0

آیا می توانید یک معامله کریپتوکارنسی را لغو کنید؟

لغو یا بازگرداندن تراکنش بیت کوین
بازدید 928

پس از زدن گزینه send، آیا راهی برای لغو کردن یا بازگرداندن تراکنش بیت کوین وجود دارد؟ یا برای همیشه قفل می شود و تغییر ناپذیر است؟ یکی از سوالاتی که اغلب توسط تازه واردان و حتی کاربران قدیمی ارزهای دیجیتال پرسیده می شود، مربوط به لغو تراکنش است.

با ارز فیات، لغو تراکنش خیلی آسان نیست، اما در اکثر موارد می توان این کار را از طریق برخی از فرمت ها انجام داد. در دنیای کریپتو، همه چیز متفاوت است. پس از زدن دکمه ارسال در کیف پول ارز دیجیتال خود، تراکنش در بلاکچین منتشر می شود و منتظر می ماند تا ماینرها تراکنش شما را تایید کنند.

این سوال پیش می آید: آیا می توانید یک تراکنش ارز دیجیتال را لغو کنید؟

آیا می توان لغو یا بازگرداندن تراکنش بیت کوین را انجام داد؟

نه، شما نمی توانید یک تراکنش کریپتو را لغو کنید. هنگامی که دکمه ارسال را در کیف پول کریپتوکارنسی خود فشار می دهید، جزئیات تراکنش شما در بلاکچین منتشر می شود و پس از شروع، تراکنش کریپتو شما را نمی توان متوقف کرد.

البته، فقط اینکه تراکنش در مرحله ارسال است، به این معنا نیست که ماینرها تراکنش را به طور کامل تأیید کرده اند (یا شروع به پردازش کرده اند). تأیید یک تراکنش کریپتو به این معنی است که تراکنش شما در یک بلوک گنجانده شده است و اکنون بخشی از بلاکچین است. زمانی که این اتفاق بیفتد، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. تراکنش شما پردازش خواهد شد. تراکنش های ارزهای دیجیتال به‌گونه ای طراحی شده اند که برگشت ناپذیر باشند و هیچ نهاد واحدی بر یک بلاکچین کنترل ندارد (به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آنها).

برای مثال بیت کوین بلوک 720467 را در نظر بگیرید. در تصویر زیر می بینید که این بلوک در زمانی که از آن اسکرین شات گرفته شد، یک تایید دارد که 46 تراکنش موجود در آن بلوک را به بلاکچین تایید می کند. همه آن تراکنش ها اکنون بخشی از این بلاکچین هستند. پس از حدود 20 تا 30 دقیقه، پردازش کل بلوک به پایان می رسد و تراکنش ها انتقال خود به کیف پول دیگر را تکمیل می کنند.

آیا می توان لغو یا بازگرداندن تراکنش بیت کوین را انجام داد؟
آیا می توان لغو یا بازگرداندن تراکنش بیت کوین را انجام داد؟

چرا تراکنش های کریپتو برگشت ناپذیر هستند؟

بیت کوین و سایر معاملات ارزهای دیجیتال فقط یک طرفه هستند. پس از ارسال، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. هیچ گزینه ای برای بازگرداندن پرداخت وجود ندارد، هیچ ویژگی پس گرفتن پولی وجود ندارد که کریپتو را مجبور به بازگشت به حساب شما کند.

هنگامی که یک تراکنش کریپتوکارنسی انجام می دهید، یک مقدار عددی را از یک کیف پول کریپتویی که کنترل می کنید (یعنی مالک کلید رمزنگاری شده خصوصی و عمومی آن هستید) به کیف پولی که صلاحیت آن صفر است (یعنی شخص دیگری کیف پول را کنترل می کند) ارسال می کنید.

ماهیت کیف پول های بیت کوین و کریپتوکارنسی اینگونه است که هیچ نهاد دیگری نمی تواند دارنده کیف پول را مجبور به انتقال وجه کند. یعنی هنگامی که تراکنشی در کیف پول شخص دیگری قرار می گیرد، هیچ کس نمی تواند آنها را جابجا کند، نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد یا نمی تواند آنها را به جای دیگری منتقل کند. همانطور که همیشه در دنیای کریپتو گفته می شود، نه کلیدهای شماست، نه کریپتوی شماست (یک ضرب المثل است به این معنی که اگر دارایی های کریپتوی خود را در صرافی یا نزد هر شخص ثالثی ذخیره کنید، هیچ تضمینی برای مالکیت شما وجود ندارد.)، و این موضوع با زدن دکمه ارسال بیش از هر زمان دیگری عملی می شود.

مشکلات دیگری نیز در لغو یا بازگرداندن تراکنش بیت کوین وجود دارد!

اگر پرداختی را از حساب بانکی فیات خود به حساب اشتباهی ارسال کرده باشید، با اینکه کار مشکلی است اما شانسی برای دریافت پول خود دارید. حساب بانکی فیات دارای نام، آدرس و سایر سوابق مالی مرتبط با آن است.

کیف پول ارزهای دیجیتال هیچ یک از این اطلاعات را ندارد. اگر حساب گیرنده در صرافی ارز دیجیتال یا سایر خدمات مشابه نباشد، اطلاعات شناسایی تقریباً صفری خواهد داشت. ممکن است با صرافی ای که KYC/AML را ارائه می دهد و مشتریان خود را ردیابی می کند شانسی داشته باشید، اما حتی در این صورت هم آنها هیچ تعهدی برای بازگرداندن وجه ندارند.

جایگزینی با استفاده از Replace by Fee

یک راه برای تغییر تراکنش بیت کوین وجود دارد: پروتکل جایگزینی با کارمزد (RBF). با این حال، این کار هم تراکنش شما را لغو نمی کند. در عوض، RBF به کاربران این فرصت را می دهد که بتوانند کارمزد تراکنش خود را تنظیم کنند به این امید که یک ماینر تراکنش آنها را در یک بلوک قرار دهد.

اگر کارمزد تراکنش اولیه خود را خیلی کم تنظیم کنید، ماینرها ممکن است از پردازش آن در هر بلوکی خودداری کنند یا اینکه، زمان زیادی طول می کشد تا پردازش شود. جایگزینی با کارمزد به شما این امکان را می دهد تا پارامترهای تراکنش یکسانی را تنظیم کنید اما کارمزد تراکنش خود را افزایش دهید. سپس یک ماینر می تواند کارمزد تراکنش اصلی و کارمزد تراکنش جدید را برای دریافت کمی سود جمع آوری کند و در نتیجه تراکنش شما پردازش می شود.

جایگزینی با کارمزد برای هر کیف پول بیت کوینی در دسترس نیست و به طور پیش فرض نیز فعال نیست. بنابراین، اگر می خواهید از آن استفاده کنید، ابتدا باید کیف پولی که از آن پشتیبانی می کند را پیدا کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که RBF تراکنش شما را به معنای واقعی کلمه “لغو” نمی کند. فقط آن را با یکی که کمی متفاوت تر است جایگزین می کند.

جایگزینی با استفاده از Replace by Fee

نحوه بررسی تاییدیه تراکنش های کریپتو

تاییدها خیلی مهم و کلیدی هستند. هنگامی که یک تراکنش تاییدیه دریافت می کند، عملاً “روی بلاکچین” است و احتمال تغییر یا بازگرداندن تراکنش صفر است. علاوه بر این نکته ای که گفته شد، قبلاً در بخش بالا هم مشاهده کرده اید که لغو یا تنظیم تراکنش کریپتو چقدر دشوار است. به جرات می توان گفت کریپتو برای افراد ترسو یا کسانی که جزئیات را سرسری بررسی می کنند مناسب نیست.

پس از ارسال کریپتوکارنسی بر روی هر بلاکچین، از هر کیف پول کریپتو، یک شناسه تراکنش دریافت خواهید کرد. می توانید این شناسه تراکنش را بگیرید و آن را در اکسپلورر بلاکچین وارد کنید تا وضعیت فعلی تراکنش را ببینید. شناسه تراکنش معمولاً یک رشته عددی طولانی است. می توانید آن را در یک اکسپلورر بلاکچین، مانند Blockchain.com کپی و جای گذاری کنید تا اطلاعات مربوط به تراکنش را به دست آورید.

این مکان، بین اکسپلوررهای بلاکچین متفاوت است، اما به هر حال یک سری تأییدیه را در جایی در صفحه خواهید دید. یک تراکنش کاملاً جدید برای شروع، هیچ تأییدیه ای نخواهد داشت. یک تراکنش بسیار قدیمی تر می تواند هزاران تایید را پس از قرار گرفتن در بلاکچین داشته باشد.

شما نمی توانید یک تراکنش کریپتو را لغو کنید – بنابراین قبل از ارسال، جزئیات تراکنش خود را بررسی کنید!

همه موارد فوق باعث می شود که تصور شما از ارسال یک تراکنش کریپتو ترسناک و سخت به نظر برسد. درست است که شما نمی توانید یک تراکنش را لغو کنید، اما ارسال بیت کوین یا سایر کریپتوکارنسی ها نیازی به استرس ندارد. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که همه چیز را دوباره بررسی کنید—و سپس یک بار دیگر هم بررسی کنید.

یعنی باید موارد زیر را بررسی کنید:

آدرس گیرنده: آیا آدرس صحیح است؟ آیا به شبکه بلاکچین صحیحی ارسال می کنید (بلاکچین های مختلف از فرمت های آدرس کیف پول متفاوتی استفاده می کنند)؟ آیا آدرس کامل را وارد کرده اید؟

مبلغی که ارسال می کنید: آیا مقدار ارسالی را به بیت کوین وارد کرده اید یا به USD/ارز محلی خود؟ ارسال 10 دلار و 10 BTC تفاوت زیادی با هم دارند!

کارمزد تراکنش: آیا خیلی کم است؟ آیا خیلی بالاست؟ می خواهید تراکنش شما چقدر سریع پردازش شود؟

قبل از ارسال، این جزئیات را بررسی کنید و در نهایت تراکنش شما باید بدون مشکل پردازش شود. فقط به یاد داشته باشید که وقتی دکمه ارسال را فشار دهید، دیگر بازگشتی در کار نیست.

(16 امتیاز) - 4.7/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *