0

مقایسه بلاکچین با پایگاه داده، تفاوت در چیست؟ 

مقایسه بلاکچین با پایگاه داده
بازدید 584

آیا به نظر شما بلاکچین فقط یک نوع فانتزی از پایگاه داده است ؟ 

بلاکچین ها و پایگاه های داده مشترکات زیادی با هم دارند. برای شروع باید گفت که، هر دوی آنها برای ذخیره داده ها استفاده می شوند، به همین دلیل است که اغلب هر جا که بحثی در مورد فناوری بلاکچین مطرح می شود، هر دو عبارت ظاهر می شوند. حتی می توان گفت که بلاکچین ها نوعی پایگاه داده هستند بدون اینکه کاملا اشتباه باشند. 

با این حال، بلاکچین ها و پایگاه های داده از نظر ساختاری و عملکردی با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین، پایگاه داده چیست؟ بلاکچین چیست؟ و، تفاوت این دو در چیست؟ 

پایگاه داده چیست؟ 

مقایسه بلاکچین با پایگاه داده

پایگاه داده مجموعه ای از اطلاعات سازمان یافته است که به صورت الکترونیکی ذخیره شده و قابل دسترسی است. پایگاه های داده از طریق یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) مدیریت می شوند، که نرم افزاری است که از طریق آن کاربران نهایی با پایگاه داده تعامل دارند. پایگاه داده، DBMS و سایر برنامه های کاربردی مرتبط با عنوان «سیستم های پایگاه داده» نامیده می شوند. 

پایگاه های داده بر اساس طراحی آنها طبقه بندی می شوند، به عنوان مثال بر اساس نحوه مرتب سازی، سازماندهی و ذخیره داده ها، تقسیم بندی می شوند.

طراحی پایگاه داده چندین تکنیک و ملاحظات عملی را در نظر می گیرد، از جمله مدل سازی داده ها، ذخیره سازی و نمایش کارآمد داده، امنیت، حریم خصوصی و مسائل محاسباتی توزیع شده، مانند تحمل خطا. 

انواع مختلفی از مدل ‌های داده نیز وجود دارد، از جمله مدل ‌های سلسله مراتبی، شبکه، شی و سند، که محبوب ‌ترین آنها مدل رابطه ‌ای است که داده ‌ها را در جداول متشکل از ردیف ‌ها و جداولی به نام «رابطه» مرتب می‌کند. 

با این حال، با ظهور اینترنت، دهه 2000 شاهد افزایش تقاضا برای پایگاه ‌های داده توزیع ‌شده بزرگ با تحمل پارتیشن بالا بود که برای پایگاه ‌های داده رابطه ‌ای مشکل ‌ساز بود. در عین حال در همین زمان سایر مدل ‌های داده ‌ای که می ‌توانستند مقیاس ‌پذیری را بهتر مدیریت کنند، مانند NoSQL و NewSQL محبوب شدند. 

اگرچه چندین نوع پایگاه داده وجود دارد، اما یک چیز مشترک در همه آنها وجود دارد. یک مدیر آنها را به صورت مرکزی از طریق DBMS اجرا می کند، خواه توزیع شده باشد یا نباشد، و مدیر این توانایی را دارد که نه تنها بخواند بلکه اطلاعات را در این پلتفرم بنویسد. 

پایگاه‌ های داده موارد کاربرد عملی بسیاری از جمله در صنایع مالی، مخابرات و حمل ‌و نقل دارند و برای نگهداری سیستم‌ های کتابخانه، رزرو پرواز، سیستم ‌های مدیریت محتوا و غیره استفاده می ‌شوند. 

بلاکچین چیست؟ 

مقایسه بلاکچین با پایگاه داده

بلاکچین، به بیان ساده، یک دفتر کل توزیع شده است، که برخی می توانند بگویند نوعی پایگاه داده توزیع شده است. و آنها کاملا در اشتباه نخواهند بود. با توجه به اینکه هر دو محصول محاسبات توزیع شده هستند، بلاکچین ها و پایگاه های داده توزیع شده بسیاری از فناوری های اساسی خود را به اشتراک می گذارند. 

بلاکچین ها به این دلیل توزیع می شوند که مانند پایگاه های داده توزیع شده، در یک مکان واحد قرار ندارند، بلکه در گره های مختلفی قرار دارند که از طریق یک شبکه همتا به همتا به هم متصل شده اند و عملاً آن را به یک اکوسیستم واحد تبدیل می کنند. اما این تا آنجاست که شباهت ‌های آنها وجود دارد. 

برخلاف پایگاه های داده توزیع شده، بلاکچین ها به صورت مرکزی مدیریت نمی شوند. در عوض، بلاکچین ‌ها به‌عنوان شبکه ‌های همتا به همتای غیر متمرکز عمل می ‌کنند، با گره‌ هایی که وضعیت فعلی بلاکچین را از طریق یک مکانیسم اجماع تأیید می ‌کنند و با آن موافقت می ‌کنند. 

بلاکچین ها داده ها را به شکل «بلاک» ذخیره می کنند که هر بلوک حاوی هش رمزنگاری بلوک قبلی، مهر زمانی و داده های تراکنش است. در نهایت، پس از رسیدن به اجماع، بلوک های جدید با اتصال ایمن به یکدیگر از طریق رمزنگاری به بلاکچین اضافه می ‌شوند. 

اگر چه سوابق روی یک بلاکچین، از نظر تئوری، قابل تغییر هستند، اما جالب است بدانید بلاکچین ها از نظر طراحی ایمن هستند و نمونه خوبی از یک سیستم محاسباتی توزیع شده با تحمل پارتیشن بالا هستند. 

فناوری بلاکچین هنوز در حال توسعه است و هر روز موارد استفاده جدید زیادی پیدا می شود. موارد استفاده از آن به عنوان یک دفتر کل دیجیتال برای ارزهای دیجیتال، تسویه قرارداد های هوشمند، توکن سازی اقلام مجازی و مدیریت زنجیره تامین است. 

تفاوت بین پایگاه داده و بلاکچین چیست؟ 

مقایسه بلاکچین با پایگاه داده

اگر چه پایگاه ‌های اطلاعاتی و بلاکچین ‌ها هر دو به ‌عنوان ذخیره ‌سازی داده عمل می ‌کنند، اما از نظر ساختاری و عملکردی با یکدیگر متفاوت هستند، که این تفاوت از نحوه ذخیره و سازمان ‌دهی داده‌ ها گرفته تا نحوه مدیریت، مشهود است. 

بلاکچین ها داده ها را در قالب بلوک ها ثبت می کنند، برخلاف دیگر ساختار های داده ای که به طور سنتی توسط پایگاه های داده استفاده می شود، و چون غیر متمرکز هستند، نیاز به مدیر را از بین می برند. به همه این دلایل، بلاکچین ها را نه به عنوان یک پایگاه داده، بلکه به عنوان یک فروشگاه داده توصیف می کنند. 

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید تفاوت بین بلاکچین و پایگاه داده را متوجه شده باشید. 

شما می توانید با مطالعه ی دیگر مقالات ما در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *