0

این 8 زبان برنامه نویسی در حال اجرای Crypto-Economy هستند 

زبان برنامه نویسی در حال اجرای Crypto-Economy
بازدید 507

در پشت صحنه، این زبان های برنامه نویسی هستند که کار می‌کنند تا اقتصاد ارز دیجیتال را تقویت کنند. زبان برنامه نویسی در حال اجرای Crypto-Economy را معرفی کرده ایم.

در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال نزدیک به 1 تریلیون دلار است. این صنعت با چندین اپلیکیشن مستقل غیرمتمرکز سودآور (DApps) و بسیاری از پروژه های دیگر، از جمله NFT ها و بازی هایی برای کسب درآمد، رونق می‌گیرد. Crypto حتی ایده وب 3.0 را الهام می‌بخشد، وب غیرمتمرکز که در آن داده های شما تنها با شما باقی می ماند. 

 ارز دیجیتال به تنهایی یک دنیای مالی است. آیا می‌خواهید در حوزه رمزارز تحقیق کنید و به این فکر می‌کنید که چه بیت های برنامه نویسی با هم کار می‌کنند تا این اقتصاد را تقویت کنند؟ 

 1. Solidity 

زبان برنامه نویسی در حال اجرای Crypto-Economy

Solidity که توسط یک تیم پروژه اتریوم توسعه یافته است، جریان اصلی پشت شبکه شناخته شده اتریوم و بلاکچین های مرتبط است. این زبان هنوز هم پرکاربردترین زبان برنامه نویسی در صنعت بلاکچین است. 

 توسعه دهندگان آن را «curly brace language» به دلیل سبک نحوی آن می‌نامند، که از الگوی پرانتز فرفری برای بلوک های محصور پیروی می‌کند. در بیشتر موارد، Solidity یک زبان تایپ ایستا و شی گرا با نحو سطح بالا است. 

 با توجه به منحنی یادگیری صاف آن، اکثر برنامه نویسان آن را نقطه ورود خود به توسعه بلاکچین می‌دانند. علاوه بر این، مورد استفاده Solidity همه کاره است. پشتیبانی بی وقفه آن از ماشین مجازی اتریوم (EVM) یکی از ویژگی های قاتل آن است. 

 این امر آن را به یک انتخاب محبوب برای توسعه و استقرار قراردادهای هوشمند تبدیل می‌کند. مورد استفاده آن را در بسیاری از DApp ها و بلاکچین های مبتنی بر اتریوم مانند زنجیره هوشمند Binance، Tron، Polkadot و Avalanche خواهید دید. 

 2. Golang 

زبان برنامه نویسی در حال اجرای Crypto-Economy

Golang که Go نیز نامیده می‌شود توسط گوگل توسعه یافته است. سادگی و سطح بالای آن برخی از دلایلی است که توسعه دهندگان از Golang برای ساخت برنامه های پیچیده بومی استفاده می‌کنند. یکی از برجسته ترین پلتفرم های بلاکچین که تاکنون از Golang استفاده شده است GoCoin است، یک دروازه پرداخت مبتنی بر بیت‌کوین. 

 پشتیبانی Golang از موازی سازی، همزمانی و تخصیص حافظه، آن را به بهترین نقطه برای توسعه قراردادهای هوشمند، بهینه سازی عملکرد گره ها، و افزایش امنیت ذخیره سازی سرد – مورد استفاده برای کیف پول های رمزنگاری آفلاین، تبدیل می‌کند. 

 بسیاری از پروژه های مبتنی بر رمزارز از Golang صرفاً برای تنظیم قراردادهای پس زمینه استفاده می‌کنند، دیگران آن را با زبان ها و فناوری های دیگر ترکیب می‌کنند تا مقیاس شوند. Golang همچنین به Hyperledger Fabric، یک چارچوب بلاکچین برتر برای توسعه دفتر کل توزیع شده، قدرت می‌دهد. متاکوین و بلاکچین IBM از جمله پروژه های ساخته شده با استفاده از این چارچوب هستند. 

 در مورد پشتیبانی از اتریوم، Go-Ethereum یا Geth، یکی دیگر از مشتریان محبوب اتریوم مبتنی بر Go برای نوشتن داده ها در گره های بلاکچین و تعامل با قراردادهای هوشمند اتریوم است. 

 3. Rust 

نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow در سال 2022 نشان می‌دهد که Rust محبوب ترین زبان برنامه نویسی است. Rust به بسیاری از پروژه های مبتنی بر Solana نیرو می‌دهد و بخشی از پشته های برنامه نویسی است که توسط اکوسیستم های ارز دیجیتال از جمله Polkadot، Near و Elrond استفاده می‌شود. 

 مزیت آن برای توسعه دهندگان آینده و سهولت اجرای آن باعث می‌شود تا در توسعه رمزارز پیشرفت کند. اگرچه Rust سطح بالا و ساده است، اما از نظر حافظه کارآمد، از نظر نوع ایمن، سریع است و به طور یکپارچه با زبان های برنامه نویسی دیگر مانند C و C++ کار می‌کند. 

 شما می‌توانید برنامه های زنجیره ای را به سرعت با Rust توسعه دهید و در عین حال فضای بلوک را مدیریت کنید. این یکی از دلایل محبوبیت آن در بین توسعه دهندگان بلاکچین است. 

 با این حال به نظر می‌رسد یادگیری Solidity کمی ساده تر از Rust باشد. اما بسیاری از بلاکچین ها Rust را ترجیح می‌دهند تا از «copypasta» اجتناب کنند، جایی که برنامه نویسان کد قرارداد هوشمند موجود را کپی و جایگذاری می‌کنند، که ممکن است برخی از Dapp های مرتبط را با خلاقیت کم یا بدون خلاقیت باقی بگذارد. همیشه، ساخت آن در Rust نسبت به بسیاری از زبان ها آسانتر است، زیرا به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه های خود را به دلخواه تغییر دهند. 

 4. C++ 

توانایی C++ برای اجرای سیستم های تعبیه شده و برنامه های محاسباتی با کارایی بالا و پشتیبانی آن از برنامه نویسی شی گرا، چند رشته ای و چندشکلی زمان اجرا، آن را به زبان منتخب بسیاری از بلاکچین های برتر تبدیل کرده است. 

 اکوسیستم های برجسته از جمله بیتکوین، ریپل و لایت کوین، از ویژگی های ++C بهره می‌برند. برخی دیگر از زبان های برنامه نویسی حتی ویژگی های خود را از این زبان می‌گیرند.  ه عنوان مثال، Solc، کامپایلر Solidity، در C++ نوشته شده است. 

 اگرچه اکثر توسعه دهندگان بلاکچین ترجیح می‌دهند Dapp ها را با زبان های ساده ای مانند Rust و Solidity توسعه دهند، اما C++ یک انتخاب عالی برای ساختن چیزی از ابتدا است. 

 5. Ruby 

Ruby به دلیل اجرای پویای طبیعی مفاهیم برنامه نویسی پیچیده قابل توجه است. استفاده از آن در توسعه ارز دیجیتال حول اولویت بندی امنیتی و توانایی آن برای ترکیب با پروتکل های بلاکچین از قبل موجود، از جمله قراردادهای هوشمند اتریوم است. 

 یکی از ویژگی های اصلی آن این است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا به طور یکپارچه قسمت آن را تغییر دهند. به عنوان مثال، می‌توانید متن آن را در قالب های خواناتر کنید. Ruby نه تنها شی گرا است، بلکه هر بیت از زبان یک شی است. 

 Ruby توسعه دهندگان را به یک پارادایم خاص محدود نمی‌کند. این یک زبان چند پارادایم پشتیبانی شده است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا به جای معماری سختگیرانه، بر توسعه راه حل محور تمرکز کنند. 

 Ruby on Rails، یکی از برجسته ترین پلتفرم های مبادلات رمزنگاری، قدرت می‌دهد. 

 6. Erlng 

Erlang هم مقداری به اقتصاد ارز دیجیتال کمک می‌کند. Beam، ماشین مجازی Erlang، به توسعه دهندگان بلاکچین اجازه می‌دهد تا خلاقیت را در جایگزینی برای ماشین مجازی اتریوم کشف کنند. 

 همزمانی، نحو ساده، پشتیبانی از فرآیندهای سبک و پایداری Erlang به آن کمک می‌کند تا سیستم های پیچیده، از جمله DApps را تامین کند. مورد استفاده آن در رمزگذاری سرتاسر در برنامه های چت مانند WhatsApp و WeChat برای ایمن کردن گره های بلاکچین در DeFi و DApps قابل گسترش است. 

 زبان برنامه نویسی مشتق آن، Elixir، در راه حل های محبوب بلاکچین کاربرد پیدا کرده است. به عنوان مثال، ArcBlock، یک پلتفرم همه کاره راه حل های توسعه غیرمتمرکز، از Erlang به عنوان زبان اصلی توسعه خود استفاده می‌کند. Aeternity همچنین Elixir، مشتق شده از Erlang و Beam، ماشین اجرا Erlang را برای توسعه پروتکل بلاکچین اصلی خود ترکیب می‌کند. 

 7. Python 

توانایی Python در استفاده از سینتکس انسان پسند برای هماهنگی برنامه های پیچیده، آن را برای نوشتن برنامه های بلاکچین مناسب می‌کند. این شی گرا، همه منظوره، مدولار و از نظر یادگیری آسان است. بنابراین توسعه دهندگان جوان به راحتی پایگاه های کد موجود را انتخاب می‌کنند. 

 علاوه بر کمک به DApps در مصرف API های شخص ثالث، در توسعه قراردادهای هوشمند نیز عالی است. دارای بسیاری از کتابخانه های داخلی، از جمله الگوریتم های رمزنگاری مانندHashlib  و PyNaCl است. 

 Hyperledger Fabric، Neo و Steem نمونه هایی از بلاکچین هستند که پایتون را به پشته خود برای ساخت DApps و بلاکچین به عنوان یک سرویس اضافه کرده‌اند. برای تعامل با بلاکچین اتریوم، web3.py کتابخانه پایتون است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا DApps را با قراردادهای مبتنی بر اتریوم متصل کنند. 

 8. Vyper 

زبان برنامه نویسی در حال اجرای Crypto-Economy

Vyper یک زبان برنامه نویسی پایتونیک و قرارداد محور برای توسعه قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم است. Vyper نیز مانند Solidity به صورت یکپارچه در ماشین مجازی اتریوم کامپایل می‌شود. 

 از آنجایی که نحو Vyper به سبک پایتون نزدیک است، انتخاب آن برای توسعه دهندگانی که از پایتون می‌آیند نسبتا آسان است. Vyper اگرچه جدید است، اما برخی ویژگی ها را ارائه می‌کند که آن را به Solidity ترجیح می‌دهد. Solidity برای نوشتن قراردادهای ایمن نیز مفید است، اما این کار با Vyper ساده تر است، زیرا دارای ویژگی های داخلی است که امنیت را افزایش می‌دهد. 

 به عنوان مثال، در هنگام محاسبه مصرف گاز سفارشی، انعطاف پذیری را فراهم می‌کند. توانایی بارگذاری بیش از حد و پشتیبانی از حلقه بی نهایت، امنیت کلی عملکرد گاز را افزایش می‌دهد. 

 برنامه نویسی، بلاکچین را سیم کشی می‌کند 

 مانند وب معمولی، برنامه های غیرمتمرکز، سازمان های مستقل و امور مالی فضای رمزارز را کنار هم نگه می‌دارند. این فناوری ها هر چقدر هم پیچیده باشند، فقط به طور مستقل تکامل نمی‌یابند. برخی از افراد در پشت درب کار می‌کنند و منطق عملیات را با این زبان های برنامه نویسی تغییر می‌دهند. 

 اگر قصد پیوستن به قطار توسعه دهندگانی که رمزارز را کدنویسی می‌کنند دارید، هرگز دیر نیست. هنوز شک دارید؟ شاید بخواهید برخی از مزایای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بلاک چین را ببینید. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *