0

مزایا و معایب بیت کوین 

مزایا و معایب بیت کوین 
بازدید 599

بسیاری به دلیل مستقل و ناشناس بودن بیت کوین جذب آن می شوند. اما راحتی استفاده، سرعت و هزینه آن همیشه آنطور که می خواهید مطلوب نیست. مزیت اصلی استفاده از بیت کوین این است که به واسطه نیاز ندارد. در این مقاله به مزایا و معایب بیت کوین میپردازیم. 

مزایا و معایب بیت کوین 

مزیت اصلی استفاده از بیت کوین این است که هم پول و هم شبکه پرداخت دیجیتالی است. بلاک چین نمی تواند بدون بیت کوین کار کند و بالعکس. چنین سیستمی می تواند بدون هیچ واسطه ای، مقامات دولتی، اقتصاددانان و دیگر واسطه ها یا قانون گذاران کار کند.

بیت کوین اولین شبکه انتقال پول جهانی است که به همه امکان می‌دهد ناشناس، پول خود را با دیگران مبادله کنند. بیت کوین نظارت قانونی و راحتی ابزارهای مالی سنتی نیز را دارد. 

قیمت بیت کوین بسیار بی ثبات است و بعید است در کوتاه مدت تغییر کند. همچنین این شبکه هنوز در حال توسعه است و با کارایی و سهولت استفاده ارائه شده توسط بانک ها و خدمات مالی مرتبط مطابقت ندارد. 

مزایای بیت کوین 

در این بخش به مزایای بیت کوین میپردازیم: 

  1. بیت کوین آزادترین سیستم مالی تا به امروز است. شما می توانید با بیت کوین 24ساعته و در7 روز هفته در سراسر جهان، حتی در جایی که هیچ سیستم بانکی وجود ندارد پرداخت را انجام دهید. 
  1. انتقال پول بین المللی با بیت کوین می تواند سریع تر و ارزان تر از بانکداری و خدمات سنتی باشد. 
  1. بیت کوین تنها دارایی ایجاد شده است که نمی توان آن را به زور از شما مصادره کرد (اگر اقدامات امنیتی مناسب انجام شود). علاوه بر این تراکنش های بیت کوین محرمانه هستند. 
  1. بیت کوین وابسته به نام مستعار است و هر کسی می تواند بدون هیچ گونه اعتبارسنجی یا سابقه حساب بانکی، کیف پول خود را از طریق اینترنت افتتاح کند. این سیستم به ویژه در مناطق محروم و کشورهای جهان سوم که بیشتر مردم برای دسترسی به پول تلاش می کنند، بسیار کاربردی است. 
  1. شما می توانید بیت کوین را به روش های پول دیجیتال سنتی، مثلا ازطریق یک کامپیوتر، یک تلفن همراه یا یک کارت اعتباری خرج کنید. 
  1. برخلاف ارزهای فیات، بیت‌کوین‌ها تورم‌زا هستند، به این معنی که ارزش آن‌ها براساس طراحی افزایش می‌یابد. 
  1. بیت کوین قابل حمل ترین دارایی است که تاکنون ایجاد شده است و می تواند از طریق ماهواره ها یا حتی امواج رادیویی منتقل شود. 
  1. بیت کوین ویژگی های ارزشمندی نیز برای کسب وکار دارد که از آن جمله می توان به صدور مجوز قابلیت امضای چندگانه (multi-signature) و شفافیت اطلاعات حسابداری اشاره کرد. امضای چندگانه به این معنی است که چندین نفر باید یک تراکنش را امضا کنند که باعث میشود امنیت بیشتری ایجاد شود. همچنین ماهیت بلاک چین (جایی که همه تراکنش ها آشکار هستند) شفافیت یک کسب وکار را بهبود می بخشد. 
  1. بیت کوین در مقایسه با سایر رمزارزها بیش ترین شهرت برند، نقدینگی، توسعه یافته ترین اکوسیستم و بیش ترین پذیرش را در میان خرده فروشان و سازمان های مختلف دارد. 
  1. شبکه لایتنینگ (Lightning Network) امکان استفاده از بیت کوین برای تراکنش های خرده فروشی کوچک و کم هزینه ی مانند خرید چای، خواروبار یا سفارش آنلاین یک فرد را فراهم می کند. 
  1. بیت کوین مفهومی از پول برنامه پذیر را معرفی می کند که نوآوری های مالی بیشتری مانند “قراردادهای هوشمند” را امکان پذیر می کند.  
  1. بیت کوین برای افرادی که به دولت، موسسات خاص، سیاستمداران بی اعتماد هستند بسیار کاربردی است. 

معایب بیت کوین 

معایب بیت کوین عبارتند از: 

  1. وقتی ارزش خود را از دست میدهد، هیچ نظارت قانونی وجود ندارد. 
  1. علی‌رغم تلاش‌ها برای ممکن ساختن پرداخت‌های آفلاین بیت‌کوین، استفاده از ارز همچنان تا حد زیادی به اینترنت بستگی دارد. 
  1. از آنجایی که بیت کوین هنوز در حال توسعه است، سرعت تراکنش و کارمزدها بسته به استخراج و تراکم شبکه متفاوت است. 
  1. تبدیل بیت کوین به ارز فیات اغلب پرهزینه است. 
  1. همه فروشگاه ها یا ارائه دهندگان خدمات، بیت کوین را نمی پذیرند. با این حال این تعداد در حال افزایش است. 
  1. تراکنش های بیت کوین تغییر ناپذیر هستند، به این معنی که وقتی پول از کیف پول شما خارج شد، راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد. اگرچه بسیاری از ابزارهای مدیریت اعتبار در حال توسعه هستند، امنیت خریداران بیت کوین هنوز به طور کامل محقق نشده است. اما برای بازارگانان پذیرش بیت کوین از کلاهبرداری جلوگیری میکند.  
  1. اکثر افراد حاضر به قبول مسئولیت کامل دارایی های خود نیستند و نمی توانند کلیدهای خصوصی خود را به صورت امن مدیریت کنند. بسیاری از کلیدهای خصوصی بیت کوین پس از بازیابی از دست رفته اند، بنابراین باعث کاهش و افزایش ارزش بیت کوین میشود. 
  1. رابط کاربری اکثر اپلیکیشن های بیت کوین کاملا بی نقص نیست و این شبکه برای خدمت رسانی به همه مردم جهان هنوز به طور کامل آماده نیست. 
  1. ایمن سازی بیت کوین نیازمند دانش و آگاهی اولیه در زمینه امنیت سایبری است. اگر چه این شبکه عملا غیرقابل هک است، اما سازمان ها و کاربران ممکن است با کلاهبرداری مواجه شوند. 
  1. ایدئولوژی اصلی بیت کوین در برابر قدرتمندترین نهادها، دولت ها، سیاست ها، بانک ها، قانون گذاران قرار دارد و احتمالا پیش از اینکه این نهادها بتوانند آن را تایید کنند، با مقاومت زیادی مواجه خواهد شد. 

این موارد اصلی ترین مزایا و معایب بیت کوین هستند. برای هر مزیتی، یک عیب قابل توجه نیز وجود دارد. با وجود این بیت کوین یک سیستم در حال تکامل است و ثابت نمی ماند. جامعه توسعه دهندگان آن فعالانه به دنبال راه حل هایی برای بهبود این شبکه هستند. 

امیدواریم این مقاله همه چیز را برای شما روشن‌تر کرده باشد و باعث علاقه بیشتری به ارزهای دیجیتال شده باشد. همیشه در مورد مسائل حساس مانند پول و سرمایه گذاری دقت لازم را داشته باشید. 

(18 امتیاز) - 4.6/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *