0

ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین

ارز دیجیتال های مهم غیر از بیت کوین
بازدید 837

در این مقاله به ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین، خواهیم پرداخت. 

بیتکوین نه تنها یک روند ساز بوده است بلکه به دنبال آن موجی از ارز های دیجیتال بر پایه یک شبکه همتا به همتای غیر متمرکز ایجاد شده است.

همچنین بیتکوین استاندارد واقعی برای ارز های دیجیتال تبدیل شده است و تقدیم به یک منبع الهام بخش برای رشد سایر ارز ها شده است. 

نکات کلیدی: 

  • رمزارز شکلی از توکن‌ های دیجیتال یا «سکه‌ ها» است که در یک پلتفرم توزیع ‌شده و غیرمتمرکز به نام بلاکچین وجود دارد. 
  • بیتکوین از نظر ارزش بازار، پایگاه کاربران و محبوبیت همچنان در صدر لیست ارز های دیجیتال پیشرو است. 
  • سایر ارز های دیجیتال مانند اتریوم به ایجاد سیستم های مالی غیر متمرکز (DeFi) کمک می کنند. 
  • برخی آلتکوین ها دارای ویژگی های جدید تری، مانند توانایی انجام تراکنش های بیشتر در ثانیه یا استفاده از الگوریتم های اجماع مختلف مانند اثبات سهام نسبت به بیتکوین هستند. 

رمزارز چیست؟ 

قبل از اینکه نگاهی دقیق‌ تر به جایگزین ‌های بیتکوین (BTC) بیندازیم، اجازه دهید به عقب برگردیم و به طور خلاصه منظورمان از عبارات ارز دیجیتال و آلت‌کوین را بررسی کنیم.

یک ارز دیجیتال، به طور کلی، پول مجازی یا دیجیتالی است که به شکل توکن یا «سکه» مبادله می‌شود. اگرچه برخی از ارز های دیجیتال با کارت ‌های اعتباری یا پروژه‌ های دیگر وارد دنیای فیزیکی شده‌اند، اما اکثریت آنها کاملاً مجازی هستند. 

«کریپتو» در ارز های دیجیتال به رمزنگاری پیچیده اشاره دارد که امکان ایجاد و پردازش ارز های دیجیتال و تراکنش ‌های آنها را در سیستم ‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند.

در کنار این ویژگی مهم «کریپتو» یک تعهد مشترک به تمرکز زدایی است. ارز های دیجیتال معمولاً به‌ عنوان کد توسط تیم‌ هایی ایجاد می‌شوند که مکانیسم ‌هایی را برای صدور و کنترل ایجاد می‌کنند. 

ارز های دیجیتال تقریباً همیشه به گونه ‌ای طراحی می‌شوند که از دستکاری و کنترل دولت ها در امان باشند، اگرچه با محبوبیت بیشتر این جنبه اساسی صنعت مورد انتقاد قرار گرفته است. ارز های دیجیتالی که پس از بیتکوین مدل ‌سازی شده‌اند، در مجموع آلتکوین و در برخی موارد شیتکوین نامیده می‌شوند.

این ارز ها اغلب سعی کرده‌اند خود را به ‌عنوان نسخه‌ های اصلاح ‌شده یا بهبود یافته بیتکوین معرفی کنند. اگرچه برخی از این ارز ها ممکن است ویژگی ‌های چشمگیری داشته باشند که بیتکوین ندارد، اما سطح امنیتی شبکه ‌های بیتکوین فاصله ی زیادی با امنیت آلتکوین ها دارد. 

در ادامه، برخی از مهم ترین ارز های دیجیتال به جز بیتکوین را بررسی می کنیم. این نکته را باید بگوییم که مقاله ی پیشروی شما یک لیست کامل و جامع است.

تا این لحظه حدود ۱۰ هزار ارز دیجیتال و توکن بوجود آمده است که البته اکثر آنها در مبادلات جایی ندارند. با این حال ما از میان آنها، معتبرترین ها را انتخاب و بررسی کردیم. 

حوزه ارز های دیجیتال همیشه در حال گسترش است و توکن بزرگ بعدی ممکن است همین فردا منتشر شود. اگرچه بیتکوین به طور گسترده به عنوان یک پیشگام در دنیای ارز های دیجیتال شناخته می شود، اما تحلیلگران رویکردهای بسیاری را برای ارزیابی توکن های غیر از BTC اتخاذ می کنند.

برای مثال، تحلیلگران اهمیت زیادی برای رتبه بندی سکه ها نسبت به یکدیگر از نظر ارزش بازار قائل شوند. ما این نکته را در لیست خود لحاظ کرده‌ایم، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که در انتخاب ارز های این لیست به آنها توجه شده است. 

انواع آلتکوین ها 

ارز های دیجیتالی رمزنگاری شده 

ارز های دیجیتال برای پرداخت هزینه، انتقال ارزش (مشابه پول دیجیتال) در شبکه غیرمتمرکز در نظر گرفته شده اند. بسیاری از آلتکوین ‌ها به این روش طبقه ‌بندی می‌شوند و گاهی اوقات ممکن است توکن ‌های ارزش نامیده شوند. 

توکن ها 

توکن ‌های مبتنی بر بلاکچین نیز وجود دارند که هدفی متفاوت از پول دارند. یک مثال می تواند توکنی باشد که به عنوان بخشی از پیشنهاد اولیه سکه (ICO) که نشان دهنده سهمی در یک پروژه بلاکچین یا مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، صادر شده است.

اگر توکن ها به ارزش شرکت یا پروژه مرتبط باشند، میتوان آنها را توکن های امنیتی نامید (مانند اوراق بهادار سهام، نه ایمنی). 

توکن های دیگر کاربرد هایی یا عملکرد خاصی دارند. برای مثال عبارتند از توکن‌ های Storj، که به افراد امکان می‌دهد فایل‌ ها را در یک شبکه غیرمتمرکز به اشتراک بگذارند، یا Namecoin که سرویس سیستم نام دامنه غیرمتمرکز (DNS) را برای آدرس‌ های اینترنتی ارائه می‌دهد. اینها به عنوان توکن‌ های ابزار شناخته می‌شوند. 

امروزه بسیاری از کاربران کریپتو این تفاوت ‌ها را درک می‌کنند، در حالی که معامله ‌گران و سرمایه ‌گذاران تازه کار ممکن است متوجه این تفاوت ها نشوند، زیرا همه توکن ها در صرافی ‌ها به روشی مشابه معامله می‌شوند. 

1. اتریوم (ETH) 

اتریوم (ETH) 
اتریوم (ETH) 

اولین جایگزین بیتکوین در فهرست ما، اتریوم (ETH) است، یک پلتفرم نرم ‌افزاری غیرمتمرکز که قراردادهای هوشمند و برنامه‌ های غیرمتمرکز (dApps) را قادر می‌سازد بدون هیچ گونه خرابی، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث ساخته و اجرا شوند.

هدف اتریوم ایجاد مجموعه ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هر کسی در جهان می تواند آزادانه به آن دسترسی داشته باشد، صرف نظر از ملیت یا قومیت. کاربران دارای شناسه می توانند به حساب های بانکی، وام ها، بیمه یا انواع محصولات مالی دیگر دسترسی داشته باشند. 

برنامه های کاربردی در اتریوم بر روی ETH، رمز خاص پلتفرم آن اجرا می شوند. اتر (ETH) مانند وسیله نقلیه ای برای حرکت در پلتفرم اتریوم است و بیشتر توسط توسعه دهندگانی که به دنبال توسعه و اجرای برنامه های کاربردی در داخل اتریوم هستند، یا سرمایه گذارانی که به دنبال خرید ارز های دیجیتال با استفاده از اتر هستند، استفاده میشود. اتر که در سال 2015 راه اندازی شد، در حال حاضر پس از بیتکوین دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است، اگرچه با اختلاف قابل توجهی عقب تر است. 

در سال 2014، اتریوم پیش فروش اتر را راه اندازی کرد که با استقبال چشمگیری مواجه شد. این کار به آغاز عصر ICO کمک کرد. طبق گفته ‌های اتریوم، میتوان از آن برای «رمزگذاری، غیرمتمرکز کردن، ایمن ‌سازی و تجارت تقریباً هر چیزی» استفاده کرد.

پس از حمله به سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) در سال 2016، اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) تقسیم شد. 

در دسامبر 2020، اتریوم الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر داد. با این حرکت قصد دارد به شبکه اتریوم اجازه دهد با انرژی بسیار کمتر و سرعت تراکنش بهبود یافته به کار خود ادامه دهد. PoS به مشارکت ‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تا اتر خود را در شبکه «سهم» کنند.

این فرآیند به ایمن سازی شبکه و پردازش تراکنش های رخ داده کمک می کند. کسانی که این کار را انجام می‌دهند، اتر پاداش می‌گیرند. این جایگزینی برای مکانیسم PoW بیتکوین است که به موجب آن استخراج ‌کنندگان، بیتکوین ‌های بیشتری را برای پردازش تراکنش‌ ها دریافت می‌کنند. 

 2. لایت کوین (LTC) 

لایت کوین (LTC) 
لایت کوین (LTC) 

لایت کوین (LTC) که در سال 2011 راه اندازی شد، یکی از اولین ارز های دیجیتالی بود که راه بیتکوین را دنبال کرد و اغلب از آن به عنوان “نقره در برابر طلای بیتکوین” یاد می شود. این ارز توسط Charlie Lee، فارغ التحصیل MIT و مهندس سابق گوگل ایجاد شد. 

لایت کوین مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود و از PoW برای رمزگذاری استفاده می کند که می تواند با کمک واحدهای پردازش مرکزی (CPU) رمزگشایی شود. اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات مانند بیتکوین است، اما نرخ تولید بلاک سریع تری دارد و در نتیجه زمان تایید تراکنش سریع تری را ارائه می دهد. 

به غیر از توسعه دهندگان، تعداد فزاینده ای از بازرگانان وجود دارد که لایت کوین را دنبال می‌کنند. از فوریه 2022، لایت کوین دارای ارزش بازار 9.3 میلیارد دلار و ارزش هر توکن در حدود 135 دلار است که آن را به بیست و یکمین ارز دیجیتال بزرگ در جهان تبدیل می کند. 

3. ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین: کاردانو (ADA) 

کاردانو (ADA) 
کاردانو (ADA) 

Cardano (ADA) یک ارز رمزنگاری شده «اثبات سهام» است که با رویکردی مبتنی بر تحقیق توسط مهندسان، ریاضی‌دانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شده است.

 این پروژه توسط چارلز هاسکینسون، یکی از پنج بنیانگذار اولیه اتریوم، تأسیس شد. پس از اختلاف نظری که با سایر بنیان گذاران اتریوم پیدا کرد، از آنها جدا شد و کاردانو رو راه اندازی کرد. 

تیم پشتیبان کاردانو، بلاکچین خود را از طریق آزمایش ‌های گسترده و تحقیقات بررسی شده ایجاد کرد. محققان بیش از 120 مقاله در مورد فناوری بلاکچین در طیف وسیعی از موضوعات نوشته اند. این تحقیق ستون فقرات کاردانو است. 

با توجه به این فرآیند پیچیده، به نظر می‌رسد Cardano در میان همتایان خود در PoS و همچنین سایر ارز های دیجیتال بزرگ متمایز است.

به کاردانو لقب «قاتل اتریوم» نیز داده شده است، زیرا گفته می‌شود بلاکچین آن توانایی بیشتری نسبت به رقیب دارد. گفته می شود، کاردانو هنوز در مراحل اولیه خود است. اگرچه اتریوم را در مدل اجماع PoS شکست داده است، اما هنوز از نظر برنامه های DeFi راه درازی در پیش دارد. 

کاردانو قصد دارد با ایجاد محصولات DeFi مشابه اتریوم و همچنین ارائه راه‌ حل‌ هایی برای قابلیت همکاری زنجیره ‌ای، تقلب در رأی‌ دهندگان و ردیابی قراردادهای قانونی و موارد دیگر، سیستم عامل مالی برتر جهان باشد.

تا فوریه 2022، کاردانو دارای ششمین ارزش بازار بزرگ با 38.5 میلیارد دلار است و یک ADA با حدود 1.20 دلار معامله می شود. 

 4. ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین: پولکادات (DOT) 

 پولکادات (DOT) 
پولکادات (DOT) 

پولکادات (DOT) یک ارز دیجیتال PoS منحصر به فرد است که هدف آن ارائه قابلیت همکاری در میان سایر بلاکچین ها است. پروتکل آن برای اتصال بلاکچین های دارای مجوز و بدون مجوز طراحی شده است تا به سیستم ها اجازه دهد با هم زیر یک سقف کار کنند.

جزء اصلی Polkadot زنجیره رله آن است که امکان همکاری شبکه های مختلف را فراهم می کند. همچنین به پاراچین ها یا بلاکچین های موازی با توکن های بومی خود برای موارد استفاده خاص اجازه می دهد. 

تفاوت Polkadot با Ethereum این است که به جای ایجاد dApps در Polkadot، توسعه دهندگان می توانند پاراچین خود را ایجاد کنند و در عین حال از امنیتی که زنجیره Polkadot قبلاً دارد نیز استفاده کنند.

با اتریوم، توسعه ‌دهندگان می‌توانند بلاکچین ‌های جدیدی ایجاد کنند، اما باید تدابیر امنیتی خود را ایجاد کنند، که می‌تواند پروژه‌ های جدید و کوچک ‌تر را در برابر حملات تهدید کند، زیرا هر چه بلاکچین بزرگ ‌تر باشد، امنیت بیشتری دارد. این مفهوم در Polkadot به عنوان امنیت مشترک شناخته می شود. 

Polkadot توسط Gavin Wood، یکی دیگر از بنیانگذاران اصلی پروژه Ethereum که نظرات متفاوتی در مورد آینده پروژه داشت، ایجاد شد. از فوریه 2022، پولکادات دارای ارزش بازار تقریباً 24.5 میلیارد دلار است و یک DOT با قیمت 22.60 دلار معامله می شود. 

5. بیتکوین کش (BCH) 

بیتکوین کش (BCH) 
بیتکوین کش (BCH) 

بیتکوین کش BCH جایگاه مهمی در تاریخ آلتکوین ها دارد زیرا یکی از اولین و موفق ترین هاردفورک های بیتکوین است. در دنیای ارز های دیجیتال، یک فورک در نتیجه بحث‌ ها و مشاجرات بین توسعه ‌دهندگان و استخراج ‌کنندگان اتفاق می‌افتد.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارز های دیجیتال، تغییرات عمده در کد رمز یا سکه در دست باید به دلیل اجماع عمومی انجام شود. مکانیسم این فرآیند با توجه به ارز دیجیتال خاص متفاوت است. 

وقتی جناح ‌های مختلف نمی‌توانند به توافق برسند، گاهی اوقات ارز دیجیتال تقسیم می‌شود و زنجیره اصلی به کد اصلی خود وفادار می‌ماند و زنجیره جدید کار خود را به عنوان نسخه جدیدی از سکه قبلی و با تغییراتی در کد آن، آغاز می‌کند. 

BCH فعالیت خود را در آگوست 2017 در نتیجه یکی از این انشعابات آغاز کرد. بحثی که منجر به ایجاد BCH شد با موضوع مقیاس پذیری ارتباط داشت.

شبکه بیتکوین محدودیتی در اندازه بلوک ها دارد:  BCHاندازه بلوک را از 1 مگابایت به 8 مگابایت افزایش می‌دهد، با این ایده که بلوک‌ های بزرگ ‌تر می‌توانند تراکنش های بیشتری را در خود نگه دارند و بنابراین سرعت تراکنش افزایش می‌یابد. 

در فوریه 2022، BCH دارای ارزش بازار حدود 6.5 میلیارد دلار و ارزش هر توکن 340.19 دلار است. 

 6. ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین: استلار Stellar (XLM) 

استلار Stellar (XLM) 
استلار Stellar (XLM) 

Stellar (XLM) یک شبکه بلاکچین باز است که برای ارائه راه‌ حل‌ های سازمانی از طریق اتصال مؤسسات مالی به منظور تراکنش ‌های بزرگ طراحی شده است.

تراکنش‌ های عظیم بین بانک ‌ها و شرکت ‌های سرمایه ‌گذاری، که معمولاً چندین روز طول می‌کشد، اکنون تقریباً بلافاصله و بدون واسطه انجام می‌شوند و برای کسانی که معامله را انجام می‌دهند بدون هزینه یا با حداقل هزینه انجام می‌شود. 

اگرچه Stellar خود را به عنوان یک بلاکچین سازمانی برای تراکنش های سازمانی معرفی کرده است، اما همچنان یک بلاکچین منبع باز است که هر کسی می تواند از آن استفاده کند.

این سیستم امکان تراکنش های فرامرزی بین هر ارز را فراهم می کند. واحد پول اصلی Stellar،  Lumens (XLM)است. این شبکه از کاربران می‌خواهد که Lumens را نگه دارند تا بتوانند در شبکه تراکنش کنند. 

Stellar توسط Jed McCaleb، یکی از اعضای مؤسس Ripple Labs و توسعه ‌دهنده پروتکل ریپل، تأسیس شد. او در نهایت ریپل را ترک کرد و به تأسیس بنیاد توسعه Stellar ادامه داد.

 Stellar Lumens دارای ارزش بازار کمی کمتر از 6 میلیارد دلار است و تا فوریه 2022 حدود 25 سنت ارزش گذاری شده است. 

7. دوج کوین (DOGE) 

دوج کوین (DOGE) 
دوج کوین (DOGE) 

Dogecoin (DOGE) که توسط برخی “memecoin” شناخته می شود، در سال 2021 با افزایش سرسام آور قیمت سکه، سر و صدای زیادی به پا کرد.

این سکه که از تصویر سگ Shiba Inu به عنوان آواتار خود استفاده می‌کند، توسط برخی از شرکت ‌های بزرگ، از جمله Dallas Mavericks، Kronos، و شاید مهم ‌تر از همه، SpaceX که متعلق به الون ماسک است، به‌ عنوان یک شیوه پرداخت پذیرفته شده است. 

دوج کوین توسط دو مهندس نرم افزار به نام های Billy Markus و Jackson Palmer در سال 2013 ایجاد شد. بنا بر گزارش ها، مارکوس و پالمر این سکه را به عنوان یک شوخی ایجاد کردند و انتظار نداشتند که به این میزان رشد کند. 

قیمت DOGE در هفته ای که قرار بود ماسک در برنامه زنده شنبه شب ظاهر شود، به بالاترین حد خود یعنی حدود 0.74 سنت رسید. در فوریه 2022، ارزش بازار Dogecoin ۲۱.۷ میلیارد دلار است و ارزش یک DOGE در حدود 16 سنت است که آن را یازدهمین ارز دیجیتال از لحاظ قیمت می کند. 

8. ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین: بایننس کوین (BNB) 

بایننس کوین (BNB) 
بایننس کوین (BNB) 

بلاکچین بایننس کوین پلتفرمی است که صرافی غیرمتمرکز بایننس در آن فعالیت می کند. صرافی Binance توسط Changpeng Zhao تأسیس شد و یکی از پر کاربرد ترین صرافی ‌ها در جهان بر اساس حجم معاملات است. 

بایننس کوین (BNB) یک ارز دیجیتال است که به عنوان یک روش پرداخت برای کارمزد های مرتبط با معاملات در صرافی بایننس عمل می‌کند.

سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. کسانی که از توکن به عنوان وسیله پرداخت استفاده می کنند، می توانند با تخفیف معامله کنند. 

بایننس کوین در ابتدا یک توکن ERC-20 بود که روی بلاکچین اتریوم کار می کرد. در نهایت شبکه اصلی خود را راه اندازی کرد.

شبکه از یک مدل توافقی PoS استفاده می کند. در فوریه 2022، بایننس کوین دارای ارزش بازار 73.5 میلیارد دلاری است و ارزش یک BNB آن 436 دلار است. 

9. ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین: تتر (USDT) 

 تتر (USDT) 
تتر (USDT) 

تتر (USDT) یکی از اولین و محبوب ‌ترین ارز های به اصطلاح استیبل‌ کوین بود. استیبل کوین ها ارز های دیجیتالی هستند که هدفشان پیوند دادن ارزش بازار به یک ارز خارجی برای کاهش نوسان است.

از آنجایی که اکثر ارز های دیجیتال، حتی ارز های اصلی مانند بیتکوین، نوسانات شدید را تجربه کرده‌اند، تتر و سایر استیبل کوین ‌ها تلاش می‌کنند تا نوسانات قیمت را کنترل کنند.

قیمت تتر مستقیماً با قیمت دلار آمریکا مرتبط است. سیستم به کاربران این امکان را می دهد که راحت تر از سایر ارز های دیجیتال به دلار آمریکا تبادل یا نقل و انتقال انجام دهند. 

تتر که در سال 2014 راه اندازی شد، خود را به عنوان یک پلتفرم فعال با بلاکچین توصیف می کند تا استفاده از ارز فیات را به صورت دیجیتالی آسان تر کند. نوسانات و پیچیدگی اغلب مرتبط با ارز های دیجیتال است. 

از فوریه 2022، تتر چهارمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است، با ارزش بازار 78.1 میلیارد دلار است. درست حدس زدید ارزش هر توکن 1 دلار می‌باشد. 

10. ارزهای دیجیتال مهم غیر از بیت کوین: مونرو (XMR) 

مونرو (XMR) 
مونرو (XMR) 

Monero XMR یک ارز امن، خصوصی و غیرقابل ردیابی است. این ارز رمزنگاری منبع باز در آوریل 2014 راه اندازی شد و به سرعت مورد توجه جامعه رمزنگاری و علاقمندان به آن قرار گرفت. توسعه این ارز دیجیتال کاملاً جامعه محور است. 

Monero با تاکید شدید روی تمرکززدایی و مقیاس ‌پذیری راه ‌اندازی شده است و با استفاده از تکنیک خاصی به نام «امضای حلقه»، حریم خصوصی کامل را امکان‌ پذیر می‌کند.

 با این تکنیک، گروهی از امضا های رمزنگاری با حداقل یک امضاکننده ی واقعی ظاهر می‌شوند. نمیتوان فرد را جدا کرد زیرا همه آنها معتبر به نظر می رسند. 

به دلیل این مکانیسم ‌های امنیتی استثنایی، مونرو شهرت نامطلوبی را به دست آورده است، که با عملیات جنایی در سراسر جهان مرتبط است. مونرو یک نامزد اصلی برای انجام معاملات مجرمانه به صورت ناشناس است، با این حال سیاست های حریم خصوصی آن محبوب سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی است. 

در فوریه 2022، مونرو دارای ارزش بازار 3.2 میلیارد دلار و ارزش هر توکن 178 دلار است. 

سوالات متداول:

چرا ارز های دیجیتال مهم هستند؟ 

به عنوان پلتفرم‌ های غیرمتمرکز، ارز های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین به افراد اجازه می‌دهند در تراکنش‌ های مالی همتا به همتا شرکت کنند یا قرارداد ببندند. در هر صورت، نیازی به واسطه شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک، مقام پولی، دادگاه یا قاضی نیست.

این فرایند پتانسیل ایجاد اختلال در نظم مالی فعلی و دموکراتیک کردن امور مالی را دارد. اندازه فضای ارز های دیجیتال در دهه گذشته با نوآوری های جدید و ارزش کل بازار بیش از 1.75 تریلیون دلار به طور تصاعدی رشد کرده است. 

چرا ارز های دیجیتال زیادی وجود دارد؟ 

اکثر ارز های دیجیتال امروزه به شکلی از بیتکوین مشتق می شوند که از منبع باز و معماری مقاوم در برابر سانسور استفاده می کند.

این بدان معناست که هر کسی می‌تواند کد را کپی و تغییر دهد و سکه جدید خود را ایجاد کند. همچنین به این معنی است که هر کسی آزاد است به شبکه آن بپیوندد یا در آن تراکنش انجام دهد. 

برخی دیگر از ارز های دیجیتال مهم کدامند؟ 

بسیاری از ارز های دیجیتال اهمیت پیدا کرده اند و یا قول داده اند که این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، Dogecoin یک سکه جوک مبتنی بر میم بود که زمانی به شهرت رسید که مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، این توکن را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کرد.

به غیر از Dogecoin و سایر موارد ذکر شده در بالا، چندین فورک بیتکوین دیگر نیز وجود دارد، مانند بیت کوین گلد و بیت کوین SV. سایر سکه های مهم عبارتند از ریپل (XRP)، سولانا، USD Coin و Tezos. 

چرا بیتکوین همچنان مهم ترین ارز دیجیتال است؟ 

علیرغم هزاران رقیب که به وجود آمده اند، بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی، از نظر استفاده و ارزش اقتصادی همچنان بازیکن غالب است. هر سکه (BTC) تا فوریه 2022 تقریباً 44000 دلار ارزش داشت و ارزش بازار آن بیش از 830 میلیارد دلار بود. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *