0

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام: کدام یک بهتر است؟ 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام
بازدید 666

PoW و PoS بر فضای بلاک چین تسلط دارند، اما کدام نوع اجماع بهترین میباشد؟ مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام را در ادامه بررسی میکنیم.

اثبات کار و اثبات سهام، دو محبوب ‌ترین و قدیمی‌ ترین مکانیسم‌ های اجماع هستند که پروژه‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. یکی از بزرگترین بحث‌ها در فضای رمزنگاری این است که کدام یک از این دو مکانیسم اجماع بهتر است: اثبات کار یا اثبات سهام؟ 

گفتن این امر دشوار است زیرا آنها مکانیسم های مختلف با ویژگی های متفاوت هستند. با این وجود، ما در این مقاله ویژگی‌های مهم این دو مکانیسم را با هم مقایسه می‌کنیم و خواهیم دید که بین اثبات کار و اثبات سهام کدام یک بهترین است. 

اثبات کار چیست؟ 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام

اثبات کار یک مکانیسم اجماع غیرمتمرکز است که برای ارزهای رمزپایه که نیاز به استخراج دارند استفاده می شود. اولین نمونه ای که به ذهن می رسد بیت کوین است، اولین ارز دیجیتالی که تا به حال ایجاد شده است. 

ارزهای رمزپایه که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، به ماینرهایی نیاز دارند تا تراکنش‌ها را توسط بلوک ‌های ماینینگ تأیید کنند، که سپس با واحدهای جدید ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند. 

تعداد ثابتی از تراکنش‌ها وجود دارد که یک بلوک می ‌تواند در بر داشته باشد، به این معنی که مدت زمان استخراج یک بلوک تقریباً ثابت است. فرآیند استخراج نیاز به استفاده از رایانه برای حل یک معمای ریاضی برای استخراج بلوک ها دارد. 

این فرآیند همچنین به مقادیر قابل توجهی انرژی برای راه اندازی رایانه ها نیاز دارد. یکی از مهم ترین علت بالا بودن این هزینه ها، این است که یک عامل بازدارنده برای کسانی است که می‌خواهند با معکوس کردن یک تراکنش تأیید شده، شبکه را دستکاری کنند. مقدار انرژی صرف شده و هزینه سخت افزار بخشی از گرانی استخراج بیت کوین است. 

هر چه بلوک قدیمی ‌تر شود، معکوس کردن تراکنش‌ها یا تغییر جزئیات آن دشوارتر می‌شود. دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین کش دیگر ارزهای دیجیتالی هستند که از اثبات کار استفاده می کن. 

اثبات سهام چیست؟ 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام

اثبات سهام یک مکانیسم توافقی است که در ارزهای دیجیتالی استفاده می ‌شود که از استخراج استفاده نمی‌کنند، بلکه برای ایمن کردن شبکه به شرط بندی متکی هستند. سرمایه ‌گذارانی که مقدار معینی از ارز دیجیتال را در اختیار دارند، مجازند دارایی‌های خود را برای ایمن کردن شبکه به اشتراک بگذارند و با واحدهای جدید ارز دیجیتال پاداش دریافت کنند. 

اصل پشت بحث اثبات سهام این است که اگر سهامداران مقدار قابل توجهی از یک ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشند، هیچ کاری برای آسیب رساندن به شبکه انجام نخواهند داد. بنابراین آنها دارای یک گره اعتبار سنجی هستند که تراکنش ها را از طرف شبکه تأیید می کند. 

اثبات سهام به عنوان جایگزینی برای اثبات کار ایجاد شد به این علت که نیازهای انرژی آن کمی گران است. از سوی دیگر، گره‌های اعتبارسنجی می‌توانند به سادگی یک کامپیوتر شخصی باشند، که نسبت به هر کامپیوتر دیگری به انرژی بیشتری نیاز ندارد. 

ارزهای دیجیتالی که از اثبات سهام استفاده می کنند عبارتند از Cardano، Binance Coin و Solana. 

مقایسه ی اثبات کار در مقابل اثبات سهام: امنیت 

ابتدا، اجازه دهید دو مکانیسم اجماع مبتنی بر امنیت را با هم مقایسه کنیم. تمرکز اصلی امنیت برای یک بلاک چین، تمرکززدایی است. علاوه بر این، دشواری معکوس کردن یا تغییر یک تراکنش، شبکه را ایمن می کند. 

بیت کوین در حال حاضر بیش از 12000 گره پراکنده در 93 کشور دارد. این بدان معناست که ماینرها برای حمله موفقیت آمیز به شبکه، به کمی بیش از 6000 ماینر برای موافقت نیاز دارند که کار دشواری است. 

حتی اگر ماینرها با انجام حمله موافقت کنند، باید به عقب برگردند و تراکنش‌های گذشته را خنثی کنند، تلاشی که احتمالاً بیهوده است، زیرا انرژی دیوانه ‌کننده‌ای برای انجام این کار لازم است. بنابراین بحث شده است که مصرف انرژی بالا در شبکه های اثبات کار یک ویژگی است و نه یک اشکال. 

برای اثبات سهام، اعتبارسنجی که مایل به حمله به شبکه است باید اکثریت سهم ارز دیجیتال را داشته باشد. این استراتژی باعث می شود چنین حمله ای برای مهاجم کمتر پاداش داشته باشد و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند. علاوه بر این، تراکنش‌ها باید قبل از تأیید توسط تعدادی اعتبارسنجی تأیید شوند. 

از نظر امنیت، هم اثبات کار و هم اثبات سهام قابل اعتماد هستند و همه چیز به میزان غیرمتمرکز بودن شبکه و تلاش یا هزینه ای که برای حمله به شبکه نیاز دارد بستگی دارد. 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام: هزینه ها 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام

با استفاده از بیت کوین به عنوان مثال، اثبات کار ارزهای دیجیتال معمولاً هزینه بیشتری برای پردازش تراکنش ها دارد. با این حال، چندین ارز دیجیتال از PoW استفاده می کنند و همچنان تراکنش ها را ارزان پردازش می کنند. به عنوان مثال می توان به لایت کوین و بیت کوین کش اشاره کرد که گاهی اوقات کسری از سنت را به عنوان کارمزد تراکنش دریافت می کنند. 

اثبات سهام عموماً به دلیل هزینه بسیار کمی در هزینه ها شهرت دارد. به عنوان مثال می توان به Cardano و Solana اشاره کرد که معاملات را نیز با کسری از سنت پردازش می کنند. در واقع، اکثر ارزهای رمزپایه با کارمزد تقریباً صفر، مدرکی برای اثبات سهام رمزارزها هستند. 

اثبات سهام مکانیسمی با کارمزدهای کمتر است، اما اثبات کار رمزارزهای ذکر شده در بالا نیز تراکنش ها را با کارمزد پایین پردازش می کنند. بنابراین به ارز دیجیتالی که استفاده می کنید بستگی دارد. 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام: زمان معامله 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام

پردازش تراکنش‌های شبکه ‌های اثبات کار بیشتر طول می‌کشد. این زمان بلوک نامیده می شود که از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت است. برای بیت کوین، زمان بلاک به طور متوسط ​​حدود ده دقیقه است، در حالی که پروژه هایی مانند لایت کوین تقریباً هر 2.5 دقیقه یک بلوک جدید را پخش می کنند. 

اثبات سهام رمزارزها معمولاً تراکنش‌ها را سریع ‌تر پردازش می‌کنند و برخی از آنها تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا تراکنش‌ها را نهایی کنند. علاوه بر این، پیکربندی شبکه به تراکنش‌ها اجازه می‌دهد تا بسیار سریع ‌تر پخش شوند، و به نوبه خود به اعتبار سنجی‌ها اجازه می‌ دهد خیلی سریع‌ تر اعتبارسنجی کنند. 

مقایسه ی اثبات کار در مقابل اثبات سهام: عملیات تراکنش 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام

توان عملیاتی تراکنش به تعداد تراکنش های پردازش شده در هر ثانیه اشاره دارد. در حالی که شبکه‌های اثبات کار مانند لایت ‌کوین توان عملیاتی بالاتری نسبت به بیت ‌کوین دارند، هنوز هم از شبکه‌های اثبات سهام عقب هستند. 

برخی از شبکه‌های اثبات سهام، هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کنند، که نمونه‌ های اصلی آن‌ها Avalanche (5000)، Cosmos (10000) و Tron (2000) است. 

واضح است که شبکه‌های اثبات سهام از نظر توان عملیاتی تراکنش بهتر هستند، و به همین دلیل است که برخی افراد استدلال می‌کنند که بهتر است زیرا اگر مردم می‌خواهند کریپتو به جریان اصلی برسد و در کنار ارزهای فیات جایگزین یا کار کند، تراکنش‌های کریپتو باید تقریباً فوری نهایی شوند. 

مقایسه الگوریتم اثبات کار در مقابل اثبات سهام: حکم 

اثبات اجماع کار ثابت کرده است که تاکنون در تامین امنیت بیت کوین بسیار موثر بوده است. بیت کوین هرگز شکستی را تجربه نکرده است و به سختی امکان آینده وجود دارد. امنیت برتر بیت کوین به مکانیسم اثبات کار و عدم تمرکز قابل توجه گره ها نسبت داده شده است. 

با این حال، دیگر مدارک اثبات کار ارزهای رمزنگاری شده، مانند Ethereum Classic (ETC)، چندین حمله 51 درصدی را متحمل شده اند که نشان می دهد اگرچه PoW بسیار امن است، اما بدون مشکل نیست. 

از نظر توان عملیاتی تراکنش و کارمزدها، ارزهای رمزپایه اثبات سهام همچنان از ارزهای رمزنگاری اثبات کار جلوتر هستند. علاوه بر این، شبکه‌های اثبات سهام به انرژی عظیمی که پروژه‌ های اثبات کار نیاز دارند، نیاز ندارند. 

با در نظر گرفتن همه این عوامل می توان گفت که اثبات سهام مکانیسم اجماع بهتری نسبت به اثبات کار است. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *