0

بازارساز خودکار (AMM) در کریپتو چیست؟ 

بازارساز خودکار
بازدید 670

وقتی صحبت از تجارت کریپتو می شود، اصطلاحات جدید زیادی برای یادگیری وجود دارد. بازارساز خودکار چیست؟

درک اینکه چگونه همه چیز در صنعت کریپتو کار می کند، ممکن است کمی طول بکشد. این مطمئناً می تواند در مورد تجارت کریپتو صدق کند، زیرا تعدادی ابزار ضروری مختلف و ویژگی های اضافی در این فرآیند استفاده می شود. یکی از این ابزارها، بازارساز خودکار (AMM) است که اکنون روزانه توسط معامله گران برای انجام معاملات استفاده می شود. 

اما بازارساز خودکار چیست و آیا می تواند برای شما مفید باشد؟ 

بازارساز خودکار (AMM) چیست؟ 

یکی از آرزوهای کلیدی بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال، تجارت بدون پیگیری و مشکل است. متأسفانه، اشخاص ثالث و مقامات مرکزی می توانند در امور مالی مشکل ساز شوند و وقت شما را بگیرند، بنابراین خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای حذف این مسائل طراحی شده اند. اینجاست که بازارسازان خودکار کمک کننده هستند. 

بازارساز خودکار یک ابزار یا پروتکل دیجیتالی است که برای تسهیل تراکنش‌های رمزنگاری بدون پیگیری، یعنی بدون شخص ثالث استفاده می‌شود. در حالی که همه صرافی‌های ارزهای دیجیتال از آنها استفاده نمی ‌کنند، اما توسط تمام صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DEX) استفاده می‌شوند. با این حال، امروزه بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال، مانند کوین‌ بیس و کراکن، از یک مدل غیرمتمرکز استفاده نمی‌کنند، که می‌تواند برای برخی از فعالین بازار کریپتو نا امید کننده باشد، زیرا کل ایده ارزهای دیجیتال عمدتاً مبتنی بر تمرکززدایی است. 

بنابراین، اگر می‌خواهید از یک صرافی کاملاً غیرمتمرکز استفاده کنید، با یک بازارساز خودکار در تماس خواهید بود. 

اولین صرافی غیرمتمرکز که یک بازارساز خودکار موفق راه اندازی کرد Uniswap بود که در بلاک چین اتریوم وجود دارد. از زمان راه اندازی آن در سال 2018، سازندگان بازار خودکار در حوزه DeFi بسیار رایج تر شده اند. 

در هیچ کجای خارج از صنعت DeFi یک بازارساز خودکار پیدا نخواهید کرد. آنها اساساً جایگزینی برای دفترهای سفارش معمولی هستند که توسط صرافی های معمولی استفاده می شود. به جای اینکه یک کاربر قیمتی را برای خرید دارایی از کاربر دیگر ارائه دهد، AMM ها وارد عمل می شوند و دارایی ها را تا حد امکان دقیق قیمت گذاری می کنند. خب این چطور کار میکند؟ 

یک بازارساز خودکار چگونه کار می کند؟ 

بازارسازان خودکار به فرمول های ریاضی برای قیمت گذاری دارایی ها به طور خودکار و بدون دخالت انسان متکی هستند. استخرهای نقدینگی نقش کلیدی دیگری در این فرآیند دارند. 

در یک صرافی رمزنگاری، یک استخر نقدینگی واحد حاوی انبوهی از دارایی‌هایی است که در یک قرارداد هوشمند قفل شده ‌اند. هدف اصلی این توکن‌های قفل شده، تامین نقدینگی است، از این رو نام آن‌ها برمی ‌گردد. استخرهای نقدینگی برای ایجاد بازار به ارائه دهندگان نقدینگی (یعنی ارائه دهندگان دارایی) نیاز دارند. 

این استخرهای نقدینگی را می توان برای اهداف متعددی مانند کشاورزی بازده و استقراض یا وام استفاده کرد. 

در داخل استخرهای نقدینگی، دو دارایی مختلف با هم جمع می شوند تا یک جفت معاملاتی را تشکیل دهند. به عنوان مثال، اگر در یک صرافی غیرمتمرکز، دو نام دارایی را در کنار یکدیگر مشاهده کرده اید که با یک اسلش رو به جلو (مانند USDT/BNB، ETH/DAI) از یکدیگر جدا شده اند، پس به جفت معاملاتی نگاه می کنید. این جفت‌ های نمونه، توکن‌های ERC-20 در بلاک چین اتریوم هستند (همانطور که اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز هستند). 

نسبت مقدار یک دارایی به دارایی دیگر در یک جفت معاملاتی نباید برابر باشد. برای مثال، یک استخر می‌تواند ۸۰ درصد اتریوم و ۲۰ درصد توکن تتر داشته باشد که نسبت کلی آن ۴:۱ است. اما استخرها نیز می توانند نسبت مساوی داشته باشند. 

هر کسی می تواند با واریز نسبت از پیش تعیین شده دو دارایی در یک جفت معاملاتی به یک بازارساز تبدیل شود. معامله گران می توانند به جای معامله مستقیم با یکدیگر، دارایی ها را در مقابل استخر نقدینگی معامله کنند. 

صرافی های غیرمتمرکز مختلف می توانند از فرمول های مختلف AMM استفاده کنند. AMM Uniswap از یک فرمول نسبتاً ساده استفاده می کند، اما با این وجود بسیار موفق بوده است. در ابتدایی ترین شکل خود، این فرمول خود را به صورت “x * y = k” نشان می دهد. در این فرمول، “x” مقدار اولین دارایی در استخر نقدینگی و یک جفت معاملاتی است و “y” مقدار دارایی دیگر در همان استخر و جفت است. 

با این فرمول خاص، هر مجموعه معینی که از AMM استفاده می کند باید همان نقدینگی کل را بر مبنای ثابت حفظ کند، به این معنی که “k” در این معادله یک ثابت است. سایر DEX ها از فرمول های پیچیده تری استفاده می کنند، اما در این مقاله به آنها نخواهیم پرداخت. 

مزایای بازارسازان خودکار 

همانطور که قبلاً بحث شد، AMM ها می توانند واسطه ها را از بین ببرند و تجارت بر روی DEX ها را کاملاً غیرقابل پیگیری کنند، عنصری ارزشمند برای بسیاری از دارندگان کریپتو. 

AMM ها همچنین به کاربران انگیزه ای برای تامین نقدینگی در استخرها می دهند. اگر فردی یک استخر معین را با نقدینگی فراهم کند، می‌ تواند از طریق کارمزد تراکنش‌ های سایر کاربران درآمد غیرفعالی کسب کند. این فریب مالی دلیلی است که ارائه دهندگان نقدینگی در DEX بسیار زیاد هستند. 

به همین دلیل، AMM ها مسئول آوردن نقدینگی به یک صرافی هستند که در واقع نان و کره آنهاست. بنابراین، در یک DEX، AMM ها بسیار مهم هستند. 

علاوه بر این، ارائه ‌دهندگان نقدینگی می ‌توانند از طریق AMM و استخرهای نقدینگی از کشاورزی بازده بهره ببرند. کشاورزی بازده شامل شخصی است که از رمزنگاری خود برای دریافت دارایی های استخر نقدینگی در ازای ارائه نقدینگی استفاده می کند. ارائه دهندگان همچنین می توانند دارایی های خود را بین استخرها انتقال دهند تا بازدهی خود را به حداکثر برسانند. این بازده معمولاً به صورت بازده درصدی سالانه (APY) می باشد. 

معایب بازارسازان خودکار 

در حالی که AMM ها بسیار مفید هستند، می توانند جای خود را به جنبه های منفی خاصی بدهند، از جمله لغزش، که زمانی اتفاق می افتد که بین قیمت پیش بینی شده یک سفارش و قیمت سفارشی که در نهایت اجرا می شود تفاوت وجود دارد. این امر با افزایش مقدار نقدینگی در یک استخر معین کاهش می یابد. 

علاوه بر این، AMM ها و استخرهای نقدینگی نیز با زیان دائمی همراه هستند. این شامل از دست دادن وجوه از طریق نوسانات در یک جفت معاملاتی است. این نوسان به قیمت یک یا هر دو دارایی در جفت اشاره دارد. اگر ارزش دارایی در هنگام برداشت کمتر از آن باشد که در هنگام سپرده گذاری بوده است، دارنده آن متحمل زیان دائمی شده است. 

از دست دادن دائمی یک مشکل رایج در سراسر DEX است، زیرا ارزهای رمزپایه طبیعتاً فرار و غیرقابل پیش بینی هستند. با این حال، در برخی موارد، یک دارایی از افت قیمت خود بهبود می یابد، به همین دلیل است که این نوع از دست دادن ارزش به عنوان “ناپایدار” شناخته می شود. 

بازارسازان خودکار DeFi را به کار خود ادامه می دهند 

در حالی که سازندگان بازار خودکار می توانند در DEX بسیار مفید باشند، مطمئناً خطرات خاصی را برای معامله گران و سرمایه گذاران ایجاد می کنند. به همین دلیل است که همیشه مهم است که از خدمات DeFi که می‌خواهید استفاده کنید، قبل از پرداخت هر یک از سرمایه ‌های خود مطلع شوید. به این ترتیب، می توانید تا حد امکان برای افت قیمت یا سقوط غیرمنتظره آماده شوید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *