0

شاخص پیشرو و تأخیری در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟ 

شاخص پیشرو و تأخیری
بازدید 932

اندیکاتورهای معاملاتی را می توان بر اساس نوع اطلاعاتی که می دهند و سرعت پاسخ دهی آنها به تغییرات قیمت، به عنوان اندیکاتورهای پیشرو، اندیکاتورهای تأخیری یا حتی هر دو دسته بندی کرد. شاخص پیشرو و تأخیری را در ادامه بیشتر بشناسید.

درک نحوه عملکرد آنها به شما کمک می کند تا در طول فرآیند تحلیل تکنیکال، بتوانید با بهترین راه و زمان استفاده از شاخص های خاص در بازار آشنا باشید.

این اطلاعات همچنین می تواند به شما کمک کند تا رویدادهای بازار را بر اساس شاخص هایی که استفاده می کنید بهتر تفسیر کنید. در ادامه این راهنما همراه ما باشید تا با شاخص های پیشرو و تأخیری بیشتر آشنا شویم و مزایای استفاده از آنها را بررسی کنیم.  

شاخص های پیشرو و تأخیری چیست؟ 

اندیکاتورهای پیشرو و تأخیری اندیکاتورهای تکنیکالی هستند که به معامله گران ارزهای دیجیتال برخی از سیگنال هایی مبنی بر این که در آینده چه اتفاقی می تواند در بازار بیفتد یا آنچه قبلاً اتفاق افتاده است را ارائه می دهند. هر دوی این اندیکاتورها اطلاعاتی را از بازار در اختیار معامله گران قرار می دهند تا آنها بتوانند تصمیم های معاملاتی خود را با دقت بیشتری اخذ کنند و قبل از شروع معامله، راهنمایی هایی را در اختیار داشته باشند. تفاوت عمده بین این دو اندیکاتور زمان سیگنالی است که آنها ارائه می دهند. 

شاخص های پیشرو 

اندیکاتورهای پیشرو اندیکاتورهایی هستند که نشان می دهند قیمت ممکن است به کدام سمت حرکت کند. این اندیکاتورها از داده های قیمت برای پیش بینی حرکات آتی قیمت استفاده می کنند.

شاخص های پیشرو می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید سریع تر از روندهای بازار آگاه شوید و همچنین نقاط ورود و خروج مطلوبی را معاملات به شما نشان می دهند. این اندیکارتور ها اغلب برای تجزیه و تحلیل تکنیکال به کار گرفته می شوند، زیرا به شما کمک می کنند تا بتوانید بهتریم نقاط ورود به معاملات را پیدا کنید. 

شاخص های تأخیری 

اندیکاتورهای تأخیری به دلیل اینکه از روندهای بازار پیروی می کنند به عنوان اندیکاتورهای دنبال کننده روند نیز شناخته می شوند. این شاخص‌ها فقط بر داده‌ های تاریخی تمرکز ‌دارند و این که چه اتفاقی ممکن است در بازار بیفتد را نشان نمی‌ دهند. این اندیکاتورها از میانگین داده های قیمت گذشته برای آگاه کردن معامله گران از اتفاقات بازار استفاده می کنند. 

5 نمونه از شاخص های پیشرو و تأخیری 

برای درک بهتر نحوه عملکرد این شاخص های تحلیل تکنیکال، به مثال های زیر توجه کنید. 

  • شاخص پیشرو: بازیابی فیبوناچی 

سطوح اصلاحی فیبوناچی خطوط افقی هستند که برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت احتمالی استفاده می شوند. این اندیکاتور می تواند به شما در تعیین نقطه ورود معامله، توقف ضرر و کسب سود کمک کند.

اصلاح فیبوناچی نوعی سیگنال معاملاتی است که خیلی از معامله گران از آن برای پیش بینی حرکات قیمت استفاده می کنند و در بازارهای مالی، یک سیگنال پر طرفدار است.

سطح بازیابی فیبوناچی 

معامله ‌گرانی که از ابزار اصلاح فیبوناچی استفاده می ‌کنند، در زمان هایی که قیمت شروع به کاهش می کند و یا روند صعودی قیمت در حال تبدیل به روند نزولی باشد، خط اصلاح را ترسیم می ‌کنند تا آخرین نوسان مربوط به بالا و پایین را به هم متصل کنند.

انجام این کار به آنها کمک می کند تا سطوح حمایت نامرئی را در بازار ببینند، همچنین استفاده از این روش، تشخیص اینکه قیمت در کجا ممکن است معکوس شود و روند صعودی ادامه یابد را نیز آسان می کند.   

  • شاخص پیشرو : کندل استیک 

کندل استیک های باز، بسته، بالا و پایین، قیمت بازار را در یک بازه زمانی خاص نشان می دهد. هر کندل دارای اطلاعات خاصی است و یک معامله گر آموزش دیده و حرفه ای، این اطلاعات را درک می کند و از آنها برای یافتن راه خود در بازار استفاده می کند. به عبارت دیگر، هر کندل تصویری قابل درک از عملکرد قیمت را ارائه می دهد. 

می‌توانید از طول فتیله‌ های کندل، بدنه کندل استیک و نزولی یا صعودی بودن آن برای تعیین اینکه در بازار چه اتفاقی می ‌افتد و یا چه اتفاقی خواهد افتاد، استفاده کنید. الگوهای رایج کندل استیک شامل دوجی ها، کندل استیک های مرد آویزان، چکش ها و میله های pin است. 

  • اندیکاتور تأخیری: میانگین های متحرک 

میانگین های متحرک روند و جهت بازار ارزهای دیجیتال را مشخص می کنند. اطلاعات مربوط به میانگین متحرک با استفاده از نقاط قبلی قیمت، یعنی داده های تاریخی بازار تولید می شوند. 

خطوط میانگین متحرک هنگام عبور از قسمت های مختلف بازار باعث ایجاد سیگنال های خرید و فروش می شوند، با این حال، معامله گران نمی توانند برای پیدا کردن بهترین نقطه ورود به آنها اعتماد کنند.

چرا که خطوط میانگین متحرک نسب به حرکات قیمت کمی تاخیر دارند، درواقع تنها زمانی خطوط میانگین متحرک سیگنال ‌های خرید یا فروش را نشان می ‌دهند که حرکت قیمت مدتی قبل از آن شروع شده باشد و از همین رو، هر پاسخی  که به میانگین متحرک دهید نسبت به روند بازار تاخیر دارد.  

  • شاخص پیشرو و تأخیری: باندهای بولینگر 

باندهای بولینگر از یک میانگین متحرک تشکیل شده‌ اند که به‌عنوان یک باند میانی و یک باند بالا و پایین عمل می ‌کنند و مشخص کننده این هستند که قیمت به طور نسبی در کجای این باندها واقع شده است.

معامله گران باند بالا را یک موقعیت خرید اشباع شده و باند پایین را یک موقعیت فروش اشباع شده در نظر می گیرند. بنابراین، زمانی که بازار نزدیک یا پایین ‌تر از باند پایین است، خرید می ‌کنند و زمانی که نزدیک یا بالاتر از باند بالایی است، می ‌فروشند. 

باندهای بولینگر، درست مانند اندیکاتور RSI که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد، ذاتاً اندیکاتورهای تأخیری هستند زیرا پس از حرکت قیمت حرکت می کنند.

آنها فقط به حرکت قیمت واکنش نشان می دهند. با این حال، باندهای بیرونی می توانند به عنوان شاخص های پیشرو نیز عمل کنند، چرا که نشان می دهند قیمت در چه زمان هایی معکوس می شود.  

  • شاخص پیشرو و تأخیری : شاخص قدرت نسبی 

شاخص قدرت نسبی (RSI)، یکی دیگر از شاخص ‌هایی است که ذاتا تأخیری می باشد و به معامله‌ گران نشان می دهد که چه زمانی بازار از نظر خرید یا فروش اشباع شده است. RSI بین 0 تا 100 در نوسان است که معمولاً در یک دوره 14 روزه محاسبه می شود.

مقیاس بالای 70 اشباع خرید در نظر گرفته می شود و مقیاس زیر  نشان دهنده30 اشباع فروش می باشند. RSI همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه کدام معامله گران کنترل بازار را در دست دارند نیز می دهد. معامله گران معمولا مقیاس بالای 50 را به عنوان بازار خریداران و زیر 50 را به عنوان بازار فروشندگان در نظر می گیرند.  

مشکل اصلی در مورد RSI، این است که در RSI هم درست مانند سایر اندیکاتورهای تأخیری،  سیگنال ها معمولا دیر به دست می آیند. درواقع بازار حرکت خود را قبل از اینکه در نمودار RSI منعکس شود، انجام داده است و از همین رو شما تنها می توانید از داده های گذشته استفاده نمایید.  

از طرفی، RSI همچنین می تواند به عنوان یک شاخص پیشرو عمل کند و به معامله گران نشان دهد که چه اتفاقی ممکن است در بازار بیفتد. بیایید کمی با واگرایی RSI آشنا شویم؛ واگرایی RSI نشان دهنده این است که روند فعلی شتاب خود را از دست داده است و احتمال تغییر روند وجود دارد.

این موضوع می تواند به عنوان یک علامت هشدار اولیه در نظر گرفته شود و به معامله گران نشان دهد که یک برگشت احتمالی قریب الوقوع است.

در مورد واگرایی RSI باید بدانید که RSI قبل از اینکه در قیمت منعکس شود، تغییری را در حرکت بازار نشان می دهد، بنابراین، می توان گفت که از این جهت به عنوان یک شاخص پیشرو عمل می کند. 

نحوه استفاده از شاخص های تأخیری و پیشرو 

طبق بررسی های انجام شده تا به اینجا، دریافتیم که برخی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال به عنوان اندیکاتورهای پیشرو و برخی دیگر به عنوان اندیکاتورهای تأخیری عمل می کنند، در حالی که برخی دیگر بسته به نحوه تفسیر آنها، هر دو شاخص پیشرو و تأخیری هستند. 

بعضی از معامله گران هنگام معامله از ترکیبی از شاخص های پیشرو و تأخیری استفاده می کنند. برخی از معامله گران ترجیح می دهند از اندیکاتورهای پیشرو، معامله با خطوط اصلاح فیبوناچی، خطوط حمایت و مقاومت، تفسیر انواع کندل استیک و هر اندیکاتور پیشرو که مفید می دانند استفاده کنند.

هر یک از این روش ها عمدتاً می توانند کاربردی باشند، زیرا انتخاب نحوه استفاده از آنها به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. 

اکنون که می دانید شاخص های پیشرو و تأخیری چگونه کار می کنند، می توانید اطلاعات نمودار را به راحتی تفسیر کنید و آن را با استراتژی معاملاتی خود هماهنگ کنید.

به عنوان مثال، با داشتن اطلاعات کافی در مورد شاخص های پیشرو و تأخیری می دانید زمانی که میانگین متحرک سیگنال خرید را نشان می دهد، احتمالا برای ورود به معامله خرید دیر باشد چرا که میانگین متحرک یک شاخص تأخیری است و برای تعیین نقاط ورود و خروج معامله انتخاب خوبی نیست. 

از سوی دیگر، شاخص های تأخیری هنگام بررسی داده های تاریخی و چگونگی حرکت قیمت ها در طول زمان مفید هستند. با این حال، هیچ اطلاعاتی در مورد پیش بینی حرکت آینده قیمت و رویدادهای بازار در اختیار شما قرار نمی دهند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که از هیچ اندیکاتوری نباید به تنهایی و به عنوان یک اندیکاتور مستقل استفاده نمایید. شما باید آن را با ابزارهای دیگر ترکیب کنید تا بتوانید با در نظر گرفتن سایر جنبه های بازار، تصمیمات بهتری در معاملات خود بگیرید.  

از ابزارهای معاملاتی در کنار هم استفاده کنید ! 

با درک اینکه شاخص های پیشرو و تأخیری چگونه کار می کنند، به جرئت می توان گفت که هر دو اندیکاتور ابزار لازم برای انجام یک معامله موفق هستند. انتخاب نحوه استفاده از آنها فقط به عملکرد و استراتژی شما بستگی دارد. با این حال، نمی ‌توان انکار کرد که دانستن نحوه عملکرد آنها و نحوه تفسیر داده ‌هایی که ارائه می ‌دهند، برای شما در هنگام انجام تجزیه و تحلیل بازار یک مزیت خواهد بود. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *