0

تله نزولی و تله صعودی یا (Bear Traps) و (Bull Traps) ارز دیجیتال چیست ؟ چگونه از آنها دوری کنم ؟ 

تله نزولی و تله صعودی
بازدید 704

بسیاری از معامله گران زمانی که می خواهند به صورت زودهنگام وارد روندهای بازار شوند، در تله ها گرفتار می شوند و مقادیر قابل توجهی پول را از دست می دهند. تله نزولی و تله صعودی چیست؟

متأسفانه، این تله ها اغلب هنگام معامله ارزهای رمزپایه رخ می دهند. درک اینکه این تله ها چگونه کار می کنند و چگونه از آنها اجتناب کنید می تواند کلیدی باشد که به شما در ورود به بازار کمک کند و بتوانید با بررسی آنها در زمان های مناسب وارد معامله شوید.

در ادامه این راهنما قصد داریم تا نحوه عملکرد تله های نزولی (Bear Traps) و صعودی (Bull Traps) را توضیح دهیم و بررسی کنیم که چه زمان هایی باید از آنها اجتناب کنیم.  

تله نزولی (Bear Traps) چیست؟ 

تله نزولی (Bear Traps) یک الگوی تکنیکال است، در این الگو وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به صورت کاذب پایین می رود اما روند کلی آن صعودی است، مورد توجه قرار می گیرد. به عبارت ساده، تله نزولی یک کاهش قیمت جعلی است که اغلب معامله گران معدودی از آن آگاه هستند و معامله گران بی تجربه معمولاً با دیدن آن وارد یک معامله فروش می شوند. این پدیده “تله نزولی (Bear Traps)” نامیده می شود زیرا معامله گران بی تجربه که سعی می کنند از حرکت نزولی جعلی سود ببرند را به دام می اندازد. 

تله صعودی (Bull Traps) چیست؟ 

تله نزولی و تله صعودی

تله صعودی (Bull Traps) مخالف تله نزولی (Bear Traps) است و زمانی اتفاق می ‌افتد که یک بازار نزولی به طور ناگهانی حرکت صعودی را نشان می‌ دهد که منجر به افزایش قیمت بازار می ‌شود و این پروسه معمولاً کوتاه مدت است. افزایش قیمت، باعث می شود تا بسیاری از خریداران را به سمت بازار شوند، اما قبل از اینکه بتوانند سود قابل توجهی کسب کنند، قیمت معکوس می شود و به صورت یک روند نزولی ادامه می یابد. تله‌ های صعودی (Bull Traps) و نزولی (Bear Traps) سیگنال‌ های معکوس و غلطی هستند که اگر به خوبی از آن استفاده نشوند می ‌توانند باعث از دست دادن پول زیادی شوند. 

تله نزولی و صعودی  چگونه کار می کند ؟ 

این تله ‌ها دست‌کاری ‌های بازار ارز دیجیتال هستند که توسط معامله ‌گرانی که مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند، انجام می ‌شوند. فروش دسته جمعی در مورد تله نزولی (Bear Traps) یا خرید دسته جمعی در مورد تله صعودی (Bull Traps) که بر روی یک ارز دیجیتال خاص صورت می گیرد، بر قیمت تأثیر می گذارد و به طور موقت باعث حرکت آن در جهت مخالف می شود. در طی این حرکت کوتاه، برخی از سرمایه گذارانی که معتقدند بازار در حال تغییر جهت است، به حرکت بازار پاسخ می دهند و وارد معاملات اشتباه می شوند در نتیجه گرفتار می شوند. 

نمونه ای از تله نزولی و صعودی 

تله نزولی و تله صعودی

پس از توضیح اینکه بازار نزولی چگونه ایجاد می شود، بیایید به سرعت به یک مثال عملی نگاه کنیم تا نحوه عملکرد آن را بهتر درک کنیم. در نمودار بالا، قیمت در طول روند صعودی به زیر خط روند (حمایت) فشار وارد می کند و به نظر می رسد که خط حمایت شکسته خواهد شد.

در همان کندل، قیمت برای ادامه روند صعودی دوباره بالا می رود. معامله گران بی تجربه به محض شکسته شدن خط روند وارد معامله می شوند و بنابراین به دام می افتند. از سوی دیگر، معامله ‌گرانی که منتظر بسته شدن کندل در بالای خط روند و آزمایش مجدد حرکت قیمت بودند، فرصتی برای انجام معامله پیدا نکرده و در نتیجه از گرفتار شدن در تله نزولی (Bear Traps) نجات پیدا می‌ کنند.

تله صعودی (Bull Traps) نیز به صورت الگوی مشابه اما در جهت مخالف صورت می گیرد.  تله صعودی (Bull Traps) اغلب با یک روند نزولی اولیه مشخص می شود، به عنوان مثال، کاهش قیمت و به دنبال آن یک بازگشت قیمت کاذب، که معمولاً ضعیف است. پس از آن، بازگشت مجدد قیمت با کاهش مداوم قیمت دنبال می ‌شود و پایین ‌ترین حد قیمتی را تشکیل می ‌دهد. معامله گرانی که در این تله ها قرار می گیرند معمولاً خیلی زود خرید می کنند. 

4 راه برای اجتناب از تله های بازارهای ارزهای دیجیتال 

اکنون که متوجه شده اید این تله ها چگونه کار می کنند، در ادامه همراه ما باشید تا راه های عملی را بررسی کنیم که از طریق آنها می توانید از تله ها اجتناب کنید یا حداقل آنها را مدیریت نمایید. 

  1. حجم معاملات را بررسی کنید 

بررسی حجم معاملات آن دارایی خاص، می تواند به شما کمک کند تله صعودی (Bull Traps) و نزولی (Bear Traps) را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید. به عنوان مثال، هنگامی که یک برگشت قیمتی وجود دارد، باید افزایش قابل توجهی در حجم وجود داشته باشد زیرا معمولاً بسیاری از معامله ‌گران و آورد ‌های معاملاتی در این فرآیند دخالت دارند.

با این حال، اگر متوجه معکوس شدن بدون افزایش محسوس در حجم شوید، ممکن است تغییر قیمت دوام نیاورد و این فقط یک تله باشد.

تله نزولی و تله صعودی

همچنین می توانید بررسی کنید که آیا حجم کندل آخر بالاتر از حجم متوسط کندل ها است یا نه، اگر شکستگی قیمت حجم پایینی داشته باشد، بنابراین نشان دهنده کندلی است که هنوز تصمیم نگرفته چه روندی را باید دنبال کند و همین موضوع می تواند نشان دهنده یک شکست کاذب باشد.  

  1. به دنبال تائید قیمت باشید 

اگر شما یکی از کسانی هستید که در هر حرکت بازار وارد معاملات می شوند، پول خود را از دست خواهید داد. صبر یکی از ویژگی های یک معامله گر حرفه ای است. بنابراین، هنگامی که شکست قیمتی رخ می دهد، معامله گران معمولاً با بررسی شاخص های تکنیکال مختلف منتظر سیگنال های تائید هستند تا ببینند آیا حرکت نزولی یا صعودی واقعاً در حال رشد است یا خیر. شاخص هایی که می توانید برای تائید این موضوع استفاده کنید عبارت ‌اند از: شاخص قدرت نسبی، میانگین محدوده واقعی، باندهای بولینگر و میانگین متحرک و غیره.

تله نزولی و تله صعودی

بازار همیشه آن طور که شما پیش بینی می کنید، واکنش نشان نمی دهد. با این حال، استفاده از ابزارهای تکنیکال مختلف برای تائید ورودی های تجاری به شما کمک می کند تا ضررهای خود را به حداقل برسانید. 

  1. منتظر تست مجدد باشید 

هنگامی که یک حرکت صعودی ناگهانی، خط مقاومتی را می شکند، بهتر است قبل از اجرای دستورهای خرید، منتظر تست مجدد خط مقاومت توسط قیمت باشید و اجازه دهید کمی شتاب بالاتری به دست آورد. به همین ترتیب، در بازارهای نزولی نیز پس از یک حرکت ناگهانی برای شکستن حمایت و اجازه دهید تست مجدد آن هم توسط قیمت صورت بگیرد و سپس اقدام به وارد شدن نمایید. بسیاری از معامله گران روش شکست قیمت و آزمون مجدد را به عنوان یک روش معاملاتی قابل اعتماد می بینند. با این حال، باید درک کنید که حمایت و مقاومت چگونه کار می کند تا از این روش به طور مؤثر استفاده کنید. 

  1. همیشه از حد ضرر استفاده کنید 

هنگامی که قیمت به یک نقطه از پیش تعیین شده رسید، اجرای یک دستور حد ضرر که به طور خودکار تنظیم شده باشد می تواند یک معامله ضرر ده را ببندد.

توقف ضرر یا Stop-Loss برای محدود کردن ضرر شما در هنگام وقوع یک رویداد نامطلوب در بازار طراحی شده است. اگر در دام تله صعودی  یا نزولی افتادید، استفاده از استاپ لاس به شما کمک می کند میزان ضرر خود را محدود کنید.

تله نزولی و تله صعودی

برای استفاده حداکثری از مزایای حد ضرر، باید عادت کنید که هر بار که معامله می کنید از آنها استفاده نمایید. Stop-Loss همیشه ضررهای شما را کنترل می ‌کند، بنابراین شما بیش از توان مالی خود ضرر نخواهید کرد.  

از همه این روش ها در کنار هم بهره‌مند شوید 

برای اجتناب از تأثیر منفی تله ‌های نزولی و صعودی بر تراز معاملاتی خود، توصیه می ‌کنیم به صورت ترکیبی از روش‌ های توضیح داده شده در این راهنما استفاده کنید. هیچ یک از این روش ها به تنهایی نمی توانند عملکرد مناسبی را ارائه دهند و باید از همه آنها در کنار هم بهره‌مند شوید تا بتوانید نتیجه مناسبی را دریافت نمایید.

به عنوان مثال، در مواردی دیده شده است که اگر چه حجم معاملات در ابتدا یک بازگشت قیمتی کم بوده اما در نهایت به یک بازگشت قیمتی واقعی تبدیل شده و به راه خود ادامه داده است.

همچنین برخی از شکست های قیمتی کاذب ممکن است برای مدت طولانی ( بسته به بازه زمانی که در آن معامله می کنید ) طول بکشد و باعث می شود فکر کنید که یک reversal واقعی است.

در مجموع، همیشه از حد ضرر stop loss استفاده کنید زیرا به شما کمک می کند تا میزان ضرر خود را از قبل تعیین کنید (در صورت وقوع) و کنترل تراز معاملاتی خود را حفظ کنید.   

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *