0

معرفی صرافی 1inch (وان اینچ)

صرافی 1inch (وان اینچ)
بازدید 601

به زبان ساده صرافی 1inch (وان اینچ) یک صرافی غیرمتمرکز است اما در واقع وان اینچ یک جمع کننده صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. به این معنی که تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز یا همان دکس‌ها را در یک شبکه قرار می‌دهد تا بهترین قیمت بازار موجود را پیدا کند.

صرافی 1inch (وان اینچ)

پروژه وان اینچ در سال ۲۰۱۹ و در کنفرانس توسعه اتریوم «ETH Global» شکل گرفت. سرگئی کانز و آنتون باکوف اولین بنیانگذاران وان اینچ هستند که در ماه اوت و دسامبر سال ۲۰۱۹ با جذب سرمایه ۲/۸ و ۱۲ میلیون دلاری ایده خود را راه‌اندازی کردند. البته بهتر است بدانید در ابتدا وان اینج به نام مونی سواپ « Mooniswap» شناخته می‌شد که هدف آن ییلد فارمینگ «yield farming» از طریق تامین نقدینگی بود و بسیار شبیه به یونی سواپ (Uniswap) طراحی شده بود.

باکوف و کانز که روی ربات‌های آربیتراژ کار می‌کردند در نهایت ایده وان اینچ را عملی کردند. سپس دسامبر سال ۲۰۲۰ بود که وان اینچ به طور رسمی توکن خود را معرفی کرد و به عنوان یک جمع کننده دکس‌ها به فعالیت خود ادامه داد.

صرافی وان اینچ چگونه کار می‌کند؟

اگر کمی دقت کنیم از ایده ربات‌های آربیتراژ می‌توانیم به نحوه کار صرافی وان اینچ پی ببریم. وان اینچ در واقع تجمیع کننده صرافی‌های غیرمتمرکز است بعنی شما اگر قصد خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی را داشته باشید، وان اینچ سفارشات خرید و فروش را از طریق ربات‌های آربیتراژ بین دکس‌ها و تامین کنندگان نقدینگی (Liquidity Providers) بررسی می‌کند تا بهترین قیمت و نرخ را پیدا کند.

به عبارت دیگر اگر قصد تبادل توکن‌‌های ERC-20  با یکدیگر را داشته باشید وان اینچ به شما کمک می‌کند تا بهترین نرخ را انتخاب کند. برای این کار وان اینچ از یک مسیریاب (pathfinder) که با الگوریتم‌های پیچیده بهترین مسیر را برای مبادله توکن‌ها پیدا می‌کند. pathfinder این توانایی را دارد تا با استفاده از عمق بازار (market depth) و نرخ گس پروتکل‌های مختلف بهترین قیمت را برای هر مبادله پیدا کند.

ویژگی دیگر صرافی وان اینچ قابلیت استیکینگ یا سپرده‌گذاری آن است. به این ترتیب که با استیک کردن توکن‌های ۱inch و تامین نقدینگی استخرهای آن می‌تواند سود به دست اورد.

مزایا و معایب استفاده از صرافی وان اینچ

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به مزایای استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز

  • جالب است بدانید وان اینچ هیچگونه هزینه‌ای بابت تراکنش ها دریافت نمی‌کند اما به این معنی نیست که تراکنش در این صرافی بدون کارمزد است شما هزینه بهینه مبادله یک توکن در پروتکل‌های مختلف را می‌پردازید.
  • وان اینچ تا به حال هک نشده و حفره امنیتی بایت از دست رفتن نقدینگی آن تا به حال کشف نشد است.
  • وان اینچ با جمع کردن سفارش‌های چندین دکس امکان مبادله سریع را ممکن می‌کند.
  • از طریق تامین نقدینگی در وان اینچ و استیک کردن توکن‌های ۱inch امکان کسب سود از این پلتفرم وجود دارد.

حالا که این همه از خوبی صرافی وان اینچ گفتیم به چند مورد ضعف هم باید اشاره کنیم.

  • صرافی‌های غیرمتمرکز از جمه وان اینج از ارزهای فیات یا سنتی پشتیبانی نمی‌کنند یعنی امکان خرید توکن‌های مختلف با پرداخت ریالی یا دلاری وجود ندارد.
  • با وجود محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز در بین کاربران حرفه‌ای، همچنان کاربران عادی ترجیح می‌دهند از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز برای خرید و فروش استفاده کنند و نسبت نقدینگی دکس‌ها نسبت به صرافی‌های متمرکز بسیار کمتر است.

نحوه کار با صرافی وان اینچ

کار با صرافی وان اینچ اصلا پیچیده نیست اما اگر تجربه استفاده از آن را نداشته باشید شاید برای بار اول دچار مشکل شوید.

برای خرید و فروش توکن در صرافی وان اینچ ابتدا باید کیف پول خود را به این صرافی متصل کنید. وان اینچ در حال حاضر از شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند.

با وصل کردن کیف پول شما امکان تبادل دارایی‌های خود را خواهید داشت. سپس می‌تواند توکن‌های مورد نظر خود را در قیمت Pay و receive انتخاب کنید.

صرافی وان اینچ در این جا یک چارت را به شما نشان می‌دهد تا بتوانید نرخ صرافی‌های مختلف را ببینید و با هم مقایسه کنید.

با انجام تنظیمات از قبیل سفارش با قیمت مارکت یا لیمیت و همچنین سفارش با کمترین هزینه گس و … می‌تواند تراکنش خود را بهینه کنید.

پس از آن توکن خود را از حالت قف در می‌آورید و گزینه سواپ «Swap» را انتخاب می‌کنید. پس از آن اصلاعات تراکنش را تایید می‌کنید و فرآیند مبادل توکن‌ها کامل می‌شوند.

توکن وان اینچ چیست؟

رمزارز یا توکن وان اینچ که با لوگوی اسب تک شاخ یا یونیکورن شناخته می شود، صرف نظر از اینکه قابلیت استیک کردن و کسب سود را برای کاربرانش فراهم می‌کند،  یک توکن حاکمیتی «Governance»  است که برای تصمیم‌گیری صرافی وان اینچ و پروتکل نقدینگی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صرافی 1inch (وان اینچ)
صرافی 1inch (وان اینچ)

اگر با نحوه کارکرد توکن‌های حاکمیتی آشنایی ندارید بهتر است بدانید دارندگان توکن وان اینچ صرف نظر از تعدادی توکن‌های خود، دارای حق رای در پارامترهای مختلف این پروتکل هستند. از جمله این پارامترها می‌تواند به پاداش حاکمیت، کارمزد پروتکل نقدینگی، کارمزد قیمت و … می‌شود.

در حقیقت وان ایننچ از یک مدل حاکمیت به نام «حاکمیت فوری» استفاده می‌کند که به همه اعضا اجازه شرکت در فرآیند حاکیت را می‌دهد به این ترتیب بیشار غیرمتمرکزتر از مدل حاکمیت در DAO است که مسترنودها دارای حق رای بیشتری نسبت به سایر کاربران هستند.

به این ترتیب می‌توان گفن توکن وان اینچ ۳ کاربرد اساسی دارد:

  • تامین نقدینگی برای توسعه بیشتر
  • فراهم کردن مشارکت دارندگان در فرآیند حاکمیت
  • استیکینگ و کسب درآمد
به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *