0

6 دسته اصلی ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد

ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد
بازدید 528

آیا می دانستید که هر ارز رمزنگاری شده در یک دسته کاربری خاص قرار می گیرد؟ حتی برخی از آنها دسته های چندگانه بیشتری را پوشش می دهند! 

ارزهای دیجیتال به یک کلاس محبوب از دارایی های دیجیتال تبدیل شده اند که می توانند ذخیره، استفاده و مبادله شوند. این دارایی های دیجیتال با ابزارهای مالی سنتی مانند طلا یا سهام متعلق به شرکت ها یکسان نیستند. در عوض، ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتالی هستند که از رمزگذاری برای حفظ ارزش خود استفاده می کنند و جعل آنها را دشوار می کنند. 

ارزهای رمزپایه نیز نوسان دارند، که آنها را به یک گزینه سرمایه گذاری جالب تبدیل می کند. این سؤال را ایجاد می کند: ارزهای دیجیتال برای چه چیزی خوب هستند؟ پاسخ به نوع ابزاری که از ارز دیجیتال خود می خواهید بستگی دارد. 

1. فروشگاه ارزهای دیجیتال با ارزش 

ذخیره ارزش هر کالا/دارایی است که قدرت خرید خود را در آینده حفظ می کند و می تواند به راحتی با چیز دیگری مبادله شود. در فضای رمزنگاری، چند ارز دیجیتال با هدف اصلی پول طراحی شدند. در طول سال‌ها، آنها تکامل یافته ‌اند و می ‌توانند مانند طلا یا املاک و مستغلات به عنوان ذخیره‌ای از ارزش استفاده شوند. دو ارز دیجیتال اصلی که در این دسته قرار می گیرند بیت کوین و لایت کوین هستند. 

بیت کوین در حال حاضر محبوب ترین ارز دیجیتال است. این مدت طولانی است که وجود داشته است و مردم به خرید آن با هدف افزایش ارزش بیت کوین عادت کرده اند. 

بیت کوین نشان داده است که می توان در طول زمان از آن برای کسب بازده بهتر استفاده کرد. با بازده سالانه 230 درصد در دهه گذشته، ده برابر بهتر از NASDAQ 100 عمل کرده است. بیت کوین همچنین دارای عرضه محدود 21 میلیون توکن است که به این معنی است که به دلیل عرضه محدود، همیشه تقاضا برای آن وجود خواهد داشت. 

لایت کوین برای تکمیل بیت کوین با ارائه ابزار سریع تر به کاربران برای تراکنش پول از طریق اینترنت ایجاد شد. در نتیجه، لایت کوین اغلب به عنوان “نقره دیجیتال” در مقایسه با بیت کوین که به عنوان “طلای دیجیتال” در نظر گرفته می شود، شناخته می شود. 

لایت کوین به عنوان یک هارد فورک از بلاک چین بیت کوین ایجاد شده است و شباهت های زیادی در نحوه عملکرد آن دارد، از جمله اینکه به عنوان یک ذخیره کننده ارزش عمل می کند. لایت کوین یک ارز تورم زا است و به دلیل نقدینگی جهانی و عرضه محدود، طی سال‌ها شاهد افزایش قیمت بوده است. 

2.ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد: پروتکل/ارزهای رمزنگاری مبادله 

سکه های سطح پروتکل، ارزهای رمزپایه ای هستند که دارای یک بلاک چین سفارشی هستند. این پروتکل ها امکان عملکرد برنامه ها را فراهم می کند و امنیت و دسترسی به بلاک چین را فراهم می کند. 

برخی از ارزهای دیجیتال فقط پروتکل هستند و بلاک چین را تنها هدف خود می کنند و برخی دیگر صرافی هایی هستند که توکن های خود را ارائه می دهند. صرافی ها پلتفرم هایی هستند که به کاربران امکان خرید یا فروش ارزهای رمزنگاری شده برای ارزهای فیات مانند USD یا EUR را می دهند. این شبکه‌های پروتکل راه‌هایی را برای کسب بازده از طریق شرط‌بندی با الگوریتم‌های اثبات سهام (POS) ارائه می‌کنند. 

یک مثال کلیدی از ارزهای دیجیتال پروتکل/مبادله، Build and Build (BNB) است که قبلاً بایننس کوین نامیده می شد (و هنوز هم اغلب به آن اشاره می شود). BNB یک ارز دیجیتال است که بر روی یک بلاک چین سفارشی به نام BNB Chain ساخته شده است. BNB توکن بلاک چین است که به تراکنش ها در زنجیره BNB قدرت می دهد. تمام اقدامات روی بلاک چین نیاز به پردازش توکن های BNB دارند که BNB را به بخشی ضروری از هر اتفاقی که در زنجیره BNB روی می دهد تبدیل می کند. 

نوع دیگری از ارزهای دیجیتال پروتکل/مبادله، کرونوس (CRO) است که دارای بلاک چین سفارشی و ارز دیجیتال بومی خود است. نمونه های دیگر در این دسته عبارتند از Polkadot (DOT)، Reef Chain (REEF) و Okex (OKB). 

3.ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد: ارزهای دیجیتال بازی/NFT 

بازی و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال امروزی هستند. آنها برای استفاده در بازی ها و برنامه های آنلاین طراحی شده اند. به عنوان مثال، یک توکن NFT بازی می تواند نشان دهنده مالکیت اقلام مجازی یا دارایی های دیجیتال در برنامه های بازی باشد. 

این دارایی های دیجیتال دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و نمی توان آنها را شبیه سازی یا شبیه سازی کرد. NFT ها معمولاً بر روی اتریوم ساخته می شوند، اگرچه بلاک چین های دیگری نیز برای این منظور استفاده شده است – ما بهترین سایت ها را برای برش NFT ها بررسی کرده ایم. 

ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد

یک مورد محبوب در مورد توکن بازی/NFT، Axie Infinity (AXS) است. Axie Infinity یک بازی مبتنی بر NFT است که به دلیل اقتصاد مجازی در بازی شناخته شده است. بازیکنان حیوانات خانگی دیجیتال معروف به Axies را جمع آوری و مبادله می کنند. Axie Infinity (AXS) همچنین در صرافی های اصلی قابل معامله است که آن را منحصر به فرد می کند. 

انواع دیگر توکن های Gaming/NFT عبارتند از Enjin (ENJ)، Chiliz (CHZ)، Gala (GALA)، The Sandbox (SAND) و Dencentraland (MANA). 

4.ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد: قراردادهای هوشمند رمزارزها 

قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که خود اجرا می شوند و می توان از آنها برای انجام معاملات استفاده کرد. آنها نوعی کد برنامه هستند که مستقیماً روی بلاک چین اجرا می شوند و نیازی به پردازش قرارداد توسط هر شخص ثالثی را از بین می برند. به این ترتیب، قراردادهای هوشمند امکان اجرای خودکار توافقات بین دو یا چند طرف را به روشی شفاف و قابل تأیید می‌دهند. 

MakerDAO یک پلتفرم نرم افزاری غیرمتمرکز است و توکن Maker (MKR) آن نمونه کاملی از یک ارز دیجیتال قرارداد هوشمند است. Maker (MKR) توکن حاکمیتی MakerDAO است که به کاربران اجازه می دهد تا استیبل کوین DAI را صادر و مدیریت کنند. توکن های MKR برای حق رای در توسعه پروتکل Maker مورد نیاز است. 

Polymath (POLY) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال موج ‌آفرین در دسته قراردادهای هوشمند است. Polymath (POLY) پلتفرمی را ارائه می دهد که به سرمایه گذاران تایید شده اجازه می دهد تا با استفاده از استاندارد Polymath ST-20 در ارائه توکن اوراق بهادار (STOs) شرکت کنند. 

ارزهای دیجیتال بیشتر در این دسته عبارتند از Miota (IOTA) و Stellar (XLM). این توکن‌ها را می‌توان برای پروتکل‌های حاکمیتی، سیستم‌های سپرده خودکار و بازارهایی که از قراردادهای هوشمند برای تسهیل تبادل کالا یا خدمات استفاده می‌کنند، استفاده کرد. 

5. حریم خصوصی ارزهای دیجیتال 

ارزهای رمزنگاری شده که بر حریم خصوصی متمرکز هستند اشکال و اشکال مختلفی دارند. رمزارزهای حریم خصوصی، تراکنش های ناشناس و خصوصی را فعال می کنند. این سکه ها/توکن ها برای استفاده یا تجارت با آنها به اطلاعات شخصی نیاز ندارند. 

مونرو (XMR) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با فناوری‌های تقویت‌کننده حریم خصوصی است که تراکنش‌ها را برای دستیابی به ناشناس بودن و قابلیت تعویض پنهان می‌کند. این امر رمزگشایی تراکنش‌های کاربر Monero، موجودی کیف پول و فعالیت‌های تجاری را بسیار سخت می‌کند. در نتیجه، این ارز دیجیتال حریم خصوصی سطح بعدی را ارائه می دهد. 

Zcash (ZEC) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی است. از رمزنگاری سطح پیشرفته برای ارائه حریم خصوصی پیشرفته برای کاربران خود استفاده می کند. Zcash بر اساس کدهای بیت کوین است و شباهت هایی دارد، مانند عرضه ثابت 21 میلیون توکن. 

ارزهای دیجیتال مبتنی بر حریم خصوصی بیشتر عبارتند از Secret (SCRT)، Dash (DASH)، Decred (DCR)، Dusk Network (DUSK) و Verge (XVG). 

6. ارزهای دیجیتال فین تک 

این دسته بندی نهایی بر روی ارزهای دیجیتال متمرکز است که از فناوری بلاک چین برای ایجاد برنامه های کاربردی و محصولات مالی جدید استفاده می کنند. 

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، در صدر فهرست ارزهای دیجیتال در فین تک قرار دارد. بلاک چین آن برای ایجاد ارز (اتر) استفاده شده است و همچنین به عنوان یک پلتفرم ساختمانی برای تعداد زیادی از برنامه های غیرمتمرکز عمل می کند. 

سولانا یک بلاک چین دیگر با ویژگی های مالی و فناوری است. این یک بلاک چین با عملکرد بالا با یک ارز بومی به نام SOL است. این برنامه از توسعه دهندگان در سراسر جهان در ایجاد برنامه های رمزنگاری با زیرساخت بلاک چین مقیاس پذیر خود پشتیبانی می کند. 

ارزهای دیجیتال بیشتر در دسته فین‌تک: Polygon (MATIC)، Algorand (ALGO)، Fantom (FTM)، Avalanche (AVAX)، Cosmos (ATOM) 

طبقه بندی ارزهای دیجیتال هنوز در حال تکامل است 

روش‌های متعددی برای دسته‌بندی ارزهای دیجیتال وجود دارد، و توجه به این نکته مهم است که برخی از ارزهای رمزنگاری شده موجود در این دسته‌ها می‌توانند در بیش از یک نوع دسته قرار گیرند. با این وجود، با تکامل فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال و کشف موارد استفاده جدید، طبقه‌بندی‌های بیشتری برای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شود. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *