0

مبادله اتمی در کریپتو چیست؟ 

مبادله اتمی در کریپتو چیست؟ 
بازدید 770

آیا می خواهید بیت کوین خود را با اتریوم مبادله کنید؟ نمی توانید. حداقل بدون مبادله اتمی نمی توانید. مبادله اتمی در کریپتو چیست؟ 

مبادله اتمی به یک تراکنش زنجیره ای متقابل بین کیف پول های ارزهای دیجیتال اشاره دارد. این مبادله “اتمی” نامیده می شود زیرا این معامله تنها دو نتیجه دارد. 

یا هر دو طرف کریپتوکارنسی های مورد نظر خود را دریافت می کنند یا هر دو کریپتوکارنسی های اصلی خود را نگه می دارند. 

مبادله های اتمی صرفاً تراکنش های همتا به همتا هستند. نیازی به واسطه ای مثل یک صرافی نیست. در عوض، مبادله ها مستقیماً بین کیف پول های کاربر اتفاق می افتند در عین حال که توسط یک قرارداد هوشمند اداره می شوند. 

مبادله اتمی در کریپتو چیست و مبادله اتمی چگونه کار می کند؟ 

کل فرآیند مبادله اتمی توسط یک قرارداد Hash TimeLock (HTLC) نظارت می شود. این قرارداد هوشمند تضمین می کند که هر دو کیف پول، کریپتوی خود را در یک زمان مشخص دریافت می کنند. 

اگر یکی از کیف پول ها دریافت وجوه را در مدت زمان تعیین شده تأیید نکند، کل تراکنش لغو می شود و هر دو همتا دارایی اصلیشان باز گردانده می شود. 

این فرآیند از طریق هش های امن رمزنگاری شده اتفاق می افتد. دو ویژگی خاص در یک قراردادHash TimeLock (HTLC) وجود دارد که مبادله اتمی را امکان پذیر می کند: 

1. Check-Lock-Time-Verify (CLTV). 

طبق BIP-65، این دستور “اجازه می دهد تا یک خروجی تراکنش تا یک زمان مشخصی در آینده، غیرقابل مصرف شود.” به عبارت ساده، این یک ویژگی قفل زمانی است که مانع از دسترسی گیرنده وجوه (یا خرج کردن آن) به وجوه تا زمان مشخصی می شود.

همچنین به عنوان یک اقدام ایمنی برای بازگرداندن وجوه به فرستنده در صورتی که مبادله اتمی در یک زمان معین تکمیل نشود، عمل می کند. 

2. Pay-To-Script-Hash (P2SH). 

این ویژگی مستلزم آن است که وجوه ارسال شده به یک آدرس خاص، قبل از خرج مجدد وجوه، به مجوز خاصی نیاز داشته باشد. این مجوز خاص به عنوان هشلاک شناخته می شود.

هش‌لاک “مصرف یک خروجی را تا زمانی که یک قطعه مشخص از داده به طور عمومی آشکار شود، محدود می کند”. این بخش از داده ها نتیجه هش کردن یک کد مخفی است. 

چرا مبادله اتمی مفید است؟ 

مبادله اتمی به شما این امکان را می دهد تا بواسطه ی امنیت کیف پول کریپتوی خود، تراکنش های کریپتوی زنجیره ای متقابل انجام دهید. برای انجام معامله، نیازی به دادن کلیدهای خود به یک صرافی متمرکز ندارید. از این بهتر، اگر معامله ای صورت نگیرد، هر دو طرف دارایی خود را پس می گیرند. 

نکته کلیدی دیگر تنوع است. اگر کوین هایی که می خواهید مبادله کنید در صرافی متمرکزی که استفاده می کنید لیست نشده باشند، نمی توانید آنها را معامله کنید.

علاوه بر این، معمولا ماه ها طول می کشد تا صرافی های متمرکز کوین های جدید را لیست کنند. از سوی دیگر، مبادله اتمی به شما امکان مبادله هر نوع کوینی را می دهد به شرطی که آن کوین با پلتفرم مبادله اتمی ادغام شده باشد. 

مبادله اتمی در مقایسه با صرافی غیرمتمرکز 

DEX های سنتی به طور کلی به شما این امکان را می دهند که کوین ها را در یک بلاکچین خاص مبادله کنید. در مقابل، مبادله اتمی به کاربران خود اجازه می دهد تا در بلاکچین های مختلفی مبادلات خود را انجام دهند. 

به عنوان مثال، Uniswap، بزرگترین DEX بر اساس ارزش بازار، تنها به شما اجازه می دهد تا توکن های ERC-20 (مبتنی بر اتریوم) را مبادله کنید. شما نمی توانید بیت کوین را با اتر در Uniswap مبادله کنید، اما می توانید این کار را در صرافی غیرمتمرکز Komodo انجام دهید. 

Komodo اولین پلتفرمی بود که مبادلات اتمی را اجرا کرد. طبق گزارش ها، امکان مبادله اتمی بر روی 95 درصد از کریپتوکارنسی ها وجود دارد. 

این پلتفرم دارای یک کوین نیتیو به نام KMD است که برای پرداخت تراکنش ها در شبکه استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که کارمزد های تراکنش توسط گیرنده نقدینگی پرداخت می شوند. 

همانطور که قبلا ذکر شد، دو طرف در یک مبادله اتمی نقش دارند. که این دو طرف عبارتند از “سفارش گذار” و”سفارش بردار”. تامین کننده نقدینگی “سفارش گذار” (بازارساز) نامیده می شود، و گیرنده نقدینگی به عنوان “سفارش بردار” شناخته می شود. 

سفارش بردار مبادله اتمی را آغاز می کند و کارمزد تراکنش را می پردازد. کارمزد تراکنشی که سفارش بردار می پردازد به این منظور است که آنها را از اسپم کردن شبکه توسط تراکنش های نادرست باز دارد. در Komodo، کارمزد تراکنش حدود 1.777 مبلغ سفارش است. 

Komodo حتی یک کیف پول منبع باز به نام AtomicDEX نیز ارائه می دهد. با استفاده از این کیف پول غیر امانی، می توانید هر کوینی که توسعه دهندگان اضافه کردند را معامله کنید. 

آیا کیف پول کریپتو شما از مبادله اتمی پشتیبانی می کند؟ 

کیف پول AtomicDEX که در بالا ذکر شد، یک کیف پول غیر امانی است، به این معنی که شما تمام کلیدهای خصوصی خود را در اختیار دارید.

با این حال، کیف پول های کریپتوی متعددی وجود دارد، از کیف‌ پول های امانی گرفته تا کیف پول های چند امضایی، بنابراین باید وقت بگذارید تا بفهمید که چه چیزی با نیازهای کریپتوی شما مطابقت دارد. 

اکنون شما در مورد مبادله اتمی و نحوه عملکرد آن می دانید، پس می توانید آن را نیز در معاملات خود لحاظ کنید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *