0

شاردینگ بلاکچین چیست؟

شاردینگ بلاکچین
بازدید 987

مقیاس پذیری یک مسئله ثابت در دنیای ارزهای دیجیتال است و شاردینگ بلاکچین می تواند راه حلی برای آن باشد.

صنعت کریپتوکارنسی از یک چشم انداز وسیع و پیچیده ای تشکیل شده است که در آن صدها چرخ دنده کوچک با هم کار می کنند تا یک ماشین خوب را راه اندازی کنند.

کارهای زیادی وجود دارد که می توان روی هر بلاکچین یا درون آن انجام داد، اما خود بلاکچین ها نیز می توانند به چندین بخش تقسیم شوند. که به این شاردینگ گفته می شود. اما شاردینگ بلاکچین چگونه کار می کند و دقیقاً هدف آن چیست؟

شاردینگ بلاکچین چیست؟

شاردینگ بلاکچین چیست؟
شاردینگ بلاکچین چیست؟

وقتی بسیاری از ما به یک بلاکچین فکر می کنیم، یک خط طولانی یا زنجیره ای از اطلاعات را تصور می کنیم. حال، بیایید از این ایده برای درک بهتر شاردینگ استفاده کنیم.

یک بلاکچین معمولی از یک زنجیره از بلوک ها تشکیل شده است و به عنوان یک شبکه فردی عمل می کند که داده ها را به صورت غیرمتمرکز ذخیره می کند.

البته که این به هیچ وجه عیب یک سیستم نیست، ولی این محبوبیت فزاینده ارزهای دیجیتال و بلاکچین یک مشکل جدی برای سازمان های غیرمتمرکز ایجاد می کند: محدودیت های مقیاس پذیری.

با افزایش تعداد تراکنش هایی که روی یک بلاکچین انجام می شود، یک صف سفارشات از بلوک های تایید نشده شروع به شکل گیری می کند. این یک مسئله مهم در بلاکچین بیت کوین است، که در آن کاربران باید مدت زمان طولانی برای پردازش تراکنش های خود منتظر بمانند.

مشکلات مقیاس پذیری بیت کوین تا حدودی به این واقعیت مربوط می شود که اندازه بلوک آن بسیار کوچک است، و همچنین اینکه بلاکچین بیت کوین آنقدر محبوب است که توسعه دهندگان و استخراج کنندگان نمی توانند با حجم معاملات بزرگ خود را همگام کنند.

به همین دلیل است که شرکت های بلاکچین اکنون به دنبال راه حل های مقیاس پذیری هستند تا بتوانند بهتر از کاربران خود حمایت کنند و تجربه راحت تری را برای آنها فراهم کنند. و وقتی نوبت به مقیاس پذیری می رسد، شاردینگ قطعاً می تواند در این زمینه کمک کند.

فرآیند شاردینگ شامل تقسیم یک بلاکچین به چندین “شارد” است. این فرآیند خود شامل چند مرحله است، از جمله پارتیشن بندی افقی پایگاه های داده، که از طریق آن به هر بلاکچین نقش یا هدف خاص خود داده می شود. به عنوان مثال، یک بلاکچین ممکن است برای ذخیره داده ها در یک توکن خاص استفاده شود، در حالی که دیگری ممکن است برای حاکمیت شبکه مورد استفاده قرار گیرد.

توجه به این نکته مهم است که شاردینگ مانند فورک سخت یا نرم نیست، زیرا با تقسیم بلاکچین هیچ تغییری در پروتکل ایجاد نمی شود. در عوض، هر شارد بلاکچین از پروتکل یکسانی استفاده می کند، در حالی داده های منحصر به فرد خود را پردازش و ذخیره می کند که همچنان می تواند بین گره های دیگر به اشتراک گذاشته شود.

با پراکندگی ذخیره سازی داده ها در زنجیره های بلوکی به این روش، سطح کارایی را می توان به طور گسترده افزایش داد.

نگرانی های پیرامون شاردینگ

با این که به نظر می رسد شاردینگ یک راه حل فوق العاده برای مسئله مقیاس پذیری است، اما خطر امنیتی هم ایجاد می کند.

این خطر خراب شدن یک شارد و تصاحب آن توسط دیگری یک نگرانی مهم است و می تواند عواقب فاجعه باری برای هر بلاکچین معین و کاربران آن داشته باشد.

علاوه بر این، برخی از مشکلات پیرامون مکانیزم های اجماع در هر شبکه ای که از شاردهای بلاکچین استفاده می کند، وجود دارد.

اجماع بخشی جدایی ناپذیر از هر بلاکچین است، زیرا دفتر کل غیرمتمرکز آن را ایمن و غیرقابل تغییر نگه می دارد. اما زمانی که یک بلاکچین به چندتا تقسیم می شود، هر گره مجبور نیست هر تراکنش را احراز هویت کند.

در عوض، فقط گره های موجود در یک شارد بلاکچین باید تراکنش هایی را که روی آن شارد خاص انجام می شود را تأیید کنند.

بنابراین در این مورد، کل شبکه غیرمتمرکز نیست. در عوض، تنها هر شارد بلاکچین غیرمتمرکز است. یک بلاکچین معمولی این مشکل را ندارد و به وضوح ایده تمرکززدایی در سراسر آن هماهنگ است.

اگرچه شاردینگ بلاکچین دارای یک سری اشکالات احتمالی است، اما تعدادی از شرکت های بزرگ یا در حال استفاده از آن هستند یا در نظر دارند آن را برای بهبود مقیاس پذیری به کار بگیرند. حال، کدام نام های بزرگ در شبکه خود از شاردینگ استفاده می کنند یا کدام ها در آینده از آن استفاده خواهند کرد؟

کدام کریپتوها از شاردینگ بلاکچین استفاده می کنند؟

کدام کریپتوها از شاردینگ بلاکچین استفاده می کنند؟
کدام کریپتوها از شاردینگ بلاکچین استفاده می کنند؟

اتریوم که محبوب ترین بلاکچین در جهان است و برای ساخت پروژه های غیرمتمرکز استفاده می شود، از شاردینگ برای افزایش تعداد تراکنش های پردازش شده در هر ثانیه استفاده خواهد کرد. این ارتقاء عظیم شامل مراحل متعددی می شود و اولین شاردهای بلاکچین در سال 2023 ظاهر می شوند.

اما برخی از بلاکچین ها در حال حاضر از شاردینگ استفاده می کنند، مانند Zilliqa. یکی از ویژگی های کلیدی Zilliqa، توانایی آن در ارائه مقیاس پذیری از طریق فرآیند شاردینگ است.

در حال حاضر، Zilliqa دارای چهار شارد بلاکچین مجزا است که هر تراکنش درون شبکه توسط گره های درون یکی از این شاردها تایید می شود.

مقیاس پذیری Zilliqa آن را به یکی از رقبای اتریوم تبدیل می کند، اگرچه تصمیم اتریوم برای پذیرش شاردینگ بی شک جایگاه آن را به عنوان محبوب ترین بلاکچین قرارداد هوشمند در آینده تثبیت خواهد کرد.

شاردینگ ممکن است به زودی در صنعت کریپتو رواج پیدا کند

با توجه به اینکه محدودیت های مقیاس پذیری یکی از بزرگ ترین مشکلات در دنیای غیرمتمرکز است، جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت ها در حال حاضر برای جلوگیری از تأخیر، شاردینگ را در نظر می گیرند.

در حالی که شاردینگ برخی از خطرات را به همراه دارد، می تواند به شبکه ها توانایی کاهش زمان تراکنش و افزایش رضایت کاربر را ارائه دهد، که یک معامله دو سر برد برای کسب و کارها و مشتریان است!

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *