0

چگونه معاملات خود را با دستورات حد ضرر و حد سود مدیریت کنید 

دستورات حد ضرر و حد سود
بازدید 461

از سبد معاملات ارز دیجیتال خود با دستورات حد ضرر و حد سود محافظت کنید و با استفاده از این روش سرمایه گذاری های خود را به طور مؤثرتری مدیریت نمایید. معامله گری ارزهای دیجیتال مستلزم پذیرش ریسک‌ های زیادی است که معامله‌ گران را مجبور می‌ کند از ابزارهای مختلف برای کنترل ریسک‌ های خود، کاهش ضرر و تضمین سود استفاده کنند. دستورهای حد ضرر و سود نیز برای کنترل ریسک استفاده می شوند، به همین دلیل است که باید نحوه عملکرد آنها را بدانید. اگر می‌خواهید کیفیت معاملات ارزهای دیجیتال خود را ارتقا دهید، باید در مورد آنها بیشتر بدانید، نحوه استفاده از آنها را بیاموزید و استراتژی‌هایی را که می‌ توانید هنگام اجرای آنها استفاده کنید را یاد بگیرید. 

دستورات حد ضرر و حد سود چیست؟ 

حد ضرر (SL) یک دستور معاملاتی است که مشخص می‌ کند شما مایلید در یک معامله چقدر ضرر کنید و از زیان بیشتر در موقعیت معاملاتی جلوگیری می کند. حد سود  (TP) دقیقاً برعکس حد ضرر عمل می کند. این دستور، مشخص کننده قیمتی است که می خواهید در آن معامله را ببندید و سود خود را برداشت کنید. هنگامی که شما یک دستور حد سود دارید، زمانی که قیمت به سطح معین شده برسد، پلتفرم معاملاتی که استفاده می کنید به صورت خودکار موقعیت شما را می بندد. 

دستورات حد ضرر و حد سود هر دو سفارش تعیین محدودیت هستند، به این معنی که با قیمت ‌های از پیش تعیین ‌شده تنظیم می ‌شوند و در صورت تحقق شرایط، سفارش‌ ها فعال می‌ شوند. البته این امکان نیز وجود دارد که قیمت هیچ گاه به قیمت تعیین شده شما نرسد و سفارش بدون راه اندازی باقی بماند. این ابزارها برای مبتدیان مناسب هستند و معمولاً برای معاملات کوتاه مدت بسیار مؤثر می باشند. 

چرا باید از Stop Loss استفاده کرد و سود برد؟ 

دلایل زیادی برای استفاده از دستورات حد ضرر و سود وجود دارد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • برای جلوگیری از معامله گری احساسی و تکانشی 

تعیین محدودیت های حد ضرر و حد سود، تمایل به تصمیم ‌گیری هیجانی را هنگام تلاش برای خروج از معاملات کاهش می ‌دهد. طبیعی است در برخی اوقات شرایطی داشته باشید که معاملات شما برای مدت طولانی در ضرر قرار داشته باشند و پس از مدتی در سود بسته شوند. تکیه بر محرک های احساسی اغلب باعث می شود معامله گران مبتدی، این معاملات را خیلی زود ببندند. 

علاوه بر این، نداشتن یک هدف از پیش تعریف‌ شده برای کسب شود می ‌تواند باعث شود که معامله سود را خیلی زود ببندید یا معامله را برای مدت طولانی ادامه دهید. تکیه بر احساسات درونی برای بستن معاملات می تواند بر روانشناسی معاملاتی شما تأثیر بگذارد، ایجاد احساساتی مانند ترس، حرص، شک و غیره، منجر به انجام حرکات اشتباه شود. 

  • برای مدیریت صحیح ریسک 

استفاده از دستورات استراتژیک حد ضرر و سود در برنامه ریزی معاملات، به حفظ یک استراتژی مدیریت ریسک نیز کمک می کند. این ابزارها به شما کمک می کنند نسبت ریسک به پاداش یا سود خود را تعیین کنید و میزان ریسکی که مایلید در معامله خود بپذیرید را مشخص نمایید. 

  • برای دور ماندن از بازار 

استفاده از این ابزارها باعث می شود نیازی به اختصاص دادن زمان برای نظارت بر بازار و دانستن زمان مناسب برای بستن معامله با ضرر یا سود، نداشته باشید. علاوه بر این، لازم نیست تمام روز پس از اجرای معامله، نمودارها را زیر نظر داشته باشید، زیرا همیشه می توانید سطوح SL و TP خود را از قبل تعیین کنید و به فعالیت های دیگر ادامه دهید. 

  • استفاده از آنها کاملا رایگان است 

معمولاً هیچ هزینه ای برای استفاده از SL و TP وجود ندارد. صرافی ها آنها را به عنوان ابزارهای رایگان در اختیار همه معامله گران و سرمایه گذاران قرار می دهند. با این حال، برخی از صرافی ‌ها ممکن است از شما بخواهند که برای بهره مندی از طرح های مختلفی که برای دسترسی به انواع سفارش‌ های حرفه ای تر و پیچیده‌ تر ارائه می شوند، اشتراکی را تهیه کنید. 

استراتژی هایی برای تعیین اهداف حد ضرر و سود در معاملات 

جایی که شما دستور حد ضرر خود را تنظیم می کنید بستگی به این دارد که اگر معامله ای به نفع شما پیش نرود، چقدر مایل به ضرر هستید. حد ضرر باید در یک نقطه استراتژیک قرار گیرد که خیلی زود فعال نشود و در عین حال خیلی دور نباشد، تا مبلغ زیادی از دست ندهید. همچنین نباید از سطح ریسکی که در برنامه معاملاتی خود تعیین کرده اید فراتر بروید. 

باید هنگام تنظیم حد ضرر خود نوسانات قیمت و نوسانات برخی از عوامل بازار را در نظر بگیرید. قطعا شما نمی خواهید آن را در نقطه ای قرار دهید که با نوسانات تصادفی بازار تحریک شود. 

هنگام شورت کردن (فروش)، باید حد ضرر خود را بالاتر از نقطه اجرای معامله قرار دهید. هنگام خرید نیز باید آن را زیر قیمت اجرا قرار دهید. 

به طور کلی تر، معامله گران باید با استفاده از بررسی هایی که در زمینه ریسک به پاداش خود انجام داده اند، برای تعیین سطح سود خود استفاده کنند. تعیین حد سودی که مقدار پاداشی کمتر از مقدار ضرر احتمالی به شما می دهد، قطعا منطقی نیست. 

علاوه بر آن، همچنین باید شرایط کلی بازار را با استفاده از ابزارهایی مانند حمایت و مقاومت، شاخص‌ های تکنیکال و سایر عوامل مفید در نظر بگیرید تا بدانید که قیمت در کجا ممکن است دچار مشکل یا معکوس شود. با در نظر گرفتن همه این موارد، همراه ما باشید تا به چند استراتژی مفید برای تعیین سطوح حد ضرر و حد سود بپردازیم. 

سطوح حمایت و مقاومت 

سطوح حمایت و مقاومت سطوح کلیدی قیمتی هستند که در این نقاط قیمت احتمالاً بازگشتی خواهد داشت. سطح حمایت از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری می کند، در حالی که سطح مقاومت از حرکت بیشتر به سمت بالا جلوگیری می کند. در یک موقعیت فروش، SL معمولاً زیر مقاومت قرار دارد، در حالی که TP بالای حمایت قرار دارد. با این حال، در موقعیت خرید، شما باید SL را بالای ساپورت و TP را قبل از مقاومت قرار دهید. 

نوسانات تجاری 

شما می توانید از نوسانات بازار برای تعیین مکان حد ضرر خود استفاده کنید. با استفاده از این استراتژی می توانید از طریق بررسی نوسانات بازار محل تنظیم SL خود را تعیین کنید. با اندیکاتور میانگین محدوده واقعی (ATR)، می‌ توانید تعیین کنید که بازار ارزهای دیجیتال چقدر نوسان دارد و SL را در نقطه‌ ای قرار دهید که می دانید بازار احتمالا به آن نمی رسد. دانستن میانگین حرکت بازار در یک دوره نیز می تواند به شما در تعیین مکان مناسب برای قرار دادن TP کمک کند. 

ریسک در هر معامله 

در نظر داشتن مبلغ مشخصی که مایل به ریسک کردن آن در هر معامله هستید، یک استراتژی مدیریت ریسک ساده است که می تواند به حد ضرر شما کمک کند. این رویکرد مستلزم آن است که شما مبلغ خاصی را برای هر معامله انتخاب کنید. مبلغ را می توان به صورت درصدی از کل سرمایه محاسبه کرد. 

به عنوان مثال، فرض کنید که شما قصد دارید تنها 1٪ از سرمایه خود را در هر معامله به خطر بیاندازید، مهم نیست معامله چقدر امیدوار کننده باشد، بهتر است این مقدار را در نظر بگیرید. این بدان معناست که حد ضرر خود را طوری تنظیم کنید که به شما اجازه می دهد فقط 1٪ ضرر کنید. بنابراین اگر یک حساب 5000 دلاری دارید، بیش از 50 دلار در معامله از دست نخواهید داد. 

برای تنظیم TP خود با استفاده از این استراتژی، باید از سطح قیمتی استفاده کنید که سودی بیشتر از ضرر احتمالی به شما بدهد. اگر نسبت ریسک به پاداش مشخصی دارید، TP خود را بر اساس این نسبت تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر نسبت ریسک به پاداش شما 1:3 باشد، باید TP خود را روی قیمتی تنظیم کنید که سودی را به شما بدهد که 3 درصد بیشتر از مقدار ضرر احتمالی باشد. 

شاخص های معاملاتی 

معامله گران از شاخص های مختلفی برای تعیین محل قرار دادن SL و TP خود استفاده می کنند. آنها از شاخص قدرت نسبی، میانگین متحرک، باندهای بولینگر و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنند. 

ایده اصلی این است که حد ضرر باید در جایی قرار گیرد که به راحتی نمی توان آن را ایجاد کرد و حد سود شما نیز باید جایی باشد که می دانید قیمت احتمالاً به آن خواهد رسید، در همین حال باید نسبت ریسک به پاداش، اهداف معاملاتی و اهداف تجاری خود را نیز در نظر بگیرید.  

در معاملات خود پویا باشید! 

بسیاری از معامله ‌گران کوتاه‌ مدت برای خروج از معاملات از دستورات حد ضرر و سود استفاده می کنند. این سفارشات در بازارهای ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی قابل اعتماد هستند و به شما کمک می کنند تا بر روی استراتژی های خروج از معامله و مدیریت ریسک تمرکز کنید. همچنین زمانی که این ابزار با سایر شیوه های مدیریت ریسک ترکیب شوند، مؤثرتر هستند. پیشنهاد می کنیم که در تنظیم SL و TP خود به صورت پویا عمل کنید. اعمال ترکیبی از استراتژی ها بر اساس شرایط بازار همیشه ایده خوبی است. هیچ قانون مشخصی برای نحوه تنظیم آنها وجود ندارد و تا زمانی که به شما نتیجه دلخواه را بدهد، داشتن یک استراتژی منحصر به فرد بسیار مفید خواهد بود. 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *