1

کسب درآمد از بازی PoolTogether

سایت PoolTogether
بازدید 1441

سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) به توسعه‌دهندگان خلاق، مجموعه‌ای کاملاً جدید از بلوک‌های ساختمانی ارائه می‌دهد. هدف جنبش DeFi ایجاد یک اکوسیستم خدمات مالی کاملاً جدید، منبع باز، بدون مجوز و شفاف است. با اینکه اکوسیستم DeFi هنوز در مرحله اولیه بلوغ است، انواع کاملاً جدیدی از برنامه ها به طور منظم توسط این پروتکل معرفی می شوند. یکی از نمونه های اولیه این برنامه های شگفتی ساز، PoolTogether است،یک قرعه کشی ساخته شده بر روی شبکه اتریوم که در آن هیچ کس بازنده نخواهد بود. در این مقاله به بررسی بازی PoolTogether می پردازیم.

بازی PoolTogether

در واقع، PoolTogether یک برنامه اتریوم است که پس انداز پول را به یک بازی تبدیل می کند.

این کار را با ترکیب قدرت فناوری بلاک چین، قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) انجام می دهد. این برنامه یک بازی پس انداز است که برای شما امتیازات مثبت بزرگ با حداقل نکات منفی به همراه دارد. 

بازی PoolTogether

بازیکنان می توانند با خرید بلیط های ذخیره شده به بازی بپیوندند و هر بلیط به آنها فرصتی برای بردن یک جایزه می دهد. در پایان هر هفته، چند برنده جوایز استخر و بلیط های خود را پس می گیرند. با این حال، چیزی که این بازی را منحصر به فرد می کند این است که بازیکنانی که برنده نمی شوند نیز بلیط های خود را پس میگیرند. برای تامین مالی جوایز، PoolTogether از سود کسب شده در بلیط های خریداری شده استفاده می کند. در ادامه جزییات عملکرد این بازی را بررسی می کنیم.

نحوه عملکرد PoolTogether 

بازیکنان برای خرید بلیط، استیبل کوین یا رمز ارز دیگری را به یک قرارداد هوشمند (استخر) واریز می کنند. از فوریه 2021، 4 استخر قرعه کشی برای این کار ایجاد شده است: یونی سواپ (UNI)، دای (DAI)، یو اس دی سی کوین (USDC) و کامپاند (COMP). هزینه هر بلیط یک توکن است و هر استخر بر اساس کل ارزش واریز شده توسط بازیکنان، جایزه متفاوتی دارد.

هر بازیکن می تواند هر تعداد بلیط که می خواهد بخرد و در هر لحظه پول خود را برداشت کند. وجوه موجود در این استخر به پلتفرم وام دهی DeFi Compound Finance فرستاده می شود و در آنجا برای یک دوره ( که در حال حاضر یک هفته است) سود به آن تعلق می گیرد.

در پایان هفته، برندگان به صورت تصادفی انتخاب می شوند. آدرس های برنده سود کسب شده توسط استخر و بلیط های خود را پس می گیرند و آدرس‌هایی که برنده نیستند بلیت‌هایشان را پس می‌گیرند و بازی دوباره شروع می‌شود. همه چیز توسط قراردادهای هوشمند اجرا می شود، بنابراین بازیکنان نیازی به خرید مجدد بلیط ندارند و تا زمانی که انصراف ندهند، هر هفته بخشی از قرعه کشی خواهند بود.

بازی PoolTogether

سایت PoolTogether به عنوان یک قرعه کشی بدون ضرر شناخته می شود و هیچ یک از بازیکنان هرگز سرمایه خود را از دست نمی دهند. معایب احتمالی پیوستن به این بازی، فرصت عدم امکان استفاده از پول در جای دیگر و کارمزد تراکنش هایی است که باید پرداخت شود.

همچنین لازم به ذکر است که قراردادهای هوشمندی که هر هفته برنده را انتخاب می کنند کاملاً خودکار هستند. از آنجایی که کد منبع باز است، می توانید خودتان آن را در GitHub مشاهده کنید.

ارز پول (POOL)

در فوریه 2021، PoolTogether توکن بومی خود به نام ارز POOL را راه اندازی کرد. این توکن صرفاً برای کنترل پروتکل PoolTogether ایجاد شده است که آن را به یک توکن حکومتی تبدیل می کند. هرگونه تغییر یا به‌روزرسانی در پروتکل توسط دارندگان توکن POOL پیشنهاد و رأی داده خواهد شد.

در قرارداد توکن POOL، حداکثر عرضه 10,000,000 تنظیم شده است. طبق پستی در وبلاگ PoolTogether، توکن POOL بر اساس طرح توکنومیک زیر در بین جامعه و مشارکت کنندگان توزیع می شود:

  • 14٪ به همه سپرده گذاران تا 14 ژانویه 2021 (17072 آدرس منحصر به فرد).
  • 12.44٪ به مشارکت کنندگان اولیه تیم اصلی (به مدت یک سال قفل شده است).
  • 7.52٪ به سرمایه گذاران شرکت PoolTogether (به مدت یک سال قفل شده است).
  • 5٪ به توزیع 14 هفته ای برای سپرده گذاران PoolTogether (به طوری که کاربران جدید بتوانند توکن های حاکمیت POOL را دریافت کنند).
  • 2.5 درصد برای نصب و آموزش کاربران جدید.
  • 1% به آدرس‌هایی که در دو رای فوری حکومت‌داری رای داده و در زمان رای‌گیری سپرده PoolTogether داشتند.

نقاط ضعف سایت PoolTogether

در ادامه به برخی از مهم ترین محدودیت ها و نقاط ضعف سایت PoolTogether اشاره شده است.

حمایت از بازیکنان بزرگ: یک استدلال مخالف علیه این بازی این است که از نظر آماری، ثروتمندان را ثروتمندتر می کند. بر اساس طراحی، بازیکنی که 1000 بلیط می خرد همیشه شانس بیشتری برای برنده شدن نسبت به بازیکنی که فقط 10 بلیط می خرد، خواهد داشت. در این مورد، بازیکن ثروتمندتر با به دست آوردن سود نه تنها از خود، بلکه از سرمایه بازیکن فقیرتر نیز استفاده می کند. به این ترتیب، بازیکنانی که در نهایت هرگز برنده نمی‌شوند، اگر سرمایه‌شان را خودشان به یک پلتفرم ارائه دهنده وام بفرستند، وضعیت بهتری خواهند داشت.

بازی PoolTogether

در عین حال، مکانیسم های بازی همیشه می توانند بر اساس پیشنهادات و رای دارندگان توکن بهبود یابند. به عنوان مثال، نسخه اولیه بازی تنها 1 برنده در هر هفته داشت، اما جامعه با رای خود آن را تغییر داد و اکنون این بازی هر هفته چندین برنده در هر استخر دارد.

کارمزد تراکنش: موضوع دیگری که در حال حاضر کاربران با آن مواجه هستند، قیمت بالای کارمزد تراکنش است. زمانی که شبکه اتریوم بیش از حد شلوغ باشد، کارمزد تراکنش ها به شدت افزایش می یابد و به خصوص هنگام واریز یا برداشت در PoolTogether به دلیل تعاملات قراردادهای هوشمند متعدد، بالاتر نیز می رود.

قراردادهای هوشمند: از فوریه 2021، هیچ مشکل امنیتی در PoolTogether وجود نداشت. به گفته این تیم، قرارداد هوشمندی که بازی را تامین می‌کند توسط چندین شرکت مستقل حسابرسی شده است. با این حال،قراردادهای هوشمند اصولا فناوریهای نسبتاً جدید و آزمایشی هستند که مستعد اشکالات و آسیب‌پذیری‌ها می باشند.

به عنوان مثال، قفل کردن وجوه در یک قرارداد هوشمند همیشه خطرناک تر از نگه داشتن آنها در کیف پول خود است. بنابراین هنگام ورود به PoolTogether مسئولیت کار بر عهده خودتان است.

سایت PoolTogether نمونه اولیه و امیدوارکننده از آن چیزی که می توان با یک سیستم مالی باز و بدون مجوز که توسط قدرت بلاک چین فعال می شود، به دست آورد. این ایده قرعه کشی که در آن حتی بازیکنان بازنده بلیط و هزینه ورودی خود را پس میگیرند یک مفهوم کاملاً جدید است.

استفاده بیشتر از این ایده و ارائه آن به شکل های دیگر نیز میتواند نتایج قانع کننده ای ایجاد کند. حبس کردن وجوه در یک استخر سودآور می‌تواند برای امور خیریه، سرمایه‌گذاری جمعی یا سایر موارد استفاده‌ای که هنوز کسی به آن فکر نکرده است مفید باشد. سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) به تازگی راه اندازی شده و PoolTogether اولیه تجربه در این زمینه است که می تواند شیرین باشد.

(4 امتیاز) - 5/5

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد رضا گفت:

    کسی از این بازی درآمد داشته تا حالا؟