0

ارزهای دیجیتال نمی‌توانند مشکلات کربن را اصلاح کند 

ارزهای دیجیتال نمی‌توانند مشکلات کربن را اصلاح کند 
بازدید 614

تلاش جدیدی برای استفاده از فناوری رمزارز برای مقابله با تغییرات آب و هوایی وجود دارد: تبدیل تاثیرات کربن به توکن های رمزنگاری. هم افست کربن و هم رمزارز موضوعات داغی هستند. چرا ارزهای دیجیتال نمی‌توانند مشکلات کربن را اصلاح کند؟

استخراج رمزارز منابع بدنام آلودگی آب و هوا بوده‌اند، و بازخرید کربن راهی محبوب است که شرکت ها سعی می‌کنند خود را از آلودگی گازهای گلخانه ای خلاص کنند، استراتژی که در گذشته عمدتاً با شکست مواجه شده است. اکنون، گروه هایی از صنعت رمزارز ادعا می‌کنند که می‌توانند Offset Credits را بهتر کنند، اما کارشناسان هنوز در واقعی بودن این مسئله شک دارند. 

برای درک اینکه چگونه این توکن های جدید کار می‌کنند، باید به نحوه عملکرد آنها بپردازیم. ما با Carbon Credits شروع می کنیم. 

Carbon Credits 101 

دی اکسید کربن محصول جانبی اقتصاد کنونی ما است و تا زمانی که ما به سوزاندن سوخت های فسیلی متکی باشیم، در این وضعیت باقی خواهد ماند.

استفاده از برق، حمل و نقل افراد و کالاها – همه منجر به انتشار کربن می‌شود که سیاره ما را گرم می‌کند. این مسئله واضحا بد است. اکنون، راه حلی برای جلوگیری از تبدیل شدن زمین به جهنمی سوخته وجود دارد.

جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن. اما این کار برای شرکت ها بسیار ناخوشایند است زیرا آنها را ملزم می‌کند تا عملیات اقتصادی خود و جابجایی کالاها در سراسر جهان را تغییر دهند.

برخی از شرکت ها فکر می‌کنند راهی برای دور زدن همه اینها پیدا کرده‌اند. آنها به انتشار کربن ادامه می‌دهند ولی می‌خواهند بگویند که در حال “مبارزه با کربن” هستند، فلذا برای جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنند. این کار اثرات آلودگی آنها را از بین می‌برد، یا اینطور تصور می‌شود. 

توکن های جدید یک جایگزین برای روش های قدیمی در لباس رمزارز هستند 

اینجاست که Carbon Credits offset نمایان می‌شود. Carbon Credits نشان دهنده یک تن متریک دی اکسید کربن است که جذب شده یا از نشت آن به جو جلوگیری کرده است.Carbon Credits  برای مدت طولانی توسط شرکت ها و افراد علاقمند به جبران انتشار گازهای گلخانه ای مورد استفاده قرار گرفته است.

برای مثال، یک شرکت هواپیمایی یا مسافرانش ممکن است Carbon Credits بخرند تا آلودگی ناشی از یک پرواز را جبران کند و در این فرآیند جهان را از آلودگی آب و هوا برهاند. 

BlockChain 101 

چیز جدیدی که ما در این مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم تبدیل آن Credit ها به توکن هایی است که Credits را بر روی یک بلاکچین می‌آورد.

بلاکچین اساساً یک رکورد مشترک از تراکنش ها است، به این معنی که این رکورد معمولاً توسط افراد یا نهادهای مختلف نگهداری می‌شود تا خراب کردن آن سخت تر شود. 

بر اساس این استدلال، گره زدن اعتبارات به بلاکچین ها با استفاده از توکن ها، به طور بالقوه می‌تواند دیدن آنچه انتشار کربن اتفاق می‌افتد را آسان تر کند.

قرار است Carbon Credits  را جذاب تر و ارزشمندتر کند، همچنین ممکن است انگیزه ای برای پروژه های بهتر باشد. یکی از جذاب ترین نمونه های این مفهوم، «Token Goddess Nature» است که توسط استارت‌آپی به نام FlowCarbon ایجاد شده است.

بنیان‌گذاران آن Adam Neuman از WeWork Infamy است. هدف GNT ایجاد یک بازار شفاف و واضح است که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. به عبارت دیگر، هدف این است که خرید Carbon Credits برای هر کسی آسان تر شود و ببیند این معاملات چگونه انجام می‌شود. 

این که واقعاً چقدر این عملیات برای سیاره مفید است، جای بحث دارد. بزرگ ترین مقصر، ارزهای دیجیتال بزرگ، بیت‌کوین و اتریوم هستند که از فرآیندی به شدت انرژی بر و آلاینده برای تأیید تراکنش ها استفاده می‌کنند. مصرف برق آنها می‌تواند با مصرف برق سالانه برخی از کشورهای کوچک رقابت کند.

برخی از Offset های کربنی که به توکن های دیجیتال تبدیل شده‌اند، در Polygon، یک بلاکچین که اساساً بر روی اتریوم ساخته شده، در دسترس هستند. اگرچه Polygon می‌گوید که از فرآیند استخراج ارز دیجیتال انرژی بر اجتناب می‌کند، اما همچنان مسئول انتشار دی‌اکسید کربن، اتریوم است. 

جبران انتشار گازهای گلخانه ای به روش قدیمی، مانند قبل از کریپتو، یک سرمایه گذاری پرخطر بود. 

توکن های دیگر به بلاکچین هایی روی آورده‌اند که از سیستم متفاوتی استفاده می‌کنند که انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. همه اینها نشان می‌دهد که تلاش برای حل تغییرات آب و هوا از طریق این نوع اصلاح های فنی، کاری دشوار است و از اشتباهات زیادی که باید اجتناب کرد. 

علاوه بر این، جبران انتشار گازهای گلخانه ای به روش قدیمی، یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز بود، زیرا بسیاری از Carbon Credits موجود در بازار ناخواسته هستند: آنها نشان دهنده کاهش واقعی در انتشار نیستند. بنابراین تبدیل آن اعتبارات به توکن، مشکل را به صورت ریشه ای دوا نمی‌کند. 

باربارا هایا، مدیر پروژه کربن برکلی، می‌گوید: “اگر ارزهای دیجیتال، Credit های بی کیفیت را خریداری می‌کنند و از آنها توکن می‌کنند و ارزش ایجاد می‌کنند، به نظر من واقعاً مشکل ساز است.” “شما نباید از چیزهایی که بر اساس ادعاهای نادرست در مورد تاثیر کربن است، پول ایجاد کنید.” 

COBON OFFSETS 201: مشکل کنترل کیفیت 

مشکل این است که بازارهای جبران کربن مملو از اطلاعات غلط است. آنها ممکن است در حال پروپاگاندایی برای حفظ یک جنگل و پتانسیل آن برای ذخیره CO2 باشند. تحقیقات نشان می‌دهد، آن جنگل ها هرگز در خطر تخریب نبودند یا تهدیدهایی که با آن مواجه بودند اغراق آمیز بود – بنابراین پرداخت هزینه برای «حفاظت» از آنها در واقع به محدود کردن بیشتر میزان آلودگی ناشی از گرمایش سیاره ما کمکی نکرد.

در واقع، پروژه کربن برکلی نشان می‌دهد که بسیاری از اعتباراتی که معامله می‌شوند، نشان دهنده کاهش واقعی در انتشار گازهای گلخانه ای نیستند. هایا می‌گوید که Offset کردن «هنوز یک راه حل معتبر آب و هوایی نیست» و کیفیت کلی در طول زمان واقعاً بهبود نیافته است. 

بلاکچین مشکل کنترل و مدیریت را حل نکرده است 

شرکت های زیادی وجود دارند که سعی می‌کنند رمزارز را به عنوان یک راه حل آب و هوا بفروشند. در ماه اکتبر، یک پروژه بلاکچین به نام Toucan و یک سازمان غیرمتمرکز مستقل به نام KlimaDAO یک توکن جدید منتشر کردند. توکن آنها Base Carbon Tonne (BCT) نامیده می شود و نشان دهنده اعتبارات کربن جبرانی است که از یک رجیستری کربن سنتی به یک بلاکچین منتقل شده‌اند. 

Toucan در پستی در ماه اکتبر هنگام راه‌اندازی آن گفت: بازارهای Offset کربن «مملو از واسطه ها و در نتیجه مشکوک و فاقد سیگنال های قیمت شفاف هستند». 

آوردن Carbon Credits Offset به یک بلاکچین از نظر تئوری روند مخاطره آمیز معامله اعتبارات کربن را شفاف تر می‌کند. مردم می‌توانند رکورد تراکنش ها را به وضوح در بلاکچین ببینند: کدام Credit چه زمانی و به چه میزان فروخته شده است و از چه نوع پروژه کاهش کربن ناشی می‌شود. 

اولین تلاش Toucan برای آوردن Carbon Credits به بلاکچین به سرعت افزایش یافت. پس از چند ماه، حدود یک چهارم کل اعتبارات در بزرگترین رجیستری جهان با استفاده از پلتفرم Toucan به صورت زنجیره ای منتقل شد. اما محبوبیت آن لزوماً در کاهش آلودگی ناشی از گرمایش سیاره به موفقیت منجر نشد. 

“جای زیادی برای اغراق وجود دارد” 

یکی از تحلیل های برجسته توسط محققان در سازمان غیرانتفاعی CarbonPlan نشان داد که تقریباً همه Credit ها آنقدر کیفیت پایینی دارند که جایی در برنامه جهانی مقابله با کربن جایی ندارند.

بخشی از مشکل Credits این بود که آنها با پروژه های قدیمی، طبق CarbonPlan، مرتبط بودند، که خریداران دیگر به آنها اعتماد نکردند. هنگامی که آنها به توکن تبدیل شدند، تبلیغات باعث شد که آنها مانند کیک های داغ بفروش برسند، حتی اگر لزوما خرید خوبی نباشند. 

Grayson Badgley، نویسنده ارشد CarbonPlan می‌گوید: «جای زیادی برای اغراق کردن وجود دارد که چقدر تلاش های شما واقعاً به محیط زیست کمک می‌کند. صرفاً انتقال آن موجودی [Credit] از یک رجیستری به رجیستری دیگر باعث نمی‌شود که ناگهان وضعیت کربن این سیاره بهبود یابد» 

واکنش به اغراق بیش از حد سریع بود. سازمان تصمیم گرفت تا تبدیل Credit به توکن را متوقف کند. برای رفع برخی از مشکلات، Toucan توکن جدیدی به نام Nature Carbon Tonne با محدودیت های سخت تر در مورد انواع پروژه های Offset معرفی کرد. آنها می‌گویند تحلیل انتقادی ثابت کرد که بلاکچین ابزاری است که می‌تواند بازار جبران را از طریق شفافیت بیشتر بهبود بخشد. 

رابرت اشمیت، مدیر ارشد اجرایی Toucan، می‌گوید: «اگر می‌توانید همه چیزهایی را که در حال وقوع است ببینید، انتقاد از مسائل و اصلاح آنها بسیار آسان تر است. تنها دلیلی که CarbonPlan توانست این تحلیل را انجام دهد این است که روی بلاکچین است. آنها هرگز نمی‌توانستند این کار را در بازار سنتی انجام دهند. 

موانع پیش رو 

سرمایه گذاری جدید Neuman، به نام Flowcarbon، چیزی شبیه به Toucan را با توکن های Goddess Nature امتحان می‌کند. اما سعی دارد با بررسی دقیق Credit Offset قبل از تبدیل آنها به توکن، از برخی از مشکلاتی که Toucan با آن مواجه شد جلوگیری کند. Flowcarbon می‌گوید، توکن ها بر اساس Carbon Credits جدیدتری خواهند بود که مطابق با استانداردهای شناخته شده بازار هستند. 

به نظر می‌رسد وعده های آن به سرمایه گذاران اطمینان خاطر داده است. Flowcarbon در ماه می 70 میلیون دلار سرمایه به دست آورد. 

Flowcarbon می‌گوید که قصد دارد به‌زودی GNT را راه‌اندازی کند و گزارش وال استریت ژورنال ژوئیه را که می‌گفت این راه‌اندازی پس از سقوط قیمت رمزارز متوقف شده است رد کرد.

[GNT] با یک قیمت شفاف معامله خواهد کرد. دانا گیبر، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Flowcarbon، در بیانیه ای ایمیلی به The Verge گفت: این داده های واضح و ثابت قیمت برای سرمایه گذاران باید بتوانند پروژه های جدید کاهش کربن را که Credit ایجاد می‌کنند، تامین مالی کنند. 

علیرغم تمام مشکلات در مورد Offset ها، آنها همچنان به محبوبیت بیشتر خود ادامه می‌دهند. 

می‌بینید، علیرغم تمام مشکلات اثبات شده در مورد Offset ها، آنها همچنان به محبوبیت بیشتر خود ادامه می‌دهند تا شرکت ها بتوانند بگویند که در حال نجات محیط زیست هستند.

طرفداران Offset امیدوارند که بازارها همچنان بتوانند با اصلاحات فنی بهبود پیدا کنند، از نظارت بر پروژه ها به وسیله ماهواره ها برای اطمینان از انجام کاری که قرار است انجام دهند – تا بلاکچین که شفافیت بیشتری را به بازارها می‌آورد. 

کارشناسان معتقد هستند که افزایش نقدینگی با توجه به کیفیت پایین بسیاری از Credit های جبران کربن چیز خوبی است. هایا می‌گوید: «با توجه به اینکه نمی‌توانید به کیفیت Credit ها اعتماد کنید، شرکت ها به طور ایده آل بررسی لازم را انجام می‌دهند و واقعاً به دنبال پروژه ها و توسعه دهندگان پروژه هایی هستند که به آنها اعتماد دارند و می‌خواهند از آنها حمایت کنند.» 

نیاز به بررسی Credit ها منجر به دلیل دیگری می‌شود که چرا بلاکچین ها قادر به حل مشکلات بازارهای کربن افست نیستند. Alex De Vries، اقتصاددان ارزهای دیجیتال، آن را “مشکل Oracle” می نامد. بلاکچین ها، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، در بهترین حالتشان قرار است نیاز به یک بانک را برای نگهداری سوابق دارایی ها از بین ببرند.

اما غربال کردن Credit کربن با کیفیت پایین همچنان به یک واسطه قابل اعتماد مانند رجیستری افست سنتی متکی است. De Vries توضیح می‌دهد که آنها ممکن است نیاز به اثبات داشته باشند تا تأیید کنند که درختان واقعاً کاشته شده‌اند و شکی در انجام این کار باقی نماند. 

در غیر این صورت، De Vries می‌گوید: «اگر زباله را روی بلاکچین قرار دهید، باز هم زباله است. بلاکچین آن را برطرف نمی‌کند. این یک تصور اشتباه است.» 

به این مطلب امتیاز دهید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *