکانیسم سهامداری پلتفرم Avalanche در حکمرانی شرکت کنند. هنگامی که یک دارنده XEC سرمایه خود را در eCash سرمایه گذاری می‌کند، حق حکمرانی را در اکوسیستم دریافت می‌کند. 

 توکن های حاکمیتی داری مرکزی برای DeFi هستند 

 همانطور که هر سال خدمات DeFi بیشتری ظاهر می‌شود، توکن های حاکمیتی بیشتری توسعه یافته و برای کاربران صادر می‌شود. این سیستم به افراد عادی اجازه می‌دهد در تغییرات ایجاد شده در پلتفرم هایی که استفاده می‌کنند، نظر بدهند، این خدماتی می‌توانند به گونه‌ای توسعه یابند که علاوه بر مدیران، برای کاربران نیز مفید باشد. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *