0

6 علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال

علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال
بازدید 629

بازار کریپتو بی ثبات است، همه ما این را می دانیم. اما چه عواملی در نوسانات قیمت کریپتو نقش دارند؟ علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

بازارهای کریپتو می توانند نوسان داشته باشند. از زمان پیدایش، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم شاهد جهش ‌ها و افت‌ های عظیم در ارزش خود بوده‌اند – گاهی حتی در عرض چند دقیقه – و بسیاری از سرمایه ‌گذاران را به گونه ای متعجب کرده اند که آنها به این فکر می‌ کنند که اصلاً چگونه چنین نوسانی ممکن است رخ دهد. 

نوسانات کریپتو مشکلی است که بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نگران آن هستند. اما چرا شاهد نوسانات قیمت بیت کوین و سایر سکه ها هستیم؟ چرا بازار کریپتو اینقدر بی ثبات است؟ 

دلایل پشت نوسانات بازار ارزهای دیجیتال 

ارزهای رمزنگاری یا دیجیتال آینده پول هستند. آنها حالت های سریع و امن تراکنش هایی هستند که مستعد هیچ گونه کنترل یا دخالت دولت نیستند. در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار جهانی کریپتو 1.2 تریلیون دلار است که حدودا -39 درصد از سال 2021 تغییر کرده است. 

کریپتو یک طبقه دارایی سرمایه گذاری با ریسک و بازده بالا است و تجارت آن نیازمند تجزیه و تحلیل و درک زیادی از فناوری اساسی و محرک های بازار است. 

ارزهای دیجیتال از نظر طراحی نوسان دارند. بازارهای ارزهای دیجیتال به شدت سوداگرانه هستند و هیچ رژیم نظارتی مشخصی برای تجارت آنها وجود ندارد. بنابراین، ارزهای دیجیتال با نرخ غیرقابل پیش ‌بینی‌ تری نسبت به سهام و اوراق قرضه معامله می‌شوند. این غیرقابل پیش بینی بودن بسته به دیدگاه سرمایه گذار می تواند یک چیز خوب یا یک چیز بد باشد. به عنوان مثال، اگر بیت کوین را زمانی که در سال 2011 20 دلار بود خریداری کردید و آن را تا زمانی که در سال 2017 به 20000 دلار رسید حفظ کردید، 1000 برابر بازده داشتید! 

از سوی دیگر، اگر بیت کوین را در زمانی که 10951 دلار در سال 2018 بود خریداری کردید و در سال 2019 آن را به قیمت 3847 دلار فروختید، تقریباً 70 درصد از سرمایه خود را از دست داده اید. این سوال پیش می‌آید: چه عواملی در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارند؟ 

1.علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال: عرضه و تقاضا 

برای درک نوسانات ارزهای دیجیتال، مهم است که بدانیم با خرید بیشتر افراد و ادامه روند استخراج برای تولید سکه های جدید، عرضه آنها چگونه تغییر می کند. وقتی افراد بیشتری بخواهند بیت کوین یا اتریوم بخرند، ارزش آن سکه ها افزایش می یابد زیرا تقاضا افزایش یافته است. افزایش تقاضا و عرضه محدود سکه ها (فقط 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت) باعث افزایش قیمت می شود زیرا افراد بیشتری نسبت به خرید آنها تمایل به خرید دارند. 

با افزایش مقدار سکه های موجود، قیمت آن سکه ها کاهش می یابد زیرا افراد بیشتری انگیزه خرید آنها را خواهند داشت و تعداد بیشتری از آنها مایل به فروش آنها خواهند بود. بنابراین، بازار رقابتی تر می شود و ممکن است قیمت ها در نتیجه کاهش یابد. 

به همین دلیل است که ارزهای رمز پایه ای که تعداد زیادی سکه در گردش دارند، قیمت کمتری نسبت به ارزهای رمزپایه ای که تعداد سکه های زیادی در گردش ندارند، تجربه می کنند. این به این دلیل است که وقتی سکه‌ های بیشتری در بازار وجود دارد (به معنی تقاضای کمتر)، قیمت پایین می ‌آید و این یکی از دلایلی است که بعید است Dogecoin هرگز به 1 دلار برسد. این نه تنها در مورد ارزهای دیجیتال بلکه در مورد سهام و سایر ابزارهای مالی نیز صدق می کند. 

2.علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال: حدس و گمان و هیاهو 

یکی از عوامل اصلی که در نوسانات قیمت کریپتو نقش دارد، سفته بازی و هیاهو است. هنگامی که یک ارز دیجیتال جدید راه اندازی می شود، معمولاً هنگامی که مردم برای اولین بار درباره آن می شنوند، هیجان اولیه را تجربه می کند. این اغلب باعث می شود مردم برای خرید و فروش سکه جدید عجله کنند که قیمت را به سطوح ناپایدار می رساند. 

هنگامی که مردم ارزش سکه را بیش از حد ارزیابی می کنند و پول خود را از دست می دهند، هیاهو و سفته بازی از بین می رود و در نهایت منجر به سقوط قیمت با ترکیدن حباب می شود. این کاملاً معمول است که ارزهای دیجیتال جهش های بزرگی را تجربه می کنند و سپس در نتیجه از کار می افتند. افراد تاثیر گذار و افراد مشهور نیز در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارند. به عنوان مثال، Dogecoin پس از ظهور SNL ایلان ماسک در می 2021، 91 درصد سقوط کرد. 

3.علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال: هزینه تولید 

هزینه تولید توکن ها به دو عامل اصلی بستگی دارد: هش ریت شبکه و مصرف برق شبکه. در یک سیستم اثبات کار مانند آنچه در بیت ‌کوین و اتریوم استفاده می‌شود، استخراج ‌کنندگان برای حل مسائل پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند تا با توکن‌ های جدید پاداش بگیرند. هرچه رقابت برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص بیشتر باشد، استخراج آن دشوارتر است و ادامه استخراج آن برای ماینرها سود کمتری خواهد داشت. 

ماینرها از نظر تئوری می ‌توانند متوقف شوند و زمانی که تلاش‌های ماینینگ آنها دیگر به ثمر نمی ‌رسد، به ارز دیجیتال دیگری روی بیاورند. با این حال، این باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌ مدت در قیمت‌های ارزهای دیجیتال می‌شود، زیرا ماینرها به توکن‌های سودآورتر روی می‌آورند یا توکن‌ها را برای مدت طولانی ‌تری نگه می‌دارند. این نوسان حتی ممکن است بر موفقیت بلند مدت برخی از توکن‌ها تأثیر بگذارد و باعث شود آنها در طول زمان سهم بازار را از دست بدهند. 

در نتیجه، با افزایش هزینه‌ های استخراج، ارزش ارز دیجیتال افزایش یافته است. اگر ارزش ارزی که استخراج می‌کنند به اندازه کافی برای پوشش هزینه ‌هایشان کافی نباشد، ماینرها به استخراج ادامه نخواهند داد. استخراج بیت کوین یک نمونه بارز است که قیمت آن برای ماینرها تنظیم می شود. 

4.علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال: رقابت 

هزاران ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که هر روز پروژه ها و توکن های جدیدی راه اندازی می شوند. با این حال، زمانی که رقابت بیش از حد شدید شود، می‌تواند با کاهش ارزش همه ارزهای دیجیتال، از جمله بیت ‌کوین و اتریوم، منجر به کاهش قیمت ‌ها شود. 

5.علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال: مقررات و الزامات قانونی 

یکی از عواملی که باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می شود، نوسانات دولت ها در سراسر جهان است که به نظر می رسد در حال سرکوب ارزهای دیجیتال هستند. به عنوان مثال، چین در سپتامبر 2017، عرضه اولیه سکه (ICO) را ممنوع کرد و تجارت تعدادی از ارزهای دیجیتال را متوقف کرد. این امر باعث شد که قیمت بیت کوین طی یک دوره به میزان قابل توجهی کاهش یابد. 

6.علت کلیدی بی ثباتی بازار ارزهای دیجیتال: نهنگ های ارزهای دیجیتال 

نهنگ‌ های کریپتو دارندگان بزرگ ارزهای دیجیتال هستند. آنها معمولاً مقادیر زیادی ارز دیجیتال و پول در معرض خطر دارند و می توانند با خرید یا فروش مقادیر زیادی ارز دیجیتال بازار را به طور قابل توجهی حرکت دهند. به عنوان مثال، اگر یک نفر صاحب چهارمین کیف پول بیت کوین بزرگ در جهان باشد و تصمیم بگیرد که می خواهد مقداری از بیت کوین خود را نقد کند، این می تواند باعث شود که قیمت بیت کوین در کوتاه مدت به طور قابل توجهی نوسان کند. 

نهنگ‌ های ارزها می‌توانند قیمت‌ های کریپتو را دستکاری کنند، صرف نظر از ارز دیجیتال، چه بیت ‌کوین، اتریوم، دوج ‌کوین یا غیره. 

آینده ارزهای دیجیتال 

بازار نزولی در سال 2022 باعث شده است که بسیاری از افراد در صنعت ارزهای دیجیتال، دوام ارزهای دیجیتال را به طور کلی زیر سوال ببرند. در حالی که برخی از حامیان کریپتو بر این باورند که بازارها در نهایت تثبیت خواهند شد و ارزهای دیجیتال به مرور زمان به ارزش خود ادامه خواهند داد، برخی دیگر نسبت به آینده ارزهای دیجیتال به طور کلی بدبین هستند. 

در نهایت، تنها زمان نشان خواهد داد که آیا ارزهای دیجیتال به پتانسیل کامل خود به عنوان یک ارز و روش پرداخت جهانی دست پیدا خواهند کرد یا اینکه فناوری زیربنایی آنها به بن بست تکنولوژیک کشیده خواهد شد. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *