0

استخراج بیت کوین چگونه صورت می گیرد ؟ 

استخراج بیت کوین
بازدید 693

در سیستم‌ های سنتی پول فیات، دولت ‌ها قادر هستند به سادگی در صورت نیاز اقدام به چاپ پول نمایند. اما این موضوع در مورد بیت کوین صادق نیست و هیچ گاه نمی توان همچنین فرآیندی را در مورد بیت کوین انجام داد. بنابراین روشی که برای به دست آوردن بیت کوین در نظر گرفته شده است، استخراج یا ماینینگ (Mining) است، در طی این فرآیند رایانه ‌های سراسر جهان با رقابت با یکدیگر، بیت کوین را استخراج می ‌کنند.

اما استخراج بیت کوین چگونه کار می کند ؟ در این راهنما، قصد داریم تا به صورت کامل، به اصول استخراج بیت کوین و فرآیندهای کلیدی پشت آن بپردازیم. در صورتی که علاقمند به فعالیت در مسیر ارزهای دیجیتالی هستید، در ادامه همراه ما باشید.  

استخراج بیت کوین به چه معناست ؟ 

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

همانطور که اشاره شد، در سیستم مالی سنتی، دولت‌ها و بانک‌ ها می ‌توانند هر زمان که بخواهند پول بیشتری صادر کنند. با این حال، هیچ کس نمی تواند این کار را در مورد بیت کوین انجام دهد و روش دیگری برای به دست آوردن بیت کوین در نظر گرفته شده است که حول محور استخراج می چرخد؛ استخراج بیت کوین یک فرآیند بسیار هوشمندانه برای تائید تراکنش های بیت کوین و ثبت آنها در یک دفتر کل غیرمتمرکز در همان زمان است.

استخراج بیت کوین را می توان به عنوان فرآیند “کشف” بیت کوین تعریف کرد. بیت کوین ها نیز مانند طلا، به طور مصنوعی محدود هستند و هرگز نمی تواند بیش از 21 میلیون بیت کوین وجود داشته باشد. همچنین مانند طلا، برای استخراج آن نیاز به تخصیص منابع و کار سخت دارید.

با این حال، بر خلاف استخراج طلا، بیت‌ کوین ‌ها به گونه ‌ای طراحی شده‌ اند که با استفاده از قدرت محاسباتی میلیون‌ ها کامپیوتر که از سراسر جهان در رقابت با یکدیگر هستند، بتوان آنها را استخراج کرد.    

شاید در ابتدا فکر کنید که استخراج بیت کوین امری دشوار خواهد بود و یا درک مفهوم آن کمی پیچیده به نظر برسد. اما با نگاهی دقیق تر به آن متوجه خواهید شد که استخراج بیت کوین یک روش سودمند است که هر کسی می تواند از آن استفاده کند و بیت کوین استخراج کند.

درواقع همه آزادند که یک گره بیت کوین را اجرا کنند و شانس خود را در استخراج امتحان کنند، اما تضمینی برای سودآوری در آن وجود ندارد. با این حال، چیزی که همه این میلیون ها کامپیوتر در آن مشترک هستند، عملکرد و امنیت شبکه می باشد.  

در ابتدای کار، مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که استخراج بیت کوین چندین هدف را دنبال می کند که عبارت اند از : 

  • شبکه بیت کوین را ایمن می کند. 
  • ماینرها را تشویق می کند تا منابع خود را به شبکه بیت کوین تخصیص دهند. 
  • تراکنش های بیت کوین را تائید می کند. 
  • عدم تمرکز بیت کوین را تضمین می کند (که باعث می شود بیت کوین به یک پول جهانی همتا به همتا (P2P) تبدیل شود). 
  • باعث می شود تا بیت کوین ها کمیاب شوند و سخت به دست بیایند. 
  • افرادی که در شبکه اختلال ایجاد می کنند را جریمه کرده و سودی را به آنها اختصاص نمی دهد.  

استخراج بیت کوین به چه صورتی انجام می گیرد ؟ 

مردم همیشه این امکان را دارند تا بیت کوین یا هر دارایی دیجیتال دیگری را ارسال کنند، اما در این بین باید سازمان و یا افرادی باشند که این ارسالی ها و دریافتی ها را زیر نظر داشته باشند.

این موضوع به ویژه در مورد دارایی های دیجیتالی که کپی کردن آنها بسیار آسان است صادق است؛ چرا که اگر سازمان یا افرادی از خود مردم نباشند که بر این فرآیند نظارت داشته باشند، ممکن است کل فرآیند زیر سوال برود و یا فاقد ارزش تلقی شود.

  بنابراین برای داشتن یک پول دیجیتالی کاملاً کارآمد، باید سابقه ای در مورد اینکه چه کسی چه چیزی و به چه کسی پرداخت کرده است را در اختیار داشته باشید و اساساً این کاری است که بانک ها در مورد واریز و برداشت پول های فیات، برای ما انجام می دهند.

اما چگونه متوجه شویم که شخص A برای شخص B بیت کوین ارسال کرده است در صورتی که هیچ سازمانی برای نظارت بر آن وجود نداشته باشد ؟ چگونه از ارسال دوباره همان بیت کوین هایی که شخص A یک بار ارسال کرده است جلوگیری کنیم ؟ پاسخ، استخراج بیت کوین است. 

شبکه بیت کوین با پردازش تمام تراکنش های شبکه، قرار دادن آنها در لیست و قفل کردن آنها در بلوک های غیرقابل تغییر، جایگزین بانک ها و سایر واسطه ها می شود.

در نهایت، این ماینرها هستند که همه کارهای مربوط به نظارت بر واریز و برداشت ها را انجام می دهند و از قدرت هش خود برای تائید آن تراکنش ها و ثبت آنها در یک دفتر کل عمومی توزیع شده، استفاده می کنند. استخراج بیت کوین به کامپیوتر و یک برنامه ویژه بیت کوین با نام Bitcoin client   نیاز دارد.

وقتی برنامه ” کلاینت بیت کوین ” را روی رایانه خود نصب می کنید، یک ماینر می شوید و می توانید در حل پازل های پیچیده ریاضی با ماینرهای دیگر رقابت کنید. در هر ده دقیقه، همه رایانه ‌ها سعی می ‌کنند با استفاده از توابع هش رمزنگاری شده، آخرین داده ‌های تراکنش در هر بلوک را حل کنند. 

هش بیت کوین چیست ؟ 

هر بلوک حل شده به دفتر کل اضافه می شود. اساساً، دفتر کل توزیع شده یا distributed public ledger شامل لیست طولانی بلوک هایی است که بلاک چین بیت کوین را تشکیل می دهند. دفتر کل بیت کوین که به آن بلاک چین بیت کوین نیز گفته می شود، تمام تراکنش هایی است که در شبکه انجام شده است را در خود ذخیره کرده است.

از آنجایی که فایل ها همه عمومی هستند، هر کسی می تواند آن را با استفاده از هر اکسپلورر بلاک بیت کوین جستجو کند و به  اطلاعات دسترسی داشته باشد. تقریباً هر 10 دقیقه یک بلوک جدید به دفتر کل اضافه می شود.

بنابراین، اندازه بلاک چین به طور مداوم در حال گسترش است. همچنین همیشه یک نسخه به روز شده از بلوک های جدید بین ماینرها به اشتراک گذاشته می شود و بنابراین همه ماینرها می دانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. 

حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که هدف از این فرآیند چیست؟ در سیستم ‌های سنتی، یک دفتر کل باید قابل اعتماد باشد، به این معنی که باید یک شخص یا نهاد مورد اعتماد وجود داشته باشد که بر آن نظارت داشته باشد و تضمین کند که هیچ ‌کس آن را دست‌کاری نمی ‌کند. در شبکه بیت کوین، این نقش توسط ماینرها ایفا می شود. 

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

وقتی بلوکی از تراکنش ها آماده است، ماینرها باید آن را پردازش کنند. آنها الگوریتم هش رمزنگاری SHA-256 را برای تبدیل شدن به دنباله ای به ظاهر تصادفی از اعداد و حروف به نام هش اعمال می کنند. هش همراه با بلوک در انتهای زنجیره بلاک چین در همان زمان ذخیره می شود که به عنوان اثبات کار و اعتبار عمل می کند. 

اما این هش ها چگونه تا این حد قابل اعتماد هستند ؟ 

خوب، ایجاد هش از داده های موجود در بلاک بیت کوین آسان است. با این حال، رمزگشایی داده ‌ها فقط با نگاه کردن به هش عملاً غیرممکن است، زیرا هش ها کاملاً تصادفی هستند و هر هش منحصر به فرد است. اگر حتی یک نماد را در ورودی اصلی تغییر دهید، یک هش کاملاً متفاوت دریافت خواهید کرد.

بنابراین، پیش‌بینی خروجی کاملاً غیر ممکن است و تنها راه مطابقت با آن حدس زدن کورکورانه است، کاری که ماینرها انجام می‌ دهند. 

با این وجود، ماینرها فقط تراکنش ها را در هش قرار نمی دهند، بلکه از برخی داده های دیگر نیز استفاده می کنند. یکی از این قطعات هش آخرین بلاک است.

از آنجایی که هش هر بلوک حاوی هش بلوک قبلی است، این زنجیره مانند یک مهر و موم دیجیتال عمل می کند و تضمین می کند که بلوک تولید شده و همچنین هر بلوک قبل از آن، قانونی هستند. اگر بلوک جعلی باشد، سایر ماینرها می توانند آن را ببینند و رد کنند.

به عبارت دیگر، یک تراکنش جعلی یک بلوک را همراه با هش اصلی آن تغییر می ‌دهد. از آنجایی که هش هر بلوک برای ایجاد هش بلوک بعدی مورد استفاده می گیرد، هر فعالیت بر روی هش یک بلوک، بر تمام بلوک های زنجیره تأثیر می گذارد.

بنابراین اگر کسی آن را بررسی کند، بلافاصله متوجه تفاوت بین بلوک های صحیح و نادرست می شود و در می یابد که با بلوک هایی که قبلاً در بلاک چین تائید شده مطابقت نخواهد داشت. به این ترتیب است که ماینرها یک بلوک را “مهر” یا ” seal off ” می کنند. 

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

 حال بیایید نگاهی به بخش مسابقه و جوایز حل کردن بلاک ها بیندازیم. 

تا به اینجا بررسی کردیم که تنها راه مهر کردن یک بلوک، حدس زدن درست خروجی هش است و کارآمدترین راه برای انجام این کار حدس تصادفی است که توسط رایانه انجام می ‌شود. 

همه ماینرها با یکدیگر رقابت می کنند که بتوانند آن را سریع‌تر با استفاده از نرم افزار ماینینگ حدس بزنند. ماینری که برای اولین بار این کار را انجام می دهد، بلوک را استخراج می کند ( که میلیاردها حدس تصادفی تولید شده توسط رایانه را از سراسر جهان می گیرد) و پاداش بلوک را اخذ می کند که در حال حاضر 12.5 BTC در هر بلوک تعیین شده است.

این شیوه امتیاز دهی اساساً به عنوان انگیزه ای برای ادامه ماینینگ برای حفظ کارکرد سیستم عمل در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که پاداش های بلاک به طور مداوم در حال کاهش هستند، انتظار می رود قیمت BTC همچنان افزایش یابد. با این حال، پاداش‌ های بلوک تنها مکانیزم تشویقی برای ماینرها نیستند، زیرا آن‌ها کارمزد تراکنش‌ های بیت ‌کوین را نیز دریافت خواهند کرد. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *