0

بلاک چین چیست؟ 

بلاک چین چیست؟ 
بازدید 660

به زبان ساده، بلاک چین به داده هایی گفته می شود که توسط شبکه‌ ای غیرمتمرکز از رایانه‌ ها ذخیره و نگهداری می‌ شوند. بلاک چین یک فناوری غیر متمرکز است که می تواند جهان را از شکلی که تا به حال با آن آشنا بوده ایم، تغییر دهد و نحوه برخورد ما با داده ها و ارزش انتقال را معنی تازه ای بخشد.

بلاک چین در چند سال گذشته به یکی از رایج ترین فناوری ها تبدیل شده است. این فناوری بیشتر به عنوان فناوری پایه  ای و اصلی بیت ‌کوین شناخته می ‌شود، اما موارد استفاده دیگری نیز دارد.

همچنین افسانه ها و باورهای غلط بسیاری معمولا به دنبال آن است. در این راهنما، قصد داریم تا توضیح مفصلی در مورد هر چیزی که باید در مورد بلاک چین بدانید، در اختیار شما قرار دهیم، اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این فناوری جدید و نوآورانه بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید. 

معرفی کامل بلاک چین و کاربرد آن 

بلاک چین نوعی پایگاه داده یا مجموعه ای از اطلاعات است که در بلاک  های به اصطلاح متصل به هم از طریق پروتکل های رمزنگاری پیچیده ذخیره می شود. این فناوری احتمال به خطر افتادن داده های ذخیره شده در بلاک چین را تقریباً غیرممکن می کند و به این دلیل است که ایجاد هر تغییری در یک بلاک، بلافاصله داده ‌های بلاک ‌های دیگر را خراب می ‌کند، بنابراین به سرعت مشخص خواهد شد که کسی سعی کرده چیزی را تغییر دهد. این امر باعث می شود که سیستم Blockchain مورد دست‌کاری قرار نگیرد. اگرچه داده ‌های ثبت‌ شده قبلی را می ‌توان به ‌روزرسانی کرد، اما این اطلاعات به صورت پایه ای تغییر نخواهند کرد و اصل و اساس آن‌ها همان چیزی خواهد بود که در اول بوده است. این بدان معنی است که همه اطلاعات را می توان به لطف جستجوی تاریخ وارد شدن هر یک از آن‌ها ردیابی کرد، دوباره در هر نقطه بررسی کرد و در نهایت می تواند به عنوان نوعی اثر انگشت دیجیتال عمل کند. بلاک چین دارای ویژگی های بسیاری است که آن را از سایر پایگاه های سنتی داده متمایز می کند. این ویژگی های متمایز کننده اغلب به عنوان سه ستون بلاک چین در نظر گرفته می شوند.  

ستون های اصلی و ویژگی های متمایز کننده بلاک چین عبارت اند از : 

  • تغییرناپذیری 
  • عدم تمرکز 
  • شفافیت 

این سه ویژگی، پایه های Blockchain هستند و همچنین تضمین کننده ایمنی اطلاعات و داده های مرتبط با ارزهای دیجیتالی ساخته شده بر این بستر نیز می باشند. به جرئت می توان گفت که بدون درک این اصول نمی توانید واقعاً فناوری بلاک چین را درک کنید. در ادامه بیایید نگاهی به هر یک از آن‌ها بیندازیم. 

1. تغییر ناپذیری 

تغییرناپذیری به این معناست که هیچ داده ای پس از ایجاد شدن در بستر بلاک چین قابل تغییر نیست. این ویژگی بلاکی است که به بلاک چین اضافه شده است و این بلاک  طوری برنامه ریزی شده است که به عنوان بخشی از سیستم اصلی بلاک چین، اجازه ایجاد تغییرات را به هیچ فرد یا ارگانی نمی دهد.  

تغییر ناپذیری در Blockchain از طریق فرآیندی به نام هش به دست می آید. هش کردن مقداری داده را می گیرد و خروجی خاصی به نام checksum می دهد. هر بار که داده های یکسانی را با استفاده از الگوریتم یکسان هش می کنید، همان نتیجه را دریافت می کنید که به عنوان یک امضای دیجیتال عمل می کند. بزرگ‌ترین مزیت هش این است که نمی توان آن را مهندسی معکوس کرد؛ به این معنی که شما نمی توانید هش بگیرید و اطلاعات مورد استفاده برای تولید آن هش را به دست آورید. 

در یک بلاک چین، هش با استفاده از اطلاعات بلاک در حال استفاده و بلاک  قبلی در زنجیره تولید می ‌شود. در واقع هش عاملی است که هر بلاک را به یکدیگر پیوند می دهد؛ اگر شخصی سعی کند داده ها را در یک بلاک  تغییر دهد، همه هش ها تغییر می کنند و داده ها در تمام بلاک های دیگر غیرقابل استفاده می شوند. اگر هش ها تغییر کنند دیگر معتبر نخواهند بود و از همین رو برای آن که از این موضوع جلوگیری شود، بلاک چین هرگونه تلاش برای تغییر را رد می کند.  

به عبارت دیگر، وجود هش یکپارچگی داده ها را تضمین می کند و بر همین اساس همیشه می توانید به اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین مراجعه کنید زیرا می دانید که در این مدت تغییری نکرده است. البته، اطلاعات را می توان به روز کرد، اما زمانی که قصد به روز کردن داده ها را دارید، داده های جدید تنها به یک بلاک  جدید اضافه می شود. با وجود این سیستم این امکان را خواهید داشت تا بتوانید تاریخچه بلاک ها را به طور قابل اعتماد ردیابی کنید و همچنین از آن به عنوان پیشگیری از کلاهبرداری نیز از آن استفاده نمایید. علاوه بر این، می تواند ثابت کند که چه کسی چه کاری را در چه زمانی بر روی سیستم انجام داده است و به عنوان یک منبع اطلاعات بی طرف عمل کند. البته، تنها به دلیل این که اطلاعات و داده هایی در بلاک چین وجود دارند، به این معنی نیست که این اطلاعات صحیح هستند، اما می توانید بفهمید که چه کسی اطلاعات اشتباه را وارد کرده است و هیچ فردی امکان نمی تواند کاری کند که مورد ردیابی و پیگیری قرار نگیرد. اما سؤالی که برای خیلی از افراد پیش می آید این است که آیا صاحب بلاک چین در صورت تمایل می تواند  از قوانین ذکر شده سرپیچی کند ؟ خب نه. این ما را به جنبه مهم بعدی Blockchain می رساند. 

2. عدم تمرکز 

تمرکززدایی به معنی انتقال اختیار و مسئولیت از یک مرجع واحد مرکزی به همه شرکت کنندگان است. در بلاک چین، این بدان معناست که هیچ کس نمی تواند به عنوان رئیس شخص دیگری عمل کند. هر شرکت کننده در موقعیت برابر با دیگران است.

بلاک چین چیست؟ 
بلاک چین چیست؟ 

البته این موضوع در دنیای واقعی به این راحتی اجرا نمی شود و  ملاحظات مهمی وجود دارد، یکی از روش هایی که افراد با استفاده از آن قصد دور زدن این قانون را دارد، ایجاد چندین هویت برای افزایش توانایی تصمیم گیری خود می باشد. در واقع این کار یک تاکتیک دست‌کاری است که بسیار هم شناخته شده می باشد و نام آن حمله Sybil است. برای جلوگیری از چنین احتمالاتی و همچنین فراهم آوردن فضایی که افراد بتوانند حریم خصوصی خود را تا حد مشخصی حفظ نمایند، این نکته مطرح می شود که مقدار قدرتی که هر فرد در بلاک چین دارد، توسط عوامل مختلف تعیین می شود.  این عوامل بر اساس الگوریتم اجماع ( consensus ) به انواع مختلفی دسته بندی می شوند؛ به طور مثال میزان قدرتمندی هر کاربر در سیستم بیت کوین، به قدرت محاسباتی شما بستگی دارد، اما در موارد دیگر مانند Cardano یا Ethereum 2.0، به تعداد ارزهایی که در اختیار دارید بستگی دارد. 

چندین مزیت برای تمرکززدایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم : 

شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer) : در یک سیستم غیرمتمرکز هیچ واسطه ای وجود ندارد. اگر می ‌خواهید از طریق شبکه بیت ‌کوین برای شخصی پول بفرستید، درواقع این کار را مستقیماً انجام می‌ دهید، نه از طریق شخص ثالث مانند بانک‌ ها و سایر خدمات مالی متمرکز. 

امنیت بالا : از آنجایی که داده‌ ها در یک نقطه ذخیره نمی‌ شوند، بلکه در بین همه شرکت‌ کنندگان به اشتراک گذاشته می ‌شوند، واقعاً هک کردن بلاک چین امری امکان ناپذیر خواهد بود.  

تطبیق داده ها: همان‌طور که اشاره شد، همه داده ها در بین شرکت کنندگان توزیع شده اند، از همین رو هر گونه نادرستی داده ها ( چه از طریق یک اشتباه غیر عمدی و یا اطلاعات نادرستی که در پی یک عملیات مخرب ایجاد شده باشند ) می توانند به سرعت شناسایی و اصلاح شوند.  

کارایی : اگر یک گره یا شرکت‌ کننده مجبور باشد سیستم خود را به‌ روزرسانی کند، یا برق آن‌ها قطع شده باشد، شبکه همچنان می ‌تواند به طور معمول به کار خود ادامه دهد. این به این دلیل است که شبکه بلاک چین به یک فرد یا حتی گروهی از افراد وابستگی ندارد. 

اعتماد سازی بدون وجود اطلاعات کامل در مورد همه شرکت کنندگان : به لطف همه عوامل قبلی و همچنین تغییر ناپذیری بلاک چین، لازم نیست فرد دیگری را در شبکه بشناسید تا بخواهید از حسن نیت او اطمینان حاصل کنید.  

همه این مزایا در کنار یکدیگر فعالیت می کنند و با هم محیط ایمن و نفوذ ناپذیر بلاک چین را به وجود می آورند که در تلاش برای عدالت و برابری می باشد.  

3. شفافیت 

این واقعیت که همه چیز همان‌طور که هست در بلاک چین ذخیره می شود و نمی توان در آن دست‌کاری کرد، به این معنی نیست که بسیاری از آن داده ها برای همه قابل مشاهده نیستند. بنابراین می توان گفت که شفافیت رکن سوم فناوری است؛ هر کسی می تواند هر تراکنش و تمام اطلاعات مرتبط را مرورگرهای بلاک بررسی و مشاهده نماید. با این حال، این بدان معنا نیست که این اطلاعات به راحتی توسط یک فرد یا شرکت ردیابی می شوند. برای مثال، هنگام استفاده از بیت کوین، شما موظف نیستید اطلاعات شخصی خود را با کسی به اشتراک بگذارید. به شما یک کیف پول به همراه آدرس آن اختصاص داده می شود و این آدرس اطلاعاتی است که هنگام انتقال وجه در بلاک چین  ذخیره می شود. اما از طرفی ردیابی دشوار اطلاعات به معنی غیر ممکن بودن آن نیست. بسیاری از شرکت هایی که از بلاک چین استفاده می کنند، به عنوان مثال، صرافی ها، آدرس کیف پول خود را عمومی نگه می دارند تا بتوانید تراکنش های آن‌ها را مشاهده کنید. این ویژگی نشان دهنده یکی از جنبه های مهم بلاک چین می باشد چرا که با این کار مسئولیت پذیری شرکت ها و سازمان افزایش می یابد، به طوری که قبل از بلاک چین تقریباً ناشناخته بود. 

چنین فرآیندی برای افراد نیز در نظر گرفته شده است، به این صورت که اگر برای ثبت نام در صرافی، فرآیند « شناخت مشتری » (KYC) را طی کرده باشید، آدرس کیف پول شما در صرافی به نام و سایر اطلاعات شما مرتبط می شود. این اطلاعات همچنان در خود بلاک چین قابل مشاهده نخواهد بود. با این حال، ممکن است از طریق صرافی، یا به عنوان بخشی از یک فرآیند نظارتی یا از طریق هک و سایر موارد نقض قوانین قابل دریافت باشد. 

بلاک چین چگونه کار می کند؟ 

درک پایه های بلاک چین به درک نحوه عملکرد این فناوری کمک می کند. تا به این جا دریافتیم که بلاک چین یک پایگاه داده شفاف، تغییرناپذیر و غیرمتمرکز است. همه شرکت کنندگان به آن دسترسی دارند و همین موضوع باعث توزیع پذیری و قابلیت اشتراک گذاری آن می شود. بنابراین وقتی می خواهید تغییری ایجاد کنید، مثلاً مقداری بیت کوین را برای دوستی بفرستید، مراحلی که در ادامه به آن اشاره می کنیم اتفاق می افتند : 

  • شما یک معامله ایجاد می کنید و تمام اطلاعات مربوطه مانند اینکه چه کسی به چه مقدار BTC دریافت می کند، را اضافه می کنید. 
  • هزینه شبکه را پرداخت می کنید. این هزینه درواقع بخشی از پاداش ماینرها برای گنجاندن تراکنش شما در بلاک  بعدی است. 
  • تراکنش شما به یک بلاک  اضافه می شود. این بلاک  بسته به الگوریتم اجماع (ماینر‌ ها، اعتبارسنجی ها و غیره) توسط شرکت ‌کننده ‌ای ایجاد می ‌شود که حق انجام این کار را به دست آورده است. هر چه کارمزد شبکه شما بیشتر باشد، احتمال اینکه درخواست شما از درخواست بقیه جلوتر بیافتد بیشتر است، بنابراین ممکن است تراکنش شما سریع‌تر انجام شود. 
  • بلاک  به بلاک چین اضافه می شود. ابتدا فرآیند هش که در بالا توضیح دادیم را طی می کند. هنگامی که بلاک  اضافه شد، دیگر نمی ‌توانید آن را تغییر دهید (این بدان معناست که نمی‌توانید تراکنش خود را معکوس کنید مگر اینکه گیرنده تصمیم بگیرد وجوه شما را پس بگیرد). 
بلاک چین چیست؟ 
بلاک چین چیست؟ 

فرآیند افزودن یک بلاک  به بلاک چین به عامل دیگری به نام الگوریتم اجماع بستگی دارد. از این الگوریتم برای تصمیم گیری استفاده می شود که کدام شرکت کننده می تواند بلاک  بعدی را اضافه کند و جوایز را دریافت کند. چندین الگوریتم اجماع مختلف وجود دارد، اما دو مورد از رایج ترین آن‌ها عبارت‌ اند از : 

اثبات کار (PoW) : این الگوریتم که توسط بیت کوین استفاده می شود، شامل حل یک پازل ( که به عنوان ماینینگ شناخته می شود ) است و اولین شرکت کننده یا ماینری که معما را حل می کند و به دیگران اطلاع می دهد کسی است که بلاک  را اضافه می کند و جایزه آن را دریافت می کند. 

اثبات سهام (PoS) : این الگوریتم توسط نسخه آتی اتریوم استفاده می شود، شرکت کنندگانی که می توانند تصمیم بگیرند به عنوان اعتبار دهنده ( validators ) شناخته می شوند و بر اساس تعداد ارز  هایی که دارند انتخاب می شوند. اعتبار دهنده ها باید بخشی از ارز ‌های خود را برای اضافه کردن یک بلاک  و دریافت پاداش انتخاب کنند و اگر سعی کنند بر خلاف قوانین عمل کنند، سهام خود را از دست خواهند داد. 

به یک شرکت کننده در شبکه گره نیز گفته می شود و در کل، سه نوع اصلی از گره ها وجود دارد : 

  • اولین مورد لایت کلاینت ها (Light Client) هستند که فقط یک نسخه سطحی از بلاک چین را در اختیار دارند و تنها شامل اطلاعات اولیه ای است که ممکن است به آن نیاز داشته باشند. 
  • نود کامل ( Full Nodes ) آنهایی هستند که یک نسخه کامل از بلاک چین را در اختیار دارند و بنابراین به تمام اطلاعات ذخیره شده در آن، صرف نظر از میزان اطلاعات، دسترسی دارند. 
  • ماینرها یا اعتبار دهنده ها گره هایی هستند که بسته به مکانیسم اجماع شبکه می توانند حق تائید تراکنش ها را در اختیار داشته باشند. 

بلاک چین از کجا آمده است؟ 

اولین بلاک چین در سال 2009 به عنوان فناوری زیربنای بیت کوین راه اندازی شد که توسط شخص یا گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. با این حال، اولین بار تقریباً دو دهه قبل از آن توسط محققان استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا در سال 1991 طرح کلی آن معرفی شد. در حدود 18 سال پس از آن، سایر نوآوری های مربوط به این سیستم مانند تئوری ارزهای دیجیتال امن، توسط استفان کنست ( در سال 2000 ) به وجود آمدند و این امکان فراهم شد تا بلاک چین بتواند برای اولین بار در به صورت عمومی پیاده سازی شود.  

گفته می شود که Blockchain در سال 2014 از بیت کوین جدا شد و از آن زمان به بعد، این فناوری گاهی اوقات به عنوان بلاک چین 2.0 نیز شناخته می شود. این بدان معنی است که از آن زمان به بعد برای اهدافی غیر از بیت کوین استفاده می شود، درواقع ابتدا در بستر ارزهای دیجیتال شروع به کار می کند و سپس در موارد دیگر به کار گرفته می شود. 

بلاک چین های عمومی در مقابل خصوصی 

تمام ویژگی ‌هایی که در این راهنما پوشش دادیم، مختص بلاک‌ چین ‌های عمومی هستند. این بلاک‌ چین ‌ها همچنین بدون مجوز هستند، به این معنی که هر کسی می تواند بدون محدودیت خاصی به هر گره یا node که می‌خواهد تبدیل شود، زیرا هیچ مرجعی وجود ندارد که کسی را برای این کار منع نماید. با این حال، با گسترش بلاک چین 2.0، برخی از شرکت ها باید از این فناوری برای اهداف خود استفاده کنند. در بیشتر موارد، دلیلی وجود ندارد که داده ‌های ذخیره ‌شده در بلاک چین به‌ طور عمومی قابل مشاهده باشند و این جاست که ‌اصطلاح بلاک چین ‌های خصوصی به وجود می آیند. بلک چین های خصوصی، همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، برای همه در دسترس نیستند. آن‌ها معمولاً برای شرکت و شرکای آن رزرو می شوند. به عنوان مثال، در صنعت supply chain، تنها افرادی که به نحوی با محموله ردیابی شده مرتبط هستند، به بلاک چین دسترسی خواهند داشت. به عبارت ساده، نیازی نیست که عموم مردم به آن بلاک چین و اطلاعات ذخیره شده در آن دسترسی داشته باشند، به خصوص در زمان هایی که ممکن است این اطلاعات حساس باشند و نیاز به محافظت داشته باشد. 

بیشتر بلاک چین های خصوصی نیز مجاز هستند. به عبارت دیگر، یک مرجع (معمولاً رئیس شرکت) می تواند تعیین کند که چه کسی می تواند تغییراتی در Blockchain ایجاد کند و چه کسی فقط می تواند داده های ثبت شده را بخواند. اغلب، این بلاک چین ها غیرمتمرکز نیستند، زیرا نیازی به این ویژگی ندارند. 

چگونه در فناوری بلاک چین سرمایه گذاری کنیم؟ 

دو راه اصلی برای سرمایه گذاری در فناوری بلاک چین وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم : 

از طریق ارزهای دیجیتال : خرید ارزهای رمز پایه به معنای مشارکت در بلاک چین است. هنگامی که یک شبکه بلاک چین از مفهومی جدید، بهبود یا تغییر مهم دیگری رونمایی می کند، قیمت ارز دیجیتال مربوط به آن بلاک چین نیز اغلب دستخوش تغییر می شود. بنابراین نه تنها می توانید از طریق ارزهای دیجیتال Blockchain ها به کسب درآمد بپردازید، بلکه داشتن مقادیر مناسبی از ارزهای دیجیتال خاص به شما حق رأی در Blockchain می دهد و این قابلیت مشابه امتیاز مالکیت سهام خواهد بود. 

از طریق سهام : شما همچنین می توانید در سهام شرکت های معتبری که در مسیر بهبود و استفاده از بلاک چین فعالیت می کنند، سرمایه گذاری کنید. این روش کسب درآمد اغلب به عنوان یک روش کم خطرتر نیز در نظر گرفته می شود. همچنین می‌توانید در استارت ‌آپ‌ های مربوط به Blockchain سرمایه‌ گذاری کنید که این روزها بسیار عمومی و شناخته شده می باشند.  

راه های دیگر سرمایه گذاری در بلاک چین شامل مشارکت در تأمین مالی جمعی (ICO و IEO)، سهام پنی بلاک چین و صندوق های خطرپذیر است. نوع سرمایه گذاری انتخابی شما به میزان ریسک پذیری شخص شما و مقدار وجهی که مایلید آن را برای سرمایه گذاری ارائه دهید، بستگی دارد. 

نحوه استفاده از بلاک چین 

وقتی صحبت از استفاده از بلاک چین در زمینه ارزهای دیجیتال به میان می آید، باید بدانید که فرآیند بسیار ساده ای را پیش رو خواهید داشت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرسی را که وجوه خود را به آن ارسال می کنید در اختیار داشته باشید، آن را در قسمت مربوط به ارسال در کیف پول خود وارد کنید، هزینه شبکه ای را که می خواهید از طریق آن پرداخت انجام دهید را تنظیم کنید و منتظر تائید باشید. دریافت وجه هم فرآیند بسیار ساده ای است و شما به عنوان گیرنده نیاز به انجام کاری ندارید. 

برای استفاده از بلاک چین در زمینه ردیابی اطلاعات ذخیره شده در آن، باید به بلاک مرورگر بلاک چین دسترسی داشته باشید. پر کاربردترین بلاک اکسپلورر برای بیت کوین Blockstream.info است و برای اتریوم نیز افراد از مرورگر بلاک Etherscan.io استفاده می کنند. Etherscan.io برای تمام ارز  های ساخته شده بر روی شبکه اتریوم نیز مورد استفاده قرار می گیرد و همین موضوع آن را به یک one-stop-shop در زمینه همه فعالیت های مربوط به اتریوم تبدیل کرده است.   

استفاده از بلاک چین برای تبدیل شدن به یک شرکت کننده در تصمیم گیری به نوع بلاک چین بستگی دارد. برای بلاک چین‌ های مبتنی بر PoW، باید ماینینگ سخت ‌افزاری داشته باشید و همچنین این امکان را داشته باشید تا هزینه ‌های بالای برق را پوشش دهید. در شبکه‌های PoS، باید مقدار مناسبی از توکن اصلی شبکه را در اختیار داشته باشید و همچنین حداقل بخشی از آن را به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این دو فرآیند بهتر است اطلاعات کامل هر دو شبکه را مورد بررسی قرار دهید و به صورت جزئی از روش کار با هر یک از آن‌ها آشنا شوید. 

از بلاک چین در چه مواردی استفاده می شود 

بلاک چین امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. شباهت اصلی همه این صنایع این است که همه آن‌ها از ویژگی های Blockchain مانند تغییر ناپذیری و شفافیت سود می برند. در ادامه قصد داریم به صورت کلی توضیح دهیم که چگونه بلاک چین باعث بهبود مشاغل در صنایع خاص می شود : 

  • زنجیره تأمین ( Supply chain ) : صنعت زنجیره تأمین که تا به حال با استفاده از مسیرهای طولانی و سنگین کاغذ بازی اهداف خود را پیش می برد، از بلاک چین سود می ‌برد، زیرا نیاز همه شرکت ‌کنندگان به در اختیار داشتن نسخه‌ های مخصوص را برطرف می‌ کند. با یک منبع اطلاعاتی منفرد و تغییرناپذیر، تطبیق داده ‌ها بسیار سریع ‌تر می‌ شود و نیاز به هرگونه شخص ثالث غیرضروری از بین می‌ رود. 
  • بیمه : مورد دیگری که در آن تطبیق داده ها مهم است بیمه می باشد، بلاک چین به همه شرکت کنندگان اجازه می دهد تا ببینند چه فعالیتی توسط چه کسی انجام شده است. این امر از تقلب های احتمالی در زمینه بیمه جلوگیری می کند و تمامی فرآیندها را سرعت می بخشد. 
  • بانکداری : بلاک چین امکان پرداخت سریع تر و کارآمدتر برون مرزی را فراهم می کند، همچنین رویکرد تازه و کارآمدتری از شفافیت و مسئولیت پذیری را به امور مالی سنتی اضافه می کند. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از بانک ها به دنبال ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خودشان (CBDCs) می باشند. 
  • مراقبت های بهداشتی : همه گیری ویروس کرونا ثابت کرد که همه نیاز دارند تا اطلاعات مراقبت های بهداشتی را در دسترس داشته باشند. با استفاده از بلاک چین، کاربران می‌ توانند تصمیم بگیرند که اطلاعات خود را با چه کسی به اشتراک بگذارند، این اطلاعات می تواند شامل وضعیت واکسیناسیون، ابتلا به کووید و اینکه آیا در معرض خطر هستند، باشد. همچنین همه اطلاعاتی که می ‌تواند به افراد برای انجام فعالیت های آزادانه و بدون محدودیت های بهداشتی کمک کند نیز می تواند با استفاده از سیستم بالک چین به اشتراک گذاشته شود.  
  • داروسازی : اغلب داروهای که تقلبی هستند و یا در بازارهای سیاه فروخته می شوند می توانند بسیار خطرناک باشد. امکان ردیابی یک کالا از زمان تولید آن تا زمانی که به دست کاربر نهایی می رسد می تواند به جلوگیری از موارد غیر قانونی  کمک کند که این وظیفه را بلاک چین بر عهده می گیرد. همچنین، در این سیستم می توان بررسی کرد که آیا دارو منقضی شده است یا خیر. 
  • دولت : تقلب در رأی ‌دهی یک موضوع جهانی است که بلاک چین می ‌تواند به مبارزه با آن کمک کند. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها به دنبال اجرای یک سیستم رأی مبتنی بر بلاک چین هستند که نمی توان آن را به نفع هیچ حزبی دست‌کاری کرد تا بتوان یک فرآیند واقعاً دموکراتیک را اجرا کرد. 
  • هنر : شاید شناخته شده ترین نمونه کاربرد بلاک چین در زمینه هنر NFT باشد. داشتن یک NFT به این معناست که  می توانید ثابت کنید که یک کالای دیجیتالی اصلی را در اختیار دارید، این موضوع چیزی شبیه تفاوت بین داشتن یک نقاشی اصلی و نسخه کپی آن می باشد. 
  • صنعت بازی Gaming : مشابه هنر، NFT ها انقلاب بزرگی در زمینه مالکیت به وجود آورده اند و صنعت بازی را نیز دچار تغییر و تحول کرده اند.  

در نظر داشته باشید فهرستی که ارائه کردیم، فهرست جامعی از مزایای بلک چین نیست و بسیاری از موارد تخصصی تر نیز وجود دارند که به آن‌ها پرداخته نشده است، اما این اطلاعات نقطه شروع خوبی برای درک این است که بلاک چین چه کاربردی دارد و در چه زمینه هایی می توان از آن‌ها استفاده کرد.  

افسانه های رایج در مورد بلاک چین 

افسانه ها و داستان های تخیلی زیادی در مورد بلاک چین وجود دارد که همه آن‌ها از عدم درک صحیح آن نشات می گیرند. در اینجا قصد داریم نگاهی بر برخی از این داستان ها داشته باشیم و حقیقت پشت هر یک از آن‌ها را توضیح دهیم : 

  • بیت کوین: یکی از رایج‌ ترین افسانه‌ های بلاک چین در مورد بیت کوین است که می گوید بیت کوین و بلاک چین هر دو یک چیز هستند. اما همان‌طور که قبل تر توضیح دادیم، اگرچه این دو با هم ایجاد شدند اما بلاک چین یک شبکه گسترده است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.  
  • بلاک چین انرژی زیادی مصرف می کند : این موضوع که بلاک چین انرژی زیادی مصرف می کند  فقط در مورد الگوریتم های اجماع PoW صادق است. Blockchain ‌هایی که از مکانیسم ‌های اجماع دیگری استفاده می‌ کنند، برق بیشتری نسبت به بسیاری از فناوری ‌های دیگر مصرف نمی‌ کنند. 
  • بلاک چین کند است : اگرچه تراکنش های بیت کوین بسیار کندتر از سایر پردازشگرهای پرداخت فیات است، اما این سرعت کم به دلیل زمان تعیین شده توسط بلاک  آن است. بسیاری از بلاک چین های دیگر بسیار سریع‌تر هستند و حتی قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه می باشند. 
  • بلاک چین به اندازه کافی برای آن که به جریان اصلی اقتصاد تبدیل شود، کامل نیست : بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از بلاک چین استفاده می کنند؛ فوربس یک لیست سالانه با نام ” Blockchain 50 ” دارد که در آن نشان داده است برخی از مشاغلی که از بلاک چین استفاده می کنند درآمدی بیش از 1 میلیارد دلار در سال داشته اند.  
  • تمام تراکنش های هر فرد به صورت عمومی قابل مشاهده است! : اگرچه این موضوع درست است، اما این بدان معنا نیست که وقتی اقدامات اولیه حفظ حریم خصوصی را انجام داده باشید، هر کسی بتواند به اکانت حساب شما دسترسی داشته باشد.  

نتیجه گیری 

اگرچه بلاک چین ویژگی های نسبتاً پیچیده زیادی دارد، اما درک مفهوم این شبکه دشوار نیست. پیچیدگی این فناوری بزرگ‌ترین نقطه قوت آن است، زیرا امنیت، شفافیت و دسترسی را همراه با دموکراسی و برابری تضمین می کند. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *