0

هارد فورک واسیل کاردانو: راهنمای جامع برای مهم ترین ارتقاء در سال 2022 

هارد فورک واسیل کاردانو
بازدید 663

علی رغم انتقادات شدید، بلاک چین کاردانو (ADA) همچنان در رتبه ‌بندی یکی از ارزهای دیجیتال برتر، بر اساس ارزش بازار باقی مانده است. اکوسیستم dApps آن از نظر تعداد برنامه های فعال در حال افزایش است و به همین دلیل است که هارد فورک واسیل کاردانو آن یکی از قابل پیش بینی ترین  رویدادها در بخش بلاک چین در سال 2022 است. 

Vasil Hardfork  Сardano قرار است موانع عملکرد پلتفرم را از بین ببرد 

Cardano (ADA)، بزرگترین بلاک چین اثبات سهام و پلت فرم میزبانی با کارایی بالا برای برنامه های غیرمتمرکز است، و قرار است تحت یک ارتقای عجیب و غریب از پایگاه کد خود قرار گیرد. Hardfork آینده به نام Vasil Stoyanov Dabov، ریاضیدان برجسته و علاقمند به کاردانو (ADA) نامگذاری شده است که اخیراً فوت کرده است. 

بنابراین، چه چیزی قرار است با Vasil Hardfork تغییر کند؟ 

  • هارد فورک واسیل کاردانو قابل پیش بینی ترین ارتقا در Сardano (ADA) از زمان فعال سازی Hardfork و قراردادهای هوشمند Alenzo است. 
  • انتظار می رود Vasil Hardfork در اوایل سه ماهه سوم سال 2022 عرضه شود. 
  • دستور کار Hardfork شامل چهار پیشنهاد بهبود کاردانو (CIP) است: CIP-31، CIP-32، CIP-33 و CIP-40. 
  • عمدتاً، در این حالت به‌ روزرسانی‌ها فرآیندهای داده در Cardano (ADA) را مورد بازنگری قرار می‌دهند تا آن را برای منابع بهینه‌ تر و سازگارتر با توسعه ‌دهندگان قرار دهند.  
  • همچنین، پیشرفت‌ها باعث افزایش پیشرفت Plutus،) یک زبان برنامه ‌نویسی مخصوص کاردانو می‌شود.
هارد فورک واسیل کاردانو
هارد فورک واسیل کاردانو

Сardano چیست؟ 

پلتفرم کاردانو که در سال 2015 توسط Charles Hoskinson، توسعه‌دهنده، کارآفرین، سرمایه‌گذار و یکی از بنیان ‌گذاران اتریوم مطرح شد، خود را به عنوان نسل سوم بلاک چین معرفی کرد که برای رفع تنگناهای نسل اول (بیت‌کوین و Fork های آن) ونسل دوم (اتریوم و Fork های آن) شبکه های توزیع شده طراحی شده است. 

بزرگترین شبکه اثبات سهام 

برخلاف بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و دیگر بلاک‌چین‌های اولیه، Сardano (ADA) از اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. این یک راه حل بسیار دوستدار محیط زیست، دموکراتیک و فراگیر برای سیستم های بلاک چین است. یکپارچگی بلاک چین و ایمنی عملیات آن توسط سهامداران تضمین می شود، یعنی دارندگان ADA – توکن های بلاک چین بومی Cardano – که آنها را به استخرهای سهام واگذار می کنند. 

هارد فورک واسیل کاردانو
هارد فورک واسیل کاردانو

برای مشارکت خود، سهامداران پاداش های دوره ای در توکن های ADA دریافت می کنند. همچنین، استخرها می توانند حامیان خود را با پاداش های اضافی در دارایی های تحت اختیار خود تشویق کنند. 

اکوسیستم امیدوارکننده dApps 

درست مانند اتریوم، Polygon و Chain BNB، Сardano (ADA) برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) از همه نوع مناسب است. اکوسیستم کاردانو دارای زبان برنامه نویسی خاص خود به نام Plutus (بر اساس Haskell) و یک ابزار کم کد برای توسعه DeFi به نام Marlowe است. 

در نظر داشته باشید که تا اواسط ژوئن 2022، Cardano (ADA) به عنوان یک پلت فرم فنی توسط بیش از1000 عدد dApps استفاده شده است. اکثر آنها به بخش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تعلق دارند: Cardano (ADA) بازارهای سوخت، مجموعه‌های NFT و غیره. 

به این ترتیب، اکوسیستم dApps Cardano از نظر تعداد خالص پروتکل‌های فعال تقریباً به اندازه Polygon است. 

Hardfork چیست؟ 

Hardfork یک تغییر اساسی در اجماع شبکه است که منجر به راه اندازی یک بلاک چین می شود که مطابق با قوانین جدید کار می کند. تمام زنجیرهای موازی (که طبق قوانین  Pre-hard fork کار می کنند) به طور خودکار از بین میروند. بلوک های آنها توسط اعتبار سنجی ها رد می شود. 

بلاک چین جدید همچنین می تواند به جای رها شدن کامل، به طور جداگانه شروع به کار کند. به عنوان مثال، بیت کوین Hardfork بیت کوین کش (BCH) یک نمونه رسمی از Hardfork موفق است. اتریوم و اتریوم کلاسیک نیز در سال 2016 از یکدیگر جدا شدند. 

بلاک چین Cardano نیز تحت  تعدادی Hardfork قرار گرفت. بنابراین ارتقاء آن، Mary، پشتیبانی از چندین دارایی را معرفی کرد، در حالی که Alenzo قابلیت قراردادهای هوشمند را اضافه کرد. Cardano تنها بلاک چین اصلی با به اصطلاح “هماهنگ کننده Hardfork ” است، مکانیزمی منحصر به فرد که برای سازماندهی یکپارچه و با حداقل اصطکاک ارتقاء شبکه طراحی شده است. 

معرفی Vasil Hardfork: مهم‌ترین به ‌روزرسانی از زمان فعال‌ سازی قراردادهای هوشمند 

از آنجایی که Cardano (ADA) فاقد نقشه راه و کاغذ سفید است، اعلامیه های ارتقاء آن معمولاً در رسانه های Web3 به عنوان تیتر خبر می شود. اگر چه، Vasil Hardfork یک چیز خاص است اما نیازهای اکوسیستم dApps را که به سرعت در حال رشد است در میان رکود نزولی برطرف می کند. 

مبانی 

Vasil hadrfork برای اولین بار در اوایل سال 2022 به عنوان پاسخی به محبوبیت فزاینده قراردادهای هوشمند Cardano در dApps معرفی شد. با Vasil hardfork، فرآیند نصب dApps ساده ‌تر از همیشه خواهد بود. همچنین قرار است عملیات Cardano را سریع ‌تر و ارزان‌ تر کند. به ‌روزرسانی‌ها (پیشنهادهای بهبود Cardano یا CIP) موجود در Vasil harddfork حجم تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند و اجرای آنها را از نظر منابع بهینه‌ تر می‌کنند. هنگامی که به ‌روزرسانی Vasil فعال شد، منطق تراکنش بهینه می‌شود در حالی که حفاظت DDoS Cardano (ADA) ارتقا می‌یابد. 

CIP-31: ورودی های مرجع 

پیاده سازی CIP-31 قرار است به اصطلاح “ورودی های مرجع” را معرفی کند. این مکانیسم ایرادات طراحی EUTXO را برای بهبود مقیاس پذیری و کارایی منابع تراکنش های Cardano (ADA) برطرف می کند. 

 با CIP-31، برای دیدن خروجی معاملات نیازی به «هزینه کردن» نیست. به نوبه خود، به کاربران اجازه می دهد تا داده های زنجیره ای را بدون دامنه کامل عملیات مرتبط با هزینه کردن و ایجاد مجدد UTXOها مشاهده کنند. 

 این CIP عملکرد ارائه دهندگان داده روی زنجیره را ارتقا می دهد و منابع شبکه را ذخیره می کند. 

CIP-32: داده های درون خطی 

با فعال شدن CIP-32، نوع جدیدی از واحدهای داده، یعنی «داده‌های درون خطی»، به ‌جای درهم‌ سازی داده‌ها به خروجی‌های تراکنش متصل می‌شوند. مانند CIP قبلی، ارتباط بین بازیگران مختلف در اکوسیستم dApps Cardano را ساده ‌تر می‌کند و آن را برای فرستندگان و گیرندگان معاملات Cardano راحت‌ تر می‌ کند. 

 از نظر فنی، حجم داده‌هایی را که شرکت ‌کنندگان در اجماع باید برای تعامل با آن بررسی کنند، کاهش می‌دهد. به این ترتیب، برنامه های غیرمتمرکز به راحتی طرح های خود را با ارتقاهای جدید تنظیم می کنند تا این منطق های عملیاتی کارآمدتر شوند. 

CIP-33: اسکریپت های مرجع 

ارتقاء CIP-33 بر اسکریپت های Plutus تأثیر می گذارد. این اسکریپت ها در واقع برنامه های نرم افزاری کوتاهی هستند که روی زنجیره ذخیره نمی شوند. به این ترتیب، هر بار که از این یا آن اسکریپت استفاده می شود، تراکنشی که استفاده از آن را مجاز کرده است، باید کل اسکریپت را به عنوان بخشی از تراکنش تامین کند. 

 به این ترتیب، بلاک چین دچار مشکل میشود و همچنین، تراکنشی که از چندین اسکریپت استفاده می کند به راحتی می تواند به حد مجاز برسد.  

با فعال‌سازی CIP-33، «اسکریپت‌های فردی» با «اسکریپت‌های جهانی» جایگزین می‌شوند اما از آنجا که تراکنش‌ها با «اسکریپت‌های جهانی» بسیار کوچک‌ تر خواهند بود بنابراین، بلاک چین آنها را راحت‌ تر پردازش می‌کند. 

CIP-40: خروجی های Collateral 

آخرین اما نه کم ‌اهمیت ترین، CIP-40 آماده است تا موانع مقاومت در برابر DDoS بلاک ‌چین Cardano (ADA) را از بین ببرد. خروجی های Collateral برای بهبود فرآیند اعتبارسنجی تراکنش تنظیم شده است.  

در حال حاضر، اگر اعتبار تراکنش برای این یا آن انتقال ناموفق باشد، فرستنده آن Collateral را از دست می دهد. پس از پیاده سازی CIP-40، حفاظت از DDoS به شیوه ای فراگیرتر و منصفانه تر انجام می شود. همچنین نیاز به کیف پول برای تنظیم Collateral را که به عنوان یک روش قدیمی حفاظت از DDoS در نظر گرفته می شود، از بین می برد. 

امتیاز: جدول زمانی Vasil 

درست مانند هر ارتقای بزرگ در بلاک چین های مدرن، Vasil بدون جدول زمانی دقیق پیشنهاد شد. از اواخر ژوئن 2022، توسعه دهندگان Cardano از Input /Output Global در حال تست استرس مکانیزم Vasil در شبکه های آزمایشی هستند. 

همانطور که قبلا در مورد آن صحبت هایی شده بود، انتظار می‌رود که Cardano’s Vasil تا پایان ژوئیه 2022 در شبکه اصلی فعال شود. 

خط پایین 

Vasil مهم‌ترین به‌ روزرسانی برای Cardano (ADA) از زمان فعال‌سازی عملکرد قراردادهای هوشمند آن با Alonzo است. این شامل چهار CIP است که منطق های انتقال داده و برخی عملیات را با اسکریپت های Plutus نشان می دهد. انتظار می رود Vasil Hardfork Cardano تجربه توسعه خود را ارتقا دهد و تراکنش های dApps را سریعتر و ارزان تر کند. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *