0

بیت کوین BIP-119 چیست و چرا اینقدر بحث برانگیز شده است؟

بیت کوین BIP-119
بازدید 1036

BIP-119 می تواند دنیای بیت کوین را به شدت تغییر دهد، بنابراین تعجبی ندارد که جامعه نگران تأثیر احتمالی آن باشد.

جرمی روبین، توسعه دهنده Bitcoin Core، در حال لابی‌گری و اعمال نفوذ برای آزمایش سریع سافت فورک فعال BIP-119 Miner است. BIP-119 روبین به دنبال استفاده از یک کد عملیاتی جدید است.

Opcode جدید امکان پیاده سازی قراردادها را فراهم می کند که چندین کاربرد مفید دارند و می توانند به گسترش بیت کوین کمک کنند.

با این حال، برخی در میان جامعه بیت کوین منتقد این پیشنهاد هستند و نگران هستند که BIP-119 مانع تعویض پذیری بیت کوین، که یکی از ویژگی های اصلی بیت کوین است شود، در حالی که سایر نگرانی ها به سرعت پیشروی آن مربوط می شود.

بیت کوین BIP-119 چیست؟

این پیشنهاد بهبود بیت کوین 119 یک پیشنهاد بهبود بیت کوین است که توسط جرمی روبین حمایت می شود و به دنبال پیاده سازی کد OP_CHECKTEMPLATEVERIFY است. این Opcode جدید امکان ادغام عهدها را فراهم می کند.

عهدها چیست؟

عهد ها محدودیت هایی در مورد نحوه خرج بیت کوین و فراتر از مالکیت کلیدی هستند. در تراکنش های بیت کوین، عهدها عمدتاً به محدودیت هایی در مورد محل انتقال کوین ها پس از به دست آوردن اشاره می کنند.

به عنوان مثال، کیف پول A با بیت کوین هایی که در اختیار دارد، یک عهد می گذارد و یک لیست سفید از آدرس های مرتبط اضافه می کند. کیف پول A بیت کوین را به کیف پول B می فرستد. کیف پول B فقط می تواند آن بیت کوین ها را به کیف پول های دیگر در لیست سفید ارسال کند.

چرا BIP-119؟

OP_CHECKTEMPLATEVERIFY (CTV) پیشنهادی BIP-119 امکان اجرای عهد ها را فراهم می کند. عهد ها برای ایجاد قراردادهای هوشمند به همراه چندین مورد مفید دیگر بسیار کارآمد هستند، مانند جلوگیری از سرقت وجوه شما در صورت هک شدن و کمک به گسترش شبکه.

با استفاده از CTV، می توانید یک کیف پول vault ایجاد کنید. اینها می توانند ابزار مفیدی برای افزایش امنیت راه حل های ذخیره سازی سرد (یک کیف پول آفلاین است که برای ذخیره بیت کوین استفاده می‌شود.) باشند.

آنها دارای مسیرهای تراکنش پیش فرض هستند که وجوه شما را از حافظه سرد به یک کیف پول گرم (کیف پولی که همیشه به اینترنت اتصال دارد.) منتقل می کنند. به این ترتیب، اگر کیف پول شما هک، دزدیده یا گم شود، آنها نمی توانند وجوه شما را بدزدند.

CTV همچنین می تواند به مقیاس بیت کوین از طریق اجرای تراکنش های کنترل شده ازدحام کمک کند. وقتی تقاضای شبکه زیاد باشد، انجام تراکنش ها بسیار گران می شود.

با استفاده از CTV، پردازنده های پرداخت بزرگ می توانند تمام پرداخت های خود را در یک تعهد تراکنش واحد به هدف تأیید قرار دهند.

چرا BIP-119 اینقدر بحث برانگیز است؟

چرا BIP-119 اینقدر بحث برانگیز است؟
چرا BIP-119 اینقدر بحث برانگیز است؟

بحث و جدل پیرامون BIP-119 عمدتاً حول دو نگرانی کلیدی در میان جامعه بیت کوین می چرخد.

اول تأثیر منفی است که معرفی عهد ها می تواند بر قابلیت تعویض پذیری بیت کوین، که یکی از ویژگی های اصلی کریپتو است، داشته باشد.

قابلیت تعویض پذیری بیت کوین بر این اصل تکیه دارد که هر بیت کوین از نظر عملکرد و کیفیت یکسان است.

این معرفی عهدها که ویژگی های واحدهای بیت کوین خاص را تغییر می دهند، به طور مؤثر انواع مختلفی از بیت کوین ها را از نظر نحوه خرج کردن یا از نظر محل ارسال آنها، ایجاد می کند.

محدود کردن نحوه خرج کردن بیت کوین های خود، کاربرد بیت کوین را نیز محدود می کند و در نهایت به ارزش تبادلی آن نیز آسیب می زند.

دوم، برخی از افراد جامعه احساس می کنند برای اجرای این پیشنهادی که می تواند پیامدهای جدی بر تبادل پذیری بیت کوین داشته باشد، عجله می کنند.

آزمایش های سریع در گذشته برای فعال سازی ارتقاها استفاده شده است. ارتقاء Taproot بیت کوین از طریق یکی از آنها فعال شد.

با این حال، این بار، برخی احساس می کنند که با توجه به تأثیر جدی این ارتقا بر بیت کوین، این پیشنهاد باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و جایگزین های آن هم مورد بررسی قرار بگیرند.

تبادل پذیری بیت کوین در خطر نابودی است

تبادل پذیری بیت کوین در خطر نابودی است
تبادل پذیری بیت کوین در خطر نابودی است

اگرچه پیشنهاد BIP-119 روبین وعده حل برخی از نگرانی ‌های امنیتی و مقیاس پذیری فعلی بیت کوین را می دهد، اما عهدها هم می توانند محدودیت های مضری را برای قابلیت های استفاده از کریپتو ایجاد کنند.

خواسته یا ناخواسته، این موضوع قطعا در دراز مدت به ارزش تبادل بیت کوین آسیب می رساند.

این تغییرات پیشنهادی در BIP-119 می تواند آنقدر عواقب بزرگی برای مبادله پذیری بیت کوین داشته باشد که حتی آنهایی که صریحا مخالف اجرای آن نیستند، بازهم در مورد آن محتاطانه عمل می کنند.

حداقل تا جایی که می توانیم باید با دقت بیشتری اثراتی را که چنین ارتقایی می تواند روی ارز دیجیتال داشته باشد، را بررسی کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *