0

نحوه استفاده از شاخص RSI در تجارت رمز ارزها

شاخص RSI
بازدید 873

اگر شما هم قصد دارید وارد تجارت کریپتو ‌شوید، محتاط باشید و یاد بگیرید که از سیگنال‌های مناسب استفاده کنید. بسیاری از اندیکاتورهای مفید، وجود دارند که می توانند هنگام معامله ارزهای دیجیتال به شما کمک کنند، و شاخص RSI یا شاخص قدرت نسبی یکی از آنهاست.

برای تجارت موفق کریپتو به ترکیبی از چندین ابزار تحلیلی و شاخص نیاز دارید. یکی از این شاخص ها، شاخص قدرت نسبی (RSI) است. RSI یکی از محبوب ترین اندیکاتورهایی است که توسط معامله گران روزانه استفاده می شود و استفاده ی صحیح از آن، آن را به ابزاری ارزشمند در حوزه ی معاملاتی شما تبدیل می کند.

بنابراین، شاخص قدرت نسبی چیست و چگونه می توانید از آن در معاملات ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید؟

شاخص RSI چیست؟

RSI یک شاخص حرکتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود. این اندیکاتور حجم نوسانات اخیر قیمت را بررسی می کند تا تعیین کند که آیا قیمت یک ارز دیجیتال بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است یا خیر.

نوسانگر تکانه، یک نمودار خطی که بین دو حد در نوسان است، از 0 تا 100 را می‌خواند. J. Welles Wilder آن را در کتاب پیشگامانه‌اش به نام مفاهیم جدید در سیستم‌های تجاری فنی، که در سال 1978 منتشر شده است، اختراع کرد.

شاخص RSI چگونه کار می کند

شاخص RSI چگونه کار می کند
شاخص RSI چگونه کار می کند

RSI با اندازه‌گیری میزان حرکت‌های اخیر قیمت، با استفاده از فرمولی برای محاسبه ی موقعیت‌های خرید بیش از حد و فروش بیش از حد، موقعیت یک کریپتو را در زمان بیش از حد خرید یا فروش مشخص می‌کند.

فرمول شاخص RSI

RSI با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

RSI = 100 – (100 / [1 + RSI])، که در آن RSI برابر است با میانگین سود دوره های صعودی در طول دوره ی مشخص، تقسیم بر میانگین ضرر دوره های نزولی در طول دوره مشخص.

شما لازم نیست نگران محاسبه ارزش RSI هر رمز ارز خود باشید. این اندیکاتور در پلتفرم های صرافی همه ی محاسبات را برای شما انجام می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که داده های مورد نیاز آن را وارد کنید.

موقعیت های خرید بیش از حد و فروش بیش از حد

گفته می شود یک دارایی کریپتو زمانی که RSI آن بالاتر از 70 باشد، بیش از حد خرید می شود. در این مرحله، روند صعودی در انتظار اصلاح است. از سوی دیگر، زمانی که قیمت زیر 30 باشد، قیمت به دلیل بازگشت به بازار، بیش از حد فروش در نظر گرفته می شود.

در یک روند صعودی قوی، شاخص قدرت نسبی اغلب برای دوره های طولانی به 70 یا حتی بالاتر می رسد، در حالی که در یک روند نزولی، ممکن است برای مدت طولانی در 30 یا پایین تر باقی بماند.

معامله گران می توانند از RSI برای تعیین زمان خرید در سطوح فروش بیش از حد در یک روند صعودی استفاده کنند. با این حال، در یک روند نزولی، زمانی که قیمت بیش از حد خرید می شود، آن ها به دنبال فرصت های فروش هستند.

سطح RSI بالای 50 نشان دهنده ی شتاب خرید بیشتر است و قدرت خرید قوی تری را در بازار نشان می دهد. از سوی دیگر، عدد زیر 50 نشان دهنده ی قدرت نزولی بیشتر است. همیشه می توانید فعالیت قیمت را در سطح 50 تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید که چه زمانی روند صعودی یا نزولی یا در شرف تغییر است.

موقعیت های خرید بیش از حد و فروش بیش از حد
موقعیت های خرید بیش از حد و فروش بیش از حد

واگرایی شاخص RSI

واگرایی قیمت در شاخص قدرت نسبی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت کریپتو به بالاترین حد جدید برسد یا به پایین‌ترین حد جدید سقوط کند، اما RSI یک مقدار بالا یا پایین جدید متناظر را تشکیل نمی‌دهد.

واگرایی RSI به دو صورت واگرایی نزولی و صعودی است. واگرایی نزولی زمانی شکل می گیرد که قیمت یک سکه به بالاترین حد خود برسد در حالی که RSI به پایین ترین حد جدید برسد. در این مورد، RSI بالا بودن جدید را تایید نمی کند، که نشان می دهد حرکت قیمت کاهش یافته است. واگرایی صعودی زمانی رخ می‌دهد که قیمت به پایین‌ترین حد خود برسد، اما مقدار RSI اینطور نیست. در نظر داشته باشید این پدیده به عنوان یک سیگنال خرید در نظر گرفته می شود.

واگرایی شاخص RSI
واگرایی شاخص RSI

در نمودار بالا، قیمت همچنان به سمت بالا حرکت می کند و در همان زمان، مقدار RSI مربوطه در جهت مخالف حرکت می کند. به عبارت دیگر، قیمت همچنان روند صعودی را نشان می دهد در حالی که RSI روند نزولی را نشان می دهد. معامله گران معمولاً این سیگنال را به عنوان تضعیف حرکت صعودی مداوم تعبیر می کنند که می تواند باعث تغییر روند نیز بشود.

واگرایی صعودی درست مانند نمودار زیر رخ می دهد: قیمت همچنان در حال کاهش است، اما RSI شروع به کاهش شتاب فروش می کند (که با افزایش سطح RSI نشان داده می شود). معامله گران، در چنین نقطه ای، شروع به پیش بینی یک بازگشت صعودی می کنند.

واگرایی شاخص RSI
واگرایی شاخص RSI

هنگام استفاده از RSI، معامله گران به دنبال موارد زیر هستند:

  • فرصت های خرید در موقعیت های فروش بیش از حد (زمانی که ارزش RSI معادل 30 و یا کمتر است)
  • فرصت های خرید در روند صعودی (زمانی که RSI بالای 50 است اما همچنان زیر 70 است)
  • فرصت های خرید در حین برگشت صعودی (در یک واگرایی صعودی)
  • فرصت های فروش در موقعیت های بیش از حد خرید (زمانی که ارزش RSI معادل 70 و یا بالاتر است)
  • فرصت های فروش در یک روند نزولی (زمانی که ارزش RSI زیر 50 اما بالای 30 باشد)
  • فرصت های فروش در حین برگشت نزولی (در واگرایی نزولی)

محدودیت های شاخص RSI

با وجود ارزشی که این اندیکاتور برای معامله گران ارزهای دیجیتال دارد، RSI محدودیت هایی نیز دارد.

RSI برای تأیید ورودی های تجاری به اندازه ی کافی خوب نیست.

شاخص قدرت نسبی به بهترین وجه به عنوان یک شاخص اولیه استفاده می شود که معامله گران را از فرصت های معاملاتی که باید در معرض تجزیه و تحلیل بیشتر قرار گیرند، آگاه می کند. استفاده از آن به عنوان یک شاخص مستقل ایده خوبی نیست، زیرا انجام این کار منجر به نتایج نامطلوب معاملاتی می شود. این مورد شایان ذکر است که هنگامی که RSI به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد، شرایط خرید و فروش بیش از حد را شناسایی می کند.

با این حال، این نمودار نشان نمی دهد که آیا چنین شرایطی برای شروع معامله خوب است یا خیر.

وقتی یک روند قوی است، RSI می تواند گمراه کننده باشد

حتی با وجود اینکه ثابت شده است که نمودار RSI می تواند برای پیش بینی برگشت قیمت ها استفاده شود، RSI نمی تواند تعیین کند که چنین معکوس هایی چه زمانی رخ می دهد. در نتیجه، ممکن است برای مدت طولانی‌تری بیش از آنچه که قبلاً پیش‌بینی می‌کردید، بیش از حد خرید یا بیش‌ از حد فروش شود. این ممکن است برای چند روز در بازه‌های زمانی بالاتر ادامه یابد، به‌ویژه برای آنهایی که از استراتژی‌های بلندمدت معاملات کریپتو استفاده می‌کنند.

وقتی یک روند قوی است، RSI می تواند گمراه کننده باشد
وقتی یک روند قوی است، RSI می تواند گمراه کننده باشد

از شاخص RSI با سایر شاخص های فنی استفاده کنید

درست است که شاخص قدرت نسبی (RSI) ممکن است مقداری از استرس مرتبط با تصمیم گیری را کاهش دهد، اما هرگز نباید تنها به آن تکیه کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که RSI در هر شرایطی کار کند. بنابراین، گنجاندن اندیکاتورهای بیشتر برای تایید تصمیمات تجاری شما خوب است.

معامله گران موفقی که از RSI استفاده می کنند آن را با اندیکاتورهایی مانند واگرایی میانگین متحرک (MACD)، میانگین متحرک ساده و نمایی و بسیاری از اندیکاتورهای فنی دیگر برای تأیید سیگنال های RSI ترکیب می کنند.

شاخص قدرت نسبی (RSI) ابزار قدرتمندی برای معامله گران روزانه است. اما، شما نباید بیش از حد به آن ایمان داشته باشید زیرا نتیجه هرگز قطعی نیست. این مورد را در نظر داشته باشید که پیش بینی انجام شده توسط RSI چیزی بیش از تفسیر داده های گذشته نیست و ارتباط بسیار کمی با حال یا آینده دارد.

(3 امتیاز) - 5/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *